Raskošna knjiga bogatog vizualnog karaktera prikazuje korespondenciju mlade Sanje Iveković s jednim pariškim prijateljem tijekom sedamdesetih godina prošlog stoljeća, a donosi nam njezine kolaže koje mu je poštom slala u Pariz
Zagrebački dizajnerski kolektiv Oaza objavio je ovih dana unutar svoje edicije knjiga umjetnika (aBook) i knjigu velike umjetnice Sanje Iveković, 'A PUNCH IN THE EYE', koja nam daje novi uvid u njezino kreativno stvaralaštvo iz najranijih dana karijere. Dizajnerice knjige su Nina Bačun i Roberta Bratović, dok je na prijevodu tekstova radila Mima Simić. Raskošna knjiga bogatog vizualnog karaktera prikazuje korespondenciju mlade Sanje Iveković s jednim pariškim prijateljem tijekom sedamdesetih godina prošlog stoljeća, a donosi nam njezine kolaže koje mu je poštom slala u Pariz. Iveković se, saznajemo, s idejom objavljivanja tih radova obratila Oazi, a do sada je malo tko uopće i znao da je takva korespondencija postojala.
'Odmah se vidi da ova pisma, koja to i nisu, nego su više objekti umjetnosti, čine neprilike poštanskoj službi svake zemlje kroz koju prolaze, što sad ima da znače ove čudnovato iscrtane koverte, jer već koverte dio su prepiske, nekad čak najvažniji, to ne ide u glavu nekom zatucanom direktoru pošte iz Donjeg Marofa, ili bilo gdje. Jer kao primjeri artističkog rada, ovi komadi prepiske, pretvoreni u numere jedne ovakve izložbe, odmah su dio neke nepriličnosti koju umjetnost predstavlja, art, to je trajna rebela u povijesti ljudske rase,' napisao je o knjizi Bora Ćosić.
Dizajnerice knjige Nina Bačun i Roberta Bratović za tportal govore o novoj knjizi kolektiva Oaza.
Zašto ste odlučili izdati knjigu 'A PUNCH IN THE EYE'?
Knjigu smo izdale na inicijativu umjetnice, a nakon suradnje na knjizi 'Eppur si muove' koja je izašla u prošloj godini. Knjiga umjetnika ima status umjetničkog žanra, ona sadržajno i oblikovno redefinira klasičnu knjigu, a u svijetu izdavaštva njena je specifična uloga ukazati na medij knjige kao takav, ne podliježući ni komercijalnim ni marketinškim interesima. Upravo iz tih razloga rad na knjizi poput ove poseban je izazov - ona je sredstvo izraza i samostalan umjetnički projekt.
Što znamo o formi kolažnih pisama, kakav je to tip korespondencije ?
Kolažna pisma mogu se povezati s Fluxusom i umjetničkim pokretom 'mail art' u 60-ima, a Bora Ćosić u tekstu napisanom za ovo izdanje kaže da ta pisma i nisu pisma nego umjetnički objekti. Međutim, Iveković se s time ne slaže, ta su pisma stvarana s namjerom slanja jednoj osobi, bez opterećenosti da budu umjetničko djelo i da se predstave javnosti. Kolaži, izresci iz novina, slike i tekstovi spojeni u nova značenja dokument su vizualnog jezika periodike 70-ih. Dodani sloj u knjizi je prijevod na engleski koji je omogućio tekstu da se osamostali od slike, no uz dosljednost kompoziciji i orijentaciji s originala tvori novu likovnost.
Zašto mislite da je bilo važno sabrati ta pisma?
Ne znamo je li to bilo važno, ali svakako mislimo da je bilo zanimljivo. Dokument su vremena i potrebe - ne samo za pisanom komunikacijom - već i za likovnom korespondencijom, puno prije digitalnog shareanja, pisanja po wallu i komentiranja. S druge strane, ovdje listamo tuđu korespondenciju i zavirujemo u misaoni pejzaž Sanje Iveković.
Koji motivi i teme dominiraju u tim kolažnim pismima?
Riječ je o kreativnom i zaigranom dopisivanju koje komentira aktualne društvene i osobne događaje. Izrezivanje i preslagivanje isječaka iz novina i časopisa stvara nove, komične i apsurdne kompozicije.
Kako ta pisma smještate u opus Sanje Iveković?
Intervencije u jezik masovnih medija, novinske oglase, kolažiranje slike i teksta, kao i hakiranje već postojećih slika itekako su svojstvene Sanji Iveković, kao izraz komentara rodne zastupljenosti u potrošačkom društvu i stalnog propitivanja uloge suvremene umjetnosti u društvu.
Koja su grafička obilježja i vrijednosti kolaža uvrštenih u knjigu?
To bi prepustile svakome ponaosob da procijeni. Njihova grafička vrijednost nije primarna - funkcioniraju kao nešto nepretenciozno i zabavno, i tako se trebaju i čitati - ali neosporiva je, posebno s obzirom na činjenicu da je kolaž i danas vrlo živ medij.
Što znamo o pariškom prijatelju kojem su pisma bila upućena?
O pariškom prijatelju iz knjige ne saznajemo ništa, u fokusu je jednosmjerna korespondencija.
Oaza Books je nezavisna izdavačka inicijativa Umjetničke organizacije Oaza o suvremenoj umjetnosti i dizajnu nastala s idejom proizvodnje, promocije i distribucije publikacija koje pristupaju procesu rada i sadržaju kritički i interdisciplinarno te uspostavljaju dijalog između disciplina u kulturi i socijalno-političkih pitanja. Projekt je započet kao obaveza prema temama koje u kolektivu Oaza smatraju relevantnima. Tijekom godina, profilirale su se i četiri jasno definirane edicije: 1) oBook uključuje istraživačke, eksperimentalne, kritičke i teorijske publikacije u području umjetnosti i dizajna realizirane kroz suradnje različitih profila suradnika i članica Oaze; 2) aBook je edicija knjiga umjetnika vezana uz područje vizualnih i izvedbenih umjetnosti; 3) Oaza&Sons stavlja u fokus inteligentne i inspirativne ilustrirane umjetničke knjige za djecu i odrasle nastale u suradnji s književnicima i ilustratorima; 4) Oaza&Friends su su-izdavački projekti u kojima članice Oaze djeluju kao dizajnerice. Projekt ima za cilj dovesti u vezu različita područja kulturnog djelovanja te promovirati izdavaštvo na neočekivane i progresivne načine.
Cijena knjige 'A PUNCH IN THE EYE' Sanje Iveković je 250 kn, a može se nabaviti na web-stranicama Oaza Books.