SIRIŠČEVIĆ KAO REDATELJ

Formula uspjeha je plan i premalo vremena za realizaciju

27.03.2015 u 10:30

Bionic
Reading

U četvrtak je u splitskom HNK-u premijerno izvedena opera Giacoma Puccinija 'Madame Butterfly'. Uoči premijere redatelj Dražen Siriščević priznao nam je da osjeća daleko veću napetost nego prije premijere opere 'Aida' kojom je na otvaranju prošlogodišnjeg Splitskog ljeta debitirao kao redatelj

Kod pisaca je običaj da se nakon debitantskog hita očekuje famozni drugi roman. Nije drugačije ni u ostalim umjetnostima, a pred svojom drugom režijom našao se Dražen Siriščević, ravnatelj Lisinskog i veliki promicatelj opere. 'Odgovornost je puno veća jer znam da su i očekivavanja puno veća. Ono prvo se može pripisati i nekom iznenađenju kod publike, a sad publika očekuje barem to, ako ne i nešto bolje', rekao nam je Siriščević.

Budući da 'Madama Butterfly' u Splitu nije igrala trideset godina, ideja najužeg autorskog tima bila je napraviti 'Madama Butterfly' baš onako kako ju je Puccini zamislio, bez ikakvih eksperimenata i utvaranja da Butterfly može biti nekakva drukčija, da treba ići u neko drugo vrijeme i da oni mogu smisliti bolju dramu nego što je napravio sam Puccini.

Giacomo Puccini skladao je operu 'Madama Butterfly' 1904. već kao proslavljeni autor 'Manon Lescaut' (1893.), 'La Boheme' (1896.) i 'Tosce' (1900.). Ta tragična opera o nesretnoj ljubavi mlade Japanke na praizvedbi u milanskoj Scali doživjela je potpun neuspjeh, nakon čega ju je Puccini doradio te je nekoliko mjeseci poslije uspješno izvedena u Bresci i postala jedna od najizvođenijih opera svjetskog repertoara.

'Ajmo poslušati Puccinija i ajmo prema Pucciniju na tragu te japanske kulture napraviti jednu predstavu koja će danas govoriti suvremenim jezikom', objašnjava polazišnu točku redatelj Siriščević.

Kod uspješne i hvaljene izvedbe 'Aide' publika je izrazito dobro reagirala na scenografiju Slavena Raosa i kostimografiju Juraja Zigmana. Iako nije bilo lako zamisli autorskog tima prilagoditi zadanom prostoru Peristila, redatelju se iz sadašnje perspektive čini da je bilo puno lakše nego je to slučaj s HNK-om gdje su krenuli praktički od nule.

'U ovoj situaciji čekao nas je mrak i vi morate unijeti svjetlost u taj mrak. Morate napraviti u tom mraku nešto da bude vidljivo, jasno i logično. Puno više koraka treba napraviti nego na Peristilu, kojem se nije bilo lako prilagoditi. Ovdje smo krenuli ispočetka i morali osmisliti cijeli svijet krenuvši od nule', kaže Siriščević koji je i na novoj predstavi surađivao s Raosom i Zigmanom.


365187, 342353, 338167, 366035

Najuži autorski tim, koji čini još i dirigent Gianluca Martinenghi, zamislio je i želio napraviti veliku predstavu, no Siriščević se ne može oteti dojmu da su imali premalo vremena za realizirati sve ono što su zamislili. Dali su sve od sebe, baš kao i pjevači predvođeni korejskom sopranisticom Cristinom Park, mladim Gruzijcem Mikheilom Sheshaberidzeom, sjajnim tenorom prodorna glasa, Terezom Kusanović...

'Nadam se da će nam dragi Bog i Puccini biti od pomoći s obzirom na to da objektivno nismo imali dosta vremena i da će se stvari posložiti, a u tom slučaju očekujem lijep prijem kod publike', rekao nam je Siriščević uvjeren da je ono što su napravili dobro.

Prijateljica kojoj se požalio na manjak vremena podsjetila ga je na riječi autora glasovitog mjuzikla 'West Side Story', genijalnog američkog dirigenta i skladatelja Leonarda Bernsteina: 'Želite li postići u životu nešto jako veliko, morate zadovoljiti dva uvjeta. Prvi je taj da imate dobar plan, a drugi je taj da nemate baš previše vremena da ostvarite taj plan.'

'Mi doista vremena nismo imali, a plan smo imali pa sad na tom tragu ja se nadam da Lenny, kako su ga zvali od milja, gleda negdje odozgo i drži fige da sve to i napravimo. Smislili smo dobru predstavu, siguran sam u to, i nadam se da će sve profunkcionirati unatoč malom broju proba i da će Split dobiti jednu lijepu 'Butterfly' koju od posljednje premijere čekaju već trideset godina', rekao je Siriščević i uz opasku da vjerojatno nije ni prvi ni posljednji koji žali za još kojom probom otkrio da se upravo sprema odraditi posljednju probu dva sata prije same premijere u 20 sati. Na toj probi uvježbana je i zadnja scena jer to do tada nisu uspjeli.

'U 18 sati probamo zadnju scenu. Smislili smo jedan tekst za kraj koji još nismo uspjeli probati jer nije bio gotov i tek je danas oko podne stigao u kazalište. Pa kad sve to posložimo... Dragi Bog od pomoći i nek splitska Butterfly dugo živi na pozornici splitske opere i sa sretnom publikom u kazalištu', rekao je unatoč napetosti tek koji sat pred premijeru dobro raspoloženi Siriščević.

A kad možemo očekivati Siriščevićevu operu u KD Vatroslav Lisinski?

'Lisinski nije baš pozornica za opere, a osim toga Krešo Dolenčić je tako visoko podigao ljestvicu svojim uprizorenjem 'Carmen' u suradnji sa studentima Muzičke akademije da ne znam da ga itko može nadmašiti. Ne bih se tako skoro upuštao u takvo što. Ali prođe li u Splitu sve kako treba, rado bih se okušao i u nekom drugom kazalištu osim Splita u opernim režijama', zaključio je Siriščević.