PRIJESTOLNICA KULTURE

[ANKETA] Matanićev spot za Rijeku uzburkao javnost: Jednima je kul, drugima smeta konj, a redatelju je drago da je dočekan na nož

27.03.2019 u 12:59

Bionic
Reading

Otkako je doživio premijeru 25. ožujka u riječkom Art-kinu Croatia, promotivni spot Dalibora Matanića za Rijeku kao Europsku prijestolnicu kulture ne prestaje izazivati reakcije, od veoma pozitivnih, koje ističu da je energičan prikaz nesalomljivog riječkog duha te odličan spoj prošlosti i budućnosti, klasike i punka, do negativnih - da izostavlja najvažnije dijelove grada, ne šalje jasnu poruku i da ne djeluje pozivajuće

'Zamislite varioca u publici HNK Ivana pl. Zajca, tulum na krovu Robne kuće RI ili ples pankerice i zametskog zvončara. Sve je moguće – u Rijeci, luci različitosti.'

Tako su u veljači iz Rijeke 2020 najavljivali promotivni spot na kojemu je Dalibor Matanić tada radio, a koji je sada, nakon premijere 25. ožujka u riječkom Art-kinu Croatia, izazvao snažne i podijeljene reakcije.

Vojko Obersnel, Emina Višnić, Dalibor Matanić i Magdalena Lupi Alvir
  • Dalibor Matanić
  • Premijera spota 'Rijeka 2020'
  • Premijera spota 'Rijeka 2020'
  • Promocija spota 'Rijeka 2020'
  • Promocija spota 'Rijeka 2020'
    +2
Premijera spota 'Rijeka 2020' Izvor: Pixsell / Autor: Goran Kovacic/PIXSELL

Pogled očima 'stranca'

Scenaristica spota, dramaturginja Magdalena Lupi Alvir, ravnateljica riječkog Gradskog kazališta lutaka, u veljači je za portal Rijeka 2020 komentirala da, u skladu s glavnom temom i programom 'Luka različitosti', želi spojiti nespojivo i 'provokativnim scenama prenijeti duh grada', 'pogledati ga očima 'stranca', a sve to kroz likove koji su dio povijesti, sadašnjosti i budućnosti Rijeke'.

'Radi se o sudaru svjetova. Sudaru likova i njihovih karaktera, koji simboliziraju ideju luke različitosti. Ideja je bila izmiješati dokumentarističke materijale i fikciju, a radnju smo smjestili na razne gradske lokacije i u atraktivne prostore', pojasnila je scenaristica filma za koji iz Rijeke 2020 kažu da grad nastoji promovirati kao hrvatski urbani fenomen, spoj turbulentne prošlosti, postindustrijskog šarma, multikulturalnosti, pop-kulture, otvorenosti, slobodoumnosti i širine duha.

U njemu se u tri minute, uz glazbenu podlogu pjesme 'Wake Up Call' riječkog benda Jonathan, smjenjuju kadrovi riječke luke, brodova na moru, baletana, djevojke na konju te riječkih subkultura otkrivenih kroz razne slojeve i reference. Pojavljuje se, primjerice, jakna (dizajn Gorana Gusa Nemarnika) s motivom plakata grupe Paraf, punk benda osnovanog sredinom 1970-ih, koji je bio preteča novog zvuka na ovim prostorima.

Od premijernog prikazivanja spot je izazvao dosta pozitivnih reakcija. Prema riječkom gradonačelniku Vojku Obersnelu, film je 'izuzetno dobar, tipično riječki, iščašen i otkačen' te prikazuje sve što čini Rijeku: 'od kiše, riječke rock scene, kazališta, industrijske baštine, raznih generacija Riječana, industrijskih postrojenja'. I direktorica tvrtke Rijeka 2020 Emina Višnić pohvalila ga je kao 'neobičan' i očigledno rađen ne samo za lokalnu, nego za europsku i svjetsku scenu.

'Rijeka dok je bila kul'

Na društvenim mrežama javili su se gledatelji ocjenama da je ovo moderan prikaz duše Rijeke ili pak podsjetnik na Rijeku 'dok je bila kul'. Među oduševljenima je pjevačica Marina Perazić te je na Facebooku objavila kako je spot čini ponosnom na to što je Riječanka. Sviđa joj se, objasnila je, jer je alternativan, a Rijeka je uvijek imala jaku alternativnu scenu i po njoj bila poznata.

'Spot nosi jaku energiju, energiju kakvu bih voljela da se u našem gradu više osjeća, energiju koja je uvijek postojala, a sad se negdje pritajila. Drago mi je da je barem u ovom spotu isplivala na površinu', napisala je Perazić.

Novinarka Sonja Braut komentirala je da je spot dinamičan, suvremen i efektan. 'Odlična produkcija. Pogotovo kao prva najava Rijeke kao europskog grada kulture. Nadam se jednako toliko dobrom nastavku koji će biti manje asocijativan, a više informativan (što nije isto što i banalan)', zaključila je.

Spot je na svoj Facebook postavio i Matanić, a jedan od gledatelja u komentarima mu je napisao kako je radikalan za mase.

