dokumentarci u ožujku

Filmaši o filmašima: Portreti Formana, Sellersa i Tarkovskog u novom programu ZagrebDoxa

17.02.2020 u 14:27

Bionic
Reading

ZagrebDox, koji će se održati od 15. do 22. ožujka u CineStaru Zagreb – Branimir mingle mallu, donosi više od sto filmskih naslova, a među njima su i filmovi već tradicionalnog programa Majstori Doxa, ali i novog programa Filmaši o filmašima, u kojem uspješni redatelji portretiraju ponajveće svjetske filmske umjetnike.

Tako će u programu Majstori Doxa biti prikazani novi filmovi američkog oskarovca Alexa Gibneyja, danskog majstora eksperimentalno-dokumentarne filmske forme Jørgena Letha, njemačkog filmskog veterana Wernera Herzoga te Nizozemca Johna Appela, dok će u programu Filmaši o filmašima biti prikazani filmovi Miloša Formana, Petera Sellersa i Andreja Tarkovskog.

'Forman protiv Formana' nostalgični je dokumentarac u režiji Helene Třeštíkove i Jakuba Hejne koji rasvjetljava karijeru dvostrukog oskarovca Miloša Formana. Gledamo kako se Forman na vrhuncu karijere hvata u koštac s nacizmom i komunizmom, dvjema najvećim sablastima u Hollywoodu toga vremena, te kako ta previranja oblikuju njegovu sklonost pružanju otpora putem filma. Redatelji se također dotiču Formanova traumatičnog djetinjstva u Čehoslovačkoj i njegova utjecaja na kasnije godine egzila u SAD-u. Film je posveta jednom od najvećih filmskih stvaratelja, prikazan je na najvažnijim festivalima diljem svijeta, uključujući IDFA-u i festival u Cannesu.

Izvor: Društvene mreže

Okosnica dokumentarnog filma 'Duh Petera Sellersa' jest komedija 'Ghost in the Noonday Sun' iz 1973, koju je redatelj Peter Medak snimao na lokacijama na Cipru i u Engleskoj. Glumačku ekipu filma činili su Peter Sellers, Spike Milligan, Peter Boyle, Anthony Franciosa i Murray Melvin, a sniman je gotovo u potpunosti na pravim brodovima na Mediteranu, što tada nije bio običaj. Zbog niza okolnosti projekt je pretrpio velike gubitke. Dokumentarac prati povratak redatelja Medaka na Cipar nakon 42 godine.

U režiji sina slavnog redatelja Andreja A. Tarkovskog, koji je život i karijeru posvetio očuvanju i promicanju očeva stvaralaštva, film 'Andrej Tarkovski. Filmska molitva' nudi jedinstven pogled na tog velikog umjetnika, a kao primarnim izvorima koristi se samo njegovim audiomaterijalima i osobnim zapisima. Sam redatelj osvrće se na svoj život i radove, od djetinjstva koje su obilježili majčina ljubav i duboko poštovanje prema ocu pjesniku, sve do emigriranja u Europu. Ispreplićući prizore iz njegovih filmova, opsežni privatni arhivski materijal i novonastale prizore s mjesta snimanja i lokacija značajnih za Tarkovskijev život, ova nam "filmska molitva" pomaže dočarati filmskog velikana i njegovu viziju o umjetnosti i svijetu. Film je, između ostalog, prikazan na venecijanskom filmskom festivalu.

Izvor: Društvene mreže

Novi film Alexa Gibneyja, 'Građanin K' tematizira neobičan slučaj Mihaila Hodorkovskog, bivšeg oligarha, a sadašnjeg disidenta i borca za ljudska prava. Njegovo je bogaćenje devedesetih bilo popraćeno i snažnim političkim utjecajem, no 2000-e je Hodorkovski proveo u zatvoru, da bi ga potom antiputinovski pokret preobrazio u amblematsku žrtvu korumpiranog političkog sustava. Njegova je priča polazišna točka za filmsko istraživanje postsovjetske Rusije koje pod Gibneyjevom redateljskom orkestracijom postaje prodorna i pronicljiva analiza u maniri političkog trilera.

Jørgen Leth u poetičnom i vrlo osobnom filmskom dnevniku 'Ja hodam' bilježi svoje konkretne i simboličke pokušaje da posloži život nakon katastrofalnog potresa koji je 2010. pogodio Haiti, gdje ovaj kultni redatelj živi od 1991. Kako bi procesuirao vlastitu, ali i širu nacionalnu traumu, Leth već naredne godine kamerom na mobitelu počinje snimati svoju svakodnevicu, pretvarajući svoju stalnu potrebu za eksperimentiranjem s filmskim jezikom u emotivnu bilješku o suočavanju s traumama, kao i s tjeskobama što ih donosi starenje.

Wernera Herzoga filmska je kamera već mnogo puta odvela na brojne lokacije diljem svijeta, a u svom novom ostvarenju prvi je put snimao u Tokiju. U meta-narativnom filmu 'Obitelj u najam', kontinuirano ispreplićući dokumentarizam i fikciju, Herzog donosi zapanjujuću priču o japanskoj tvrtki specijaliziranoj za iznajmljivanje surogatskih članova obitelji i njezinom osnivaču Yuichiju Ishiiju. Komodifikacija ljudskih odnosa i (ne)mogućnost emocionalnog vezivanja u doba kada doslovno bilo što može postati robom i zauzeti svoje mjesto na tržištu centralna je tema ovog fascinantnog ostvarenja.

Izvor: Društvene mreže

Film 'Jednom klad se prašina slegne' redatelja Johna Appela također je povela na nekoliko lokacija: u Italiju, Ukrajinu i Siriju. Tematizirajući sudbinu gradova uništenih velikim prirodnim i ekološkim katastrofama ili ratnim razaranjima – Amatricea, Černobila i Alepa, ovaj se filmski triptih temelji na evokativnim pričama preživjelih koji, nastojeći ponovno izgraditi vlastite živote u opustošenoj okolini, svjedoče o snazi ljudskog duha.