emotivno uprizorenje

[FOTO] Dječja opera Brundibár opet u Jasenovcu: Nadahnuta izvedba koja kulminira vjerom u sretnije sutra

05.10.2022 u 15:23

Bionic
Reading

Nakon što je prošle godine vrlo emotivno uprizorenje ganulo sve prisutne, zvukovi dječje opere Brundibár 12. listopada u 12 i 14 sati, opet će na najljepši i najdirljiviji način 'razbiti' dostojanstvenu tišinu Memorijalnog muzeja Spomen-područja Jasenovac

Festival suvremenog židovskog filma Zagreb – Festival tolerancije i Centar za promicanje tolerancije i očuvanje sjećanja na holokaust ponukani upravo prošlogodišnjim reakcijama odlučili su još jednom moć glazbe i umjetnosti koja se izdiže nad najgorim životnim situacijama podijeliti s publikom. Svi koji su imali priliku prisustvovati prošlogodišnjoj izvedbi, znaju o kakvoj je čaroliji riječ i koliko je teško suzbiti navalu osjećaja gledajući nadahnutu izvedbu dječjeg zbora Zvjezdice i solista, a koja kulminira katarzom i vjerom u sretnije sutra.

Operu Brundibár češkog skladatelja Hansa Kráse, (1899-1944) s libretom Adolfa Hoffmeistera, u original su izvodila djeca Terezina, koncentracijskog logora u okupiranoj Čehoslovačkoj. Krása i Hoffmeister napisali su operu 1938., a probe su započele 1941. godine u židovskom sirotištu u Pragu, koje je služilo za privremeno obrazovanje djece koja su zbog rata odvojena od roditelja. U zimu 1942. opera je prvi put odigrana u sirotištu, kada su skladatelj Krása i scenograf František Zelenka već bili u Terezinu. Do srpnja 1943. gotovo sva djeca izvornog zbora i osoblja sirotišta odvedena su u Terezin gdje su ponovno ujedinjeni s Krásom odigrali Brundibár čak 55 puta u godinu dana.

Bozidar Pericic, Zdravko Sljivac, Kresimir Dolencic, Natasa Popovic, Hrvoje Korbar, Zoran Pribicevic
  • Bozidar Pericic_Brundibar
  • Zvjezdice _Brundibar 11
  • Zvjezdice - Brundibar 6
  • Zvjezdice i Kameni cvijet
  • Zvjezdice_Brundiba 6
    +11
Brundibar Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Bojan Haron Markičević

Brundibár je poslužio i za potrebe za nacističkog propagandnog filma „Theresienstadt. Ein Dokumentarfilm aus dem jüdischen Siedlungsgebiet“ (Terezin: Dokumentarni film iz židovskog naselja). Svi sudionici produkcije filma ukrcani su u kamione i poslani u Auschwitz čim je snimanje završeno. Većina je život završila u plinskim komorama odmah po dolasku, uključujući djecu, skladatelja Krása i glazbenike, a dječja opera Brundibár, koju je Krása ponovno rekonstruirao u Terezínu, srž je jedne povijesne ostavštine.

Postavljanjem opere na području nekadašnjeg koncentracijskog logora Jasenovac i novim izvedbama dječje opere Brundibár žele se komemorirati jasenovačke žrtve te podsjetiti na zločine logora Jasenovac i zločine počinjene u Uštici, kako se više nigdje i nikada ne bi ponovile.

Opera koja predstavlja snagu glazbe i umjetnosti koja se izdiže iznad neljudskih životnih situacija

Duh opere Brundibár leži u njezinoj povijesti, a njezin značaj seže mnogo dublje od jednostavne priče o dobru i zlu. Ova opera predstavlja snagu glazbe i umjetnosti koja se izdiže iznad neljudskih životnih situacija. Glazba i priča, u nekom drugom svijetu, vjerojatno bi bili brzo zaboravljeni. Međutim, svjedočanstvo koje seže do nacističkog režima, okolnosti produkcije i kako ona utječe na mlade izvođače priča je koja duboko utječe na publiku svih dobnih skupina.

Snažan dojam opere i poruka koju prenosi povezala je tim profesionalaca i umjetnika okupljenih na projektu. Osim redatelja Hrvoja Korbara i Krešimira Dolenčića, iza hrvatske izvedbe Brundibára stoje između ostalih i producentica Nataša Popović, Ana Tonković Dolenčić i Marija Tonković koje su napisale hrvatsku verziju libreta, Djevojački operni zbor Zvjezdice, pod vodstvom maestra Zdravka Šljivca, te u ulozi redatelja Zoran Pribičević, Božidar Peričić kao Brundibár i Gita Peričić kao balerina.

Producentica Nataša Popović rekla nam je: „Holokaust je bio presudan događaj u svjetskoj povijesti, no posljednjih desetljeća ponovno svjedočimo svijetu u kojem desnica jača te svijetu u kojem bijesne ratovi i zvecka se oružjem. Svjedočimo aktualnim izbjegličkim krizama i prijetnji gubljenja uspostavljenih demokratskih vrijednosti. Nužno je poštovanje svakoga pojedinačnog čovjeka i njegovo pravo na slobodu da se strahote i razmjeri holokausta ne bi ponovili. Jasenovac i Ušticu posjetit će više od 400 učenika u samo jednom danu. Veći dio njih nikada nije slušao operu, a gotovo nitko nije posjetio Spomen-područje Jasenovac i Memorijalni centar Uštica. Hvala svim dobrim ljudima koji su dali sve od sebe za ponovno izvođenje Brundibára. Hvala režiserima, svima izvođačima, donatorima, partnerima i posebno hvala ravnateljima škola, učiteljima, roditeljima i na kraju veliko hvala svim učenicima.“

Osim u Jasenovcu, dva uprizorenja Brundibára očekuju nas i u Zagrebačkom kazalištu mladih i to 28.11. u 17 i 19 sati.

Ulaz je slobodan, ali su potrebne rezervacije i to za građanstvo na e-mail tajnik@centartolerancije.hr, a za škole na ozana@festivaloftolerance.com.

Predstava se izvodi uz financijsku podršku: Veleposlanstva SAD-a u Hrvatskoj, Veleposlanstva Savezne Republike Njemačke, Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Ministarstva znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske, Grada Zagreba.

Partneri na projektu su: Javna ustanova Spomen-područje Jasenovac, Zagrebačko kazalište mladih, Jadran film d.o.o. i Centar za kulturu i informacije Maksimir.

Izvedbe dječje opere Brundibár izvode se s dopuštenjem Boosey & Hawkes Music Publishers Limited.