Animafest Zagreb tradicionalno predstavlja najcjelovitiju sliku suvremene i klasične hrvatske animacije u globalnom kontekstu
Na ovogodišnjem, 31. izdanju festivala dva su domaća djela u najprestižnijem Velikom natjecanju kratkometražnog filma (Vidiš li ih ti? Brune Razuma u produkciji Zagreb filma i The Raft Marka Meštrovića u produkciji Kreativnog sindikata), dva u Natjecanju studentskog filma (Kula Sunčane Brkulj i 45'' Lucije Oroz, oba u produkciji Akademije likovnih umjetnosti) te dva u Natjecanju VR animacije (Dislokacije Milivoja i Veljka Popovića, u koprodukciji njihova Prime Render Studija i francuskog Bagan Filmsa, i Aqualia Vladislava Kneževića u produkciji Zagreb filma), stoji u najavi.
Estonskog filma Roda koautorica je također naša animatorica Lucija Mrzljak. U Natjecanju filmova za djecu sudjeluje film Ivane Guljašević Kuman Crni vuk, bijeli vuk (Igubuka). Brojka domaćih radova u međunarodnim natjecateljskim konkurencijama stoga je 7, dok Natjecanje hrvatskog filma čine ukupno 23 nova djela. Recentna hrvatska animacija obilježena je glazbom, ženskim pismom i osobnim razvojem niza autorica. U tematskom programu posvećenom ljubavi te u retrospektivnim programima mogu se vidjeti radovi doajena Zagrebačke škole, diplomanata ALU-a koji tvore kremu mlađe i srednje generacije domaćeg animiranog filma te nadolazećih zvijezda poteklih u okviru VAFI & RAFI festivala.
Filmovi u međunarodnim konkurencijama
Produkcijom nove hrvatske animacije ove godine dominira Akademija likovne umjetnosti s pet radova, za njom slijedi Kreativni sindikat s tri, ali posebno veseli razmjerno velik broj nezavisnih produkcija s pojedinačnim doprinosima. Uzdanica Studija za stop animaciju Zagreb filma Vidiš li ih ti? Brune Razuma minuciozno je izrađeni lutka-film, nadrealistički psihološki triler-horor bogate simbolike koji se poigrava s metafizikom, pripovjednom strukturom i vremenom, a pomalo podsjeća na slavnu braću Quay i Davida Lyncha. Film prati pomaknute vizije mladića oboljelog od shizofrenije, a izgrađenog od silikona, aluminijske žice i kudelje.
Reprezentaciju Kreativnog sindikata predvodi hibridni punk film apokalipse The Raft čiji veći crtani dio podsjeća na franko-belgijsku školu stripa u maestralnom vladanju sjenom, dok je manji ostvaren u igranim segmentima. Riječ je i o novoj filmskoj suradnji Marka Meštrovića s kolegama iz world music sastava Cinkuši s kojima je radio i na jednom od prevratničkih, revitalizacijskih hrvatskih animiranih filmova s početka 2000-ih Ciganjska. Nova, pak, suradnja estonsko-hrvatskog para Tšinakov-Mrzljak nakon izvrsno primljenog Prikaza izvrsnosti u 4 čina (Najbolji hrvatski film Animafesta 2019) ponovno nosi obilježja utjecaja humane groteske Pärnovih.
Često humorni apsurdizam, otuđenje i pohota tematizirani su već prepoznatljivim vizualnim stilom u ovoj ornitološkoj globalnoj metafori u kojoj čovjek ipak jest 'tica', a čiji završnica liči na nekog tužnog De Sicu. Novi film Sunčane Brkulj Kula izdvaja se prepoznatljivim autoričinim horror vacui, dominantno srednjovjekovnim, ali eklektičnim senzibilitetom. Njezina kula počinje kao ona babilonska Pietera Bruegela starijeg, da bi potom prešla u neolitsku, antičku, egipatsku, flamansku i gotičku arhitekturu kojom vrve različita stvorenja, objekti i bilje. Od presudne važnosti ponovno je glazba – ovoga puta riječ je o 'You're What I Want' u izvedbi psihodeličnog, alt-indie sastava The Recks s Kanalskih otoka. Lucija Oroz na veliku scenu izlazi diplomskim filmom 45', djelom iznimne, transformirajuće fokalizacije koja potencira uživljavanje. Klaustrofobija i strahovi od utapanja, izvanzemaljske otmice, prekida emocionalnog odnosa te naročito sugestivnog skoka padobranom potencirani su fluidnom 2D digitalnom animacijom te pulsirajućim i bubnjajućim zvukom Linde Uran.