'Pretpostavljam da je široj masi sve ovo 'prealt', 'preunderground' i predstavlja ono što Rijeka jest za 'takve' ljude - jedno veliko alt mjesto. Radikalno za mase koje hoće lijep sunčani video. No ipak se radi o alternativnoj kulturi u alternativnoj Rijeci kao europskoj prijestolnici kulture! Tu je što je!', poručio je gledatelj.

'Super video. Ne zaboravite da je namijenjen za Europu, a ne za Balkance. Jer očito jedino što se provlači kroz komentare upitna je seksualnost mladog baletana… Ekipa je lijepo to odradila', rekao je još jedan zadovoljan gledatelj.

'Kakve veze konj ima s Rijekom?'

Bilo je, međutim, i dosta negativnih komentara od onih koji su, kažu, puno više očekivali od redatelja.

'Da sam stranac, bi li me spot zainteresirao da dođem, bukiram nekoliko dana? Ne', napisao je jedan gledatelj. Osnivačica i umjetnička voditeljica riječke Kazališne radionice Malik Denis Kirinčić na Facebooku Rijeke 2020 oglasila se s pitanjem: 'Kakve veze konj ima s Rijekom?!' Odgovorio joj je sam Matanić navodeći kako 'ima veze s Vlastom Delimar i nizom najbitnijih performansa u kulturnoj povijesti RH'. Na to je pak dobio komentare ostalih gledatelja da što vrijedi spot uz koji treba objašnjenje.

Osim konja i spomenutog baletana, među glavnim 'iritacijama' u videu spominje se astronaut okarakteriziran kao nejasna referenca ('jer postoji Urbanova pjesma?'), a riječkom portalu Fiuman javili su se oni koje svemirska i zapravo čitava scenografija podsjeća na 'opasan grad opasnih ljudi' ili na 'horor nakon neke katastrofalne kataklizme'.

Rijeka 2020
  • Rijeka 2020
  • Rijeka 2020
  • Rijeka 2020
  • Rijeka 2020
  • Rijeka 2020
    +3
Spot 'Rijeka 2020' Izvor: Promo fotografije / Autor: Rijeka 2020

'Mislim da se grad turistički želi profilirati poput Černobila – da turisti dolaze ne radi prirodnih ljepota i ugode življenja, već radi nekakvog šoka, u našem slučaju nedostatka čistoće i brige za vlastiti grad, ničega rokerskog u gradu Rocka, ničeg alternativnog u gradu 'luke različitosti' te kulturnog u gradu europskoj prijestolnici kulture', napisao je jedan od nezadovoljnih gledatelja na Facebooku portala Fiuman.

Mnogima je zasmetalo i to što u videu nema po njima bitnih riječkih lokacija, poput Trsata ili starih mlinova kod Riječine. 'Iskreno, morala sam ga nekoliko puta pogledati… Previše mi je nekako sumoran i izaziva mi nervozu, a trebao bi biti privlačan?! Malo mi je to predstavljeno klošarski, nisu pokazali ni Trsat, Riječku uru, Stari grad', komentirala je jedna od gledateljica.

Mataniću drago da je dočekan na nož

Još u veljači, za vrijeme snimanja, redatelj Dalibor Matanić, koji je radnju obje sezone svoje nagrađivane i hvaljene serije 'Novine' smjestio upravo u grad na Riječini, za portal Rijeka 2020 komentirao je kako želi napraviti nešto hrabrije, što pokazuje grad u nekom novom svjetlu, 'da ne bude običan turistički film'.

'Pogledao sam neka promotivna videa prijašnjih kandidata za EPK, a po meni nisu bili na zadovoljavajućoj razini. Nisu mi bili pretjerano zanimljivi, više sterilni, a bave se kulturom', rekao je Matanić te je u svome spotu htio spojiti tradiciju, moderno i futurizam u napraviti kolaž grada u koji će ljudi htjeti doći.

Dalibor Matanić
  • Dalibor Matanić
  • Dalibor Matanić
  • Dalibor Matanić
  • Dalibor Matanić
  • Dalibor Matanić
    +4
Dalibor Matanić Izvor: tportal.hr / Autor: tportal

'Postoji neki kod u ovom gradu koji je multikulti, koji zrači pozitivom. Znam da to Riječani možda ne vide među sobom, ali ja, koji sam ovdje gost, uvijek primjećujem. I tu energiju želim iskoristiti', komentirao je u veljači, a ovih dana za Jutarnji je rekao kako mu je drago što je dočekan na nož jer to potvrđuje da nisu napravili dosadni turistički spot.

'Ideja je bila napraviti nešto drugačije od otrcanih turističkih parola, kakvima su se ranijih godina predstavljali pojedini europski gradovi kulture. Čini mi se da smo u tome i uspjeli', rekao je Matanić za Jutarnji.

Spot je imao međunarodnu premijeru na svjetskoj turističkoj burzi ITB u Berlinu, koja je trajala od 6. do 10. ožujka. Na njoj je, prema HRT-u, privukao veliko zanimanje turističkih agencija za Rijeku i Hrvatsku općenito.

Produkciju potpisuje riječka Filmerija, a financiraju ga Hrvatska turistička zajednica i Turistička zajednica grada Rijeke. Realiziran je u suradnji s Gradom Rijekom i TD-om Rijeka 2020, a Matanić je izabran temeljem javnog poziva raspisanog prošlog ljeta.