NORA U HNK

Daria Lorenzi u ulozi male žene velikog muža

08.05.2014 u 13:48

Bionic
Reading

Nakon gotovo dvadeset godina, Drama Hrvatskog narodnog kazališta (HNK) u Zagrebu u petak 9. svibnja premijerno će izvesti jedno od najpoznatijih djela norveškog dramskog pisca Henrika Ibsena, dramu 'Nora ili Kuća lutaka' u režiji Saše Božića, a naslovnu ulogu Nore igra Daria Lorenzi

Ibsenov klasični građanski komad u kojemu iznosi poražavajuću kritiku društva Božić je odlučio postaviti s naglaskom na tjelesnost izvođača i načine na koje se kroz razumijevanje te tjelesnosti može ući u krutu strukturu dramskog teksta.

'U tome smislu, krucijalnim mi se čini prizor s kraja drugog čina drame u kojemu Nora pleše živahan napuljski ples tarantelu, neku vrstu hipnotičkog repetitivnog plesa koju smo ovdje odlučili proširiti na malo šire shvaćeno polje društvenih plesova', kazao je Božić na pokaznoj probi za novinare u HNK-u Zagreb.

U drami, koja se ovdje igra u prijevodu Josipa Tabaka, glume još i Luka Dragić, koji utjelovljuje obiteljskog prijatelja doktora Ranka, Lana Barić je Norina prijateljica iz mladosti gospođa Linde, Ivana Boban glumi odgojiteljicu Anu Mariju i sluškinju Helenu, dok je Vito Krpan Dijete. Za scenski pokret zaslužna je Božićeva česta partnerica u projektima Ksenija Zec, dok koreografiju potpisuje Petra Hrašćanec. Scenografkinja i kostimografkinja je Zdravka Ivandija Kirigin, skladatelj Damir Šimunović, a oblikovatelj svjetla Miljenko Bengez. Kao suradnica redatelja u svojstvu 'acting coacha' u timu je i Nataša Dangubić.

Njegova redateljska inscenacija ples proširuje na čitava prva dva čina predstave, kao neku vrstu 'eksperimentalnog promatranja što znači kad se množina emocionalnih odnosa i socijalnih okvira proširi i isplesava'. 'Ples se može promatrati s jedne strane u nekom melodramatskom ključu a s druge kao niz dueta, odnosno duela koje glavna junakinja na svojem putu osobne transformacije prolazi u odnosima sa suprugom i drugim ljudima', pojasnio je Božić.

Dramaturginja Ana Tonković Dolenčić istaknula je kako Ibsen u toj drami otvara i danas aktualna pitanja odnosa muškarca i žene, bračnih konvencija i nametnutih društvenih pravila. 'Iznad rodnih razlika, priča o osvještavanju prestaje biti problem žene i muškarca i postaje problem ljudi koji žive u laži iluzije. To je ono čime smo mi bili inspirirani u 'Nori', kazala je Tonković Dolenčić.

V.d. intendantica HNK-a Sanja Ivić napomenula je da ta kuća već sezonama nastoji ne igrati "prašnjave" komade u stilskim kostimima već aktualne tekstove na način koji je primjeren današnjem shvaćanju kazališta i kazališnog izričaja. "U tom smislu, 'Nora' nudi razne izazove na koje se nadam da smo uspjeli odgovoriti", kazala je Ivić.

Priča prati sudbinu Nore, "male žene velikog muža" koji je mazi i tetoši kao divnu lutkicu, ali je zapravo isključuje iz svojega i iz njezinoga života. U najnovijoj produkciji zagrebačke nacionalne kuće Noru igra Daria Lorenzi Flatz. Njezina supruga Torvalda, ispod čije se maske uglednog građanina krije promašenost životnih nadanja i intelektualna prazina, utjelovit će Dušan Bućan.

Nora je naizgled rasipnica, no zapravo čuva veliku tajnu – kada nisu imali novaca zadužila se za muževljevo liječenje u Italiji. Novac je bila posudila od bilježnika Krogstada, prevaranta i pokvarenjaka koji je sada time ucjenjuje, a glumi ga debitant na sceni HNK-a Slaven Španović.

Zbog svoje kritičnosti prema bračnim normama 19. stoljeća, drama je već na praizvedbi u prosincu 1879. izazvala burne reakcije i prijepore.

Saša Božić (1979.) kazališni je redatelj i dramaturg poznat po brojnim projektima i suradnjama s koreografima u polju suvremenog plesa kod kuće i u inozemstvu. Za svoje je kazališne i plesne projekte dobio brojne nagrade.