Glazba i naracija hrvatskog natjecanja
I Natjecanje hrvatskog filma Animafesta 2021 obilježeno je glazbom – velik je broj spotova, u autorstvu podjednako afirmiranih i mladih umjetnica. U onom za treći singl benda Polaridi Soba, sanjivu pop baladu intimnog teksta kojoj poseban ton daje vokalni prinos dječjeg zbora Zagrebački anđeli, Laura Martinović bešavno preoblikuje i pretače značenja geometrijskih oblika, slova i linija u skladu sa svojim temeljnim interesima za globalne kulturne interakcije. Martina Meštrović ilustrira, pak, Ljubav Pips Chips and Videoclipsa (i gosta Ede Maajke) vizualnom detonacijom psihodelije rasplesanih gljiva, astronauta i originalnog dizajna likova koji priziva Moebiusa.
Chintis Lundgren upogonila je svoj dobro poznati stil etabliran nagrađivanim Hermanom H. Rottom, Manivaldom i Toomasom u spotu za pjesmu One For The Ages dugovječnog američkog pop rock dua Sparks, premjestivši se u korporativni kontekst, ali zadržavši podsmijeh nad otuđeno-otužnim suvremenim ljudskim stanjem. Video za singl Crumble zagrebačkog stoner/alter rock benda She Loves Pablo animirala je i režirala Ira Bulić, a montirao Valent Balun, dok je onaj za pjesmu Sve vam zdravo etno benda Kries djelo afirmirane umjetnice stop animacije Katrin Novaković koja u šumi sljubljuje koru drveta, grančice i floralnu motiviku s kaleidoskopom ljudskog tijela u pokretu.
I narativni hrvatski animirani film 2021. godine prvenstveno je domena autorica. Đakovačka umjetnica Petra Balekić radi kreativni iskorak filmom o putovanju u prošlost i sjećanjima na seksualno zlostavljanje u obitelji Među nama, realiziranom izvanrednom kombinacijom pastelnih nijansi (sadašnjost) i crno-bijelih silueta (prošlost) te vođenom sigurnom režijskom rukom koja vješto barata odabranim motivima. Pri oblikovanju niza humorističnih vinjeta iz života i karaktera jedne mačke Stella Hartman koristi svoju već prepoznatljivu, također pastelnu estetiku te sklonost gegu, ali u animacijskoj razradi središnjeg lika Mačjih posla također se osjeća osobni umjetnički razvoj. Filmom Stvarni dečko o ljubavnom zanosu motiviranom žanrovskom reprezentacijom muškosti i njegovom raščaravanju pri pomisli na potencijalnu "majmunolikost" stvarnosti Irena Jukić Pranjić nastavlja svoj interes za emocionalne, socioekonomske, seksualne i medijske aspekte muško-ženskih odnosa, ovoga puta s karikaturalnom estetikom realiziranom na tabletu.
Majstorica nadrealističke stop animacije Dea Jagić u Sjenama svoju omiljenu tehniku kombinira s 2D-om kako bi ostvarila alegorijsku priču o razračunavanju s osobnim demonima. Kao i ranije, Jagić je posebno fascinirana biološkim rastom i srastanjem, prodiranjem prirode u prostor, ovoga puta sa snažnijom pripovjednom linijom i figurativnošću. Nakon što je 2019. na sebe pozornost skrenula duhovitim crtanim filmom 'ženske problematike' M, autorica potekla iz varaždinskog animatorskog kruga Karla Skok vraća se s djelom Zdravo Marijo – sličnog, ali tehnički ambicioznijeg bijelo-crnog stila koje počinje kao humoreska o ukazanju Gospe, ali se potom otkriva kao studija reprezentacije tijela kroz hologramsku iluziju iza koje sjedi uzbuđeni tinejdžer za računalom.
Ana Horvat u Izletu svedenim stilom slikovnice prikazuje meandriranje jednog odnosa tijekom posjeta prirodi, a diplomski film Paole Grbić Duh iz lokve mogao bi se svidjeti ljubiteljima klasika Zagrebačke škole, baš kao i mali metafilm San u kojem se čovječuljak gega uokolo naslova i odjave filma te kojim na Animafestu debitira sin istaknutog animatora Darka Bakliže Darian. Neodoljivi rakun glavni je lik filma s ekološkim podtekstom Maskirani osvetnik mlade pulske autorice Lune Strmotić koja u svojem radu pokazuje poseban afinitet prema stvaralaštvu za djecu. Film klasične ljepote crteža Nigdar ni bilo Mateje Štefinščak bavi se temom iseljavanja u općini Petrijanec i problematikom propadanja ruralnih sredina kroz slike iz svakodnevice jedne usamljene bake i psa.
