12 VELIČANSTVENIH

Filmovi koji nisu iznevjerili književne predloške

01.10.2013 u 07:14

Bionic
Reading

Iako obožavatelji originalnih djela često zanovijetaju kako je roman neusporedivo bolji i kako je uništen prenošenjem na filmsko platno, postoji nekoliko svijetlih primjera u kojima su filmovima 'dorasli' literarnom predlošku

'Bit će krvi'
Povijesna drama Paula Thomasa Andersona samo je djelomično temeljena na romanu 'Nafta!' Uptona Sinclaira. Govori o pohlepnom naftašu u potrazi za bogatstvom tijekom procvata naftne industrije u Južnoj Kaliforniji krajem 19. i početkom 20. stoljeća. I dok je roman satira o naftnoj industriji, film donosi hibridnu mješavinu prenošenja sadržaja originala i apsurda, što je u konačnici rezultiralo začudnim remek-djelom.

'Jurski park'
Roman Michaela Chrictona ubrzo je postao bestseler nakon objavljivanja 1990., ali dobio je još više priznanja kad se pojavila filmska adaptacija 1993. Tadašnji uradak Stevena Spielberga bio je revolucionaran za industriju u korištenju CGI efekata pa je 'Jurski park' ostao zapamćen po dojmljivim vizualnim scenama avanture i akcije nego po napetoj radnji izvornika.

'Američki psiho'
Bret Easton Ellis stekao je reputaciju enfant terriblea američke književnosti, a njegov najrazvikaniji roman 'Američki psiho' uzburkao je javnost eksplicitnim prizorima nasilja. Film redateljice Mary Harron o Patricku Batemanu, koji je po danu savršeni mladi poslovni čovjek, a noću savršeni serijski ubojica, hvalili su i kritičari i publika. Ponajviše zbog pogođene uloge Christiana Balea

'Isijavanje'

Stephen King napisao je ovaj nevjerojatno uzbudljiv horor, a ove godine izašao je podjednako dobar nastavak 'Doctor Sleep'. U filmu legendarnog Stanleyja Kubricka jezovita atmosfera, glazba i izvedba Jacka Nicholsona pretvorile su film u klasik.

'Dragocjena'
Američka drama napravljena je prema romanu 'Push' autorice Sapphire, tj. Ramone Lofton, spisateljice, performerice i pjesnikinje koja se poslužila pseudonimom kako bi napisala dirljivu priču. Glavna junakinja je Precious, koja se bori za obrazovanje te unatoč velikim preprekama uči pisati. Film je bio veliki hit, producirali su ga Tyler Perry i Oprah, a Gabourey Sidibe ostvarila je u njemu debitantsku ulogu za koju je nagrađena Oscarom.

'Drive'
Neo-noir roman Jamesa Sallisa inspirirao je Hosseina Aminija da napiše scenarij za film koji je režirao Nicolas Winding Refn. Film je odlična kombinacija campa i poetične suptilnosti. Unatoč tome što glumi Ryan Gosling

'Kad jaganjci utihnu'
Psihološki triler Thomasa Harrisa sjajno je prihvaćen od kritičara i čitatelja. Roald Dahl nazvao ga je zastrašujućim i genijalnim, najboljim romanom koji je pročitao u dugo vremena, a David Foster Wallace uvrstio ga je u obaveznu literaturu svojim studentima. Hannibalova strava ipak najbolje dolazi do izražaja na ekranu.

'Kum'
Mario Puzo napisao je scenarij za adaptaciju svoje knjige te se stoga najvjerojatnije nije osjećao uvrijeđenim što je film zasjenio originalni literarni predložak. Naime, film se našao na gotovom svim prestižnim ljestvicama najboljih filmova svih vremena.

'Klub boraca'
Ako zanemarimo holivudizaciju kraja priče odličnog romana Chucka Palahniuka, film je uglavnom ostao vjeran dijalozima i atmosferi stvorenoj u romanu. Kraj je romantiziran, ali sam Palahniuk jednom je prilikom izjavio da preferira filmsku verziju kraja, sagledavajući ga 'kao priču o čovjeku koji je došao do točke kad je konačno spreman ući u vezu i ozbiljnije se obvezati'.

'The Invention Of Hugo Cabret'

Inventivan i neobičan dječji roman Briana Selznicka, oživio je na filmskom platnu Martin Scorsese. Objasnio je da je film snimio 'kako bi njegova mlada kćer konačno mogla u potpunosti doživjeti što radi i čime se bavi'.

'Ralje'
Knjiga Petera Benchleyja postala je bestseler nakon objavljivanja, ali autor filma Steven Spielberg i brojni kritičari, ukazivali su na nedostatak 'simpatičnosti' kod likova koji su, po njima, bili prehladni i distancirani do same radnje. U filmskoj dramatizaciji taj je segment priče 'popravljen'.

'Djeca čovječanstva'
Svjetski poznata britanska spisateljica P. D. James priznala je da joj se svidjela filmska verzija koju je režirao Alfonso Cuarón, iako je prilično odmakla od originala. Priča o distopiji u kojoj je nestalo prokreacije sjajno je prikazana u uznemirujućem i dinamičnom filmskom SF-u.