enshittification

I Australci odabrali riječ godine, kažu da opisuje 'eru digitalnog smetlišta'

02.12.2024 u 19:50

Bionic
Reading

Idiom 'brain rot', koji označava pogoršanje mentalnog ili intelektualnog zdravlja osobe uslijed beskrajnog skrolanja društvenim mrežama, proglašen je riječju godine 2024. u tradicionalnom izboru Oxford University Pressa. Birali su i Australci te su na sličnom tragu - njihova riječ godine je enshittification, zabilježena u Macquariejevom rječniku, najstarijem rječniku engleskog jezika u Australiji

Riječ se opisuje kao 'postupno pogoršanje usluge ili proizvoda uzrokovano smanjenjem kvalitete, posebno na internetskim platformama, kao posljedica želje za profitom'.

'Svi smo svjedoci enshittificationa - velike ere posvemašnjeg s*anja u kojoj usluge koje koristimo i na koje se oslanjamo postaju hrpa beskorisnog otpada'. Tako riječ godine opisuje kanadsko-britanski autor Cory Doctorow, a koji je pojam enshittification skovao još 2022., kritizirajući u svom eseju pad digitalnih platformi poput Facebooka i Twittera (danas X-a).

Vijeće Macquariejevog rječnika opisuje tu riječ kao 'sirovu, anglosaksonsku, ali i gotovo formalnu zahvaljujući sufiksima. Bez nje teško bismo artikulirali kako nas te platforme ne samo razočaravaju, već nas aktivno degradiraju kao korisnike', navode. Ne čudi stoga da je enshittification odnijela i nagradu publike. 'Ova riječ savršeno opisuje kako se mnogi od nas osjećaju zbog trenutnog stanja svijeta', poručili su.

Možda niste čuli za tu riječ, no ako ste koristili društvene mreže, sigurno ste primijetili promjene u online svijetu. Trolovi, ekstremisti, besmislene objave, 'prazan' sadržaj i beskrajne reklame - tako danas uglavnom izgledaju društvene mreže.

Primjer? X (bivši Twitter), nekad zabavnu platformu, napušta sve više ljudi zbog, kako kažu, 'ekstremizma i količine dezinformacija'. Na Facebooku vam iz svakog ugla iskaču reklame, a Instagram je od prekrasnih videa i fotografija postao algoritamska distopija, prepuna influencera za koje niste sigurni čime vas točno influencaju.

Doctorow objašnjava da do enshittificationa dolazi u tri faze. Platforme su najprije naklonjene korisnicima, nude kvalitetne usluge i privlače mase. No ubrzo ih počinju iskorištavati u korist poslovnih klijenata. Tu nastupaju reklame i algoritmi koji nas navode da trošimo više vremena (i novca). Na kraju platforme počinju eksploatirati i poslovne klijente, izvlačeći sav mogući profit za sebe.

Kakav je epilog? U četvrtoj fazi - umiru, kaže dramatično Doctorow. 'Platforme se same sabotiraju dok se ne pretvore u digitalno smetlište', navodi. Ima li nam spasa, odnosno postoji li nada za takozvani deenshittification? Doctorow je iznenađujuće optimističan. Smatra, naime, da se stvari mogu popraviti regulacijom tržišta, jačanjem privatnosti i davanjem većih prava korisnicima te ograničavanjem iskorištavanja radnika.

Ostali kandidati za riječ godine bili su looksmaxxing, overtourism, sigma, right to disconnect i rawdogging.