Njemački novinar i pisac Konstantin Richter objavio je kratki roman 'Die Kanzlerin' ('Kancelarka') u izdanju nakladnika Kein & Aber, u kojem se bavi time što se odvija u mislima njemačke kancelarke Angele Merkel. Knjiga je izazvala veliku pozornost javnosti, a književni kritičari su podijeljeni - jedni smatraju da je riječ o 'genijalnoj persiflaži', a drugi 'najvećoj mogućoj gluposti'
'Što se događa u glavi kancelarke Angele Merkel? I kakve veze ima rolada od kupusa i Wagnerove opere s izbjegličkom krizom? U ovoj knjizi Angela Merkel oživljena je kao tragikomična figura šekspirijanskog formata. Iznenađujuće, oštroumno i iznimno zabavno', kaže se u najavi kratkog romana 'Die Kanzlerin' Konstantina Richtera u izdanju Kein & Aber.
Bilo je pitanje vremena kada će dugovječna njemačka kancelarka Angela Merkel postati literarna figura, jer je u svoja tri mandata na čelu najmoćnije europske države ostavila neizbrisiv trag. No Merkel je u javnosti poznata kao vrlo emocionalno suzdržana i vrhunska politička taktičarka, a njezin unutarnji život oduvijek je bio neprobojan. Drugi brak s profesorom kemije Joachimom Sauerom svakako se čini skladnim, a prvi je manje-više zaboravljen.
Konačno se nutrinom Angele Merkel odlučio pozabaviti nagrađivani njemački novinar i pisac Konstantin Richter, a rezultat toga je 'Die Kanzlerin', kratki roman s jasno naglašenim podnaslovom 'fikcija', koji će - kako se čini - postati bestseler na njemačkom govornom području. Književna je kritika definitivno podijeljena oko 'Kancelarke', pa tako liberalni Der Spiegel knjigu hvali, a konzervativni Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) prilično ju je brutalno sasjekao. To samo pospješuje javnu raspravu u knjizi pa slijedi i niz gostovanja autora Richtera u medijima, što će samo još više pospješiti prodaju knjige, jer će mnogi htjeti saznati slažu li se s pohvalama ili pokudama na račun 'Kancelarke'.
Richter se u svojoj knjizi o Merkel ograničio na nekoliko ljetnih i jesenjih mjeseci 2015., dakle pred početak i tijekom izbjegličke krize, događaja koji je ključno definirao treći mandat njemačke kancelarke, ali i cijelu Europsku uniju. Autor se odlučio kao sveznajući pripovjedač ući u um Angele Merkel i zamisliti što se u njemu događa, što Der Spiegel opisuje, paradoksalno, kao nešto što nije roman s ključem, jer je Richterova Merkel 'posve izmaštana figura'. Rezultat je 'iznimno zabavan tekst', 'genijalna persiflaža' koju se uspoređuje s remek-djelom Daniela Kehlmanna 'Mjerenje svijeta'.
Richterova Merkel je 'i nježna, i bijesna i dirnuta', ona će u operi izgubiti svijest od umora, a u službenoj limuzini zadrijemati, njoj je i muka od politike i moći, ali će se i osjetiti moralno prozvanom i pozvanom da pusti izbjeglice u Njemačku. Ipak, Der Spiegel zaključuje da ''Kancelarka' nije ep o heroini, nego knjiga koja reflektira naše vrijeme opsjednuto transparentnošću'.
FAZ pak optužuje Richtera da je preambiciozan 'ako je odlučio napisati roman o tome što se odvija u glavi Angele Merkel' te mu se poručuje da njegova vlastita glava 'nije sposobna za napore na koje je sposobna kancelarka'. Time samo počinje niz skoro pa uvreda na račun Richtera koje objavljuje FAZ, npr. da 'najljepše priče piše život, a najlošije pisac koji precjenjuje svoje mogućnosti'.
Dapače, FAZ je za napad na 'Kancelarku' izdvojio prilično velik prostor u kojemu se navodi da je knjiga puna 'glupavih izmišljotina' i uspoređuje s porno filmovima, s konačnim zaključkom da je riječ o 'najvećoj mogućoj gluposti'.
Bilo kako bilo, Konstantin Richter je 'Kancelarkom' podigao veliku prašinu u njemačkoj javnosti, što znači i da će, bez obzira na sve pohvale i pokude, itekako profitirati, i novčano i podizanjem svog javnog profila. Što sama Angela Merkel misli o knjizi i namjerava li je pročitati, nije poznato.