Samo pet dana prije isteka krajnjeg roka Bob Dylan Švedskoj je akademiji napokon predao svoje predavanje, dužnost koju je, kao dobitnik Nobelove nagrade za književnost u listopadu 2016., morao obaviti do 10. lipnja. Priliku je iskoristio i da otkrije horor koji mu je prekinuo djetinjstvo
Da nije predao predavanje, legendarni bi američki kantautor ostao bez novčanog dijela svoga priznanja, 6,2 milijuna kuna (osam milijuna švedskih kruna). Dužnost je trebao ispoštovati još u travnju, ali je, kako objašnjava u uvodu, uzeo dovoljno vremena da i sebi i drugima objasni kako je književnost povezana s njegovom glazbom.
Predavanje je zato pregled ključnih utjecaja koje je uspio detektirati, počevši s osnovnom školom, lektirama kojima duguje 'principe, senzibilitet i pogled na svijet', među kojima su 'Don Kihot', 'Robinson Crusoe', 'Guliverova putovanja' i 'Priča o dva grada'.
Noćna mora iz osnovne škole
Tri ga druge knjige ipak, kako dalje otkriva, opsjedaju cijeli život. Prva je 'Moby Dick', klasik američke književnosti i Hermana Melvillea, o lovu na kitove, potom 'Na zapadu ništa novo' Ericha Marije Remarquea, o njemačkim vojnicima koji za vrijeme Prvog svjetskog rata na Zapadnom frontu doživljavaju strahovite traume, a posljednja je 'Odiseja'.
Taj čuveni Homerov ep Dylan opisuje kao 'neobičnu i uzbudljivu priču o odraslom čovjeku koji se pokušava vratiti doma nakon što je bio u ratu'. Za 'Mobyja Dicka' objašnjava da je to priča o tome kako različiti ljudi reagiraju na isto iskustvo, a 'Na zapadu ništa novo' kategorizira kao 'horor', noćnu moru koja mu je prekinula djetinjstvo i zbog koje više nikad u životu nije pročitao nijedan ratni roman.
'Važno je da zvuči dobro'
Vraćajući se na to da su mu pjesme povezane s književnošću, Dylan zaključuje da je jedino važno da vas pjesma dirne, da 'ne morate znati što ona znači', da je važno da 'zvuči dobro'. 'Isto kao što su riječi Shakespeareovih drama namijenjene izvođenju na pozornici, tako su i tekstovi pjesama tu da se pjevaju, a ne čitaju. Nadam se zato da ćete svi imati priliku poslušati stihove na onaj način na koji sam i zamislio da ih se čuje: na koncertima, na albumima ili kako god ljudi slušaju glazbu ovih dana', kaže Dylan koji se među književne nobelovce upisao jer je 'stvorio novi poetski izričaj u velikoj američkoj tradiciji'.
Nakon što su ga proglasili dobitnikom u listopadu Švedskoj se akademiji tjednima nije javljao, a nije se pojavio ni na svečanom uručenju nagrade.