Mlada autorica s iskustvom rada u industriji videoigara u ovom filmu dojam tradicije dodatno je pojačala angažmanom lokalnog tamburaškog društva. Ostvaren hibridnom tehnikom klasične animacije (grafitna olovka, drvene i vodene boje te tuš) i digitalne obrade, Arbor Inversus Nikoline Žabčić priča je o kozmičkom divu-metamorfu koji spašava kuće i ljude od crvenog drveta koje kao da je pobjeglo iz Dana trifida Johna Wyndhama. Intrigantna kombinacija lutka filma te 2D i 3D animacije u njemačkom radu jeijay (r. Petra Stipetić i Maren Wiese) govori o polaganom propadanju emocionalnog odnosa koje je vizualno posredovano prodiranjem muha i vode u izolirano ljubavno gnijezdo.
VR i obzori budućnosti
Jedan od najistaknutijih autora hrvatske filmske znanstvene fantastike, čije vrhunce danas treba tražiti u polju eksperimentalnog filma, Vladislav Knežević u VR radu Aqualia kiberpankerski zaranja u bazen za podvodnu robotiku kako bi ispitao komunikacijske faktore te operativnost i međudjelovanje ljudi i robota. U istom se međunarodnom natjecanju VR animacije mogu vidjeti i Dislokacije za koje su braća Popović već primila nagradu važnog festivala u Ottawi, Epicov MegaGrant te poziv za predstavljanje u Annecyju. Dislokacije, koje gledatelja vode na grčku plažu, u meksičku pustinju i balkansku šumu, proučavaju unutarnje procese straha i fragmentacije sjećanja uslijed izbjegličkih iskustava. Oba rada ukazuju na činjenicu kako se hrvatski VR projekti svojom tehničkom dotjeranošću, stupnjem imerzije i kreativnošću mogu mjeriti s najboljim (i najskupljim) svjetskim radovima ove vrste. Nezaobilazno iskustvo animacije u mediju sutrašnjice očekuje nas stoga u Galeriji SC tijekom trajanja Animafesta 2021.
Ljubav i ekologija
Kada je riječ o tematskim i retrospektivnim programima, film doajena Joška Marušića U susjedstvu grada, nagrađivani Dva na dva Jelene Oroz i Udahnut život Ivane Bošnjak i Thomasa Johnsona mogu se vidjeti u tematskom programu Animafesta 2021 posvećenom ljubavi. Tradicionalni izbor Borivoja Dovnikovića – Borde donosi bisere Zagrebačke škole iz 1973. pa klasičari u nama mogu ponovno uživati u epizodama serije Maxi Cat Zlatka Grgića, Kolarovoj Utopiji, Ranitovićevom Kameleonu, Grgićevoj Gljivi te Putniku drugog razreda samoga Dovnikovića. Posebno je, međutim, zanimljiva serija kratkih namjenskih filmova Man the Polluter, koprodukcija National Film Board of Canada i Zagreb filma u kojoj se autori iz ideološki udaljenih sredina okupljaju oko zajedničke ekološke poruke. U ovoj manje poznatoj seriji može se uživati kao u nanovo pronađenom blagu s omiljenim karakteristikama Škole poput humora temeljenog na gegu i crteža blage, oble karikature, a šarm prošlosti pridaje joj i naracija dr. Freda H. Knelmana.
Retrospektiva Best of ALU na Animafestovom će Open-airu 4. lipnja u dvorištu Akademije likovnih umjetnosti (Ilica 85) predstaviti najbolje diplomske radove ove visoke škole koja od 1998. službeno, u okviru posebnog odsjeka, a neslužbeno i mnogo dulje brine o podizanju novih generacija hrvatskih animatora. Retrospektiva zahvaća godine 2008-2020. i prikazuje radove autora poput M. Dješke, D. Lovrića, M. Müller, D. Masneca, N. Stipaničeva i dr. Stipaničevljeva hvaljena Arka moći će se također vidjeti 5. lipnja u dvorištu ALU-a na Open-airu posvećenom nagrađenim filmovima prošlogodišnjeg Animafesta. U Obiteljskom programu 4 'Najbolje od VAFI/RAFI-ja' prikazuju se Košćecovi kukčeki, Smokvin sok i Spavač grupa autora.