Sam pojam određuje stav u kojemu se odbacuju društvena očekivanja, a život se vodi na 'neuredan', hedonistički način, bez obzira na sliku o sebi koja se pritom projicira. Izraz savršeno korespondira s ljudima koji se osjećaju 'preopterećeni' potrebom da baš uvijek pokazuju samo i isključivo najbolje od sebe
Izraz goblin mode odabran je za Oxfordovu riječ 2022. godine, prenosi Guardian. Izraz, koji se odnosi na 'vrstu ponašanja koje je bespogovorno samodopadljivo, lijeno, aljkavo ili pohlepno, obično na način da odbacuje društvene norme ili očekivanja', postao je prva riječ godine o kojoj je odlučilo javno glasanje.
U izboru od tri riječi (ili izraza/hashtagova - 'riječ' je bila definirana prilično slobodno), koji su suzili leksikografi iz Oxford University Pressa (OUP), više od 340.000 govornika engleskog jezika diljem svijeta dalo je svoj glas upravo goblin modeu. Metaverse (metaverzum) bio je njihov drugi izbor, a slijedio ga je hashtag #IStandWith. Goblin mode ostvario je uvjerljivu pobjedu: odabralo ga je 318.956 ljudi, što čini 93 posto ukupnog broja glasova.
Predsjednik Oxford Languagesa, Casper Grathwohl, rekao je da su se on i njegovi kolege 'nadali da će javnost uživati u uključivanju u proces', ali ih je razina angažmana 'potpuno iznenadila'.
'S obzirom na godinu koju smo upravo proživjeli, goblin mode odjekuje kod svih nas koji se u ovom trenutku osjećamo pomalo preopterećeno', dodao je on. 'Olakšanje je priznati da nismo uvijek idealni, kako se predstavljamo na našim Instagram i TikTok feedovima. To je dokazano i dramatičnim porastom platformi poput BeReala, na kojima korisnici dijele neuređene, ne sasvim idealne slike sebe, često bilježeći i samozadovoljne trenutke u goblin modeu', dodao je Grathwohl.
Pobjednički izraz prvi put viđen je na Twitteru 2009., ali je postao viralan na društvenim mrežama u veljači 2022., nakon što je odigrao svoju ulogu u fake newsu koji je kolao tom društvenom mrežom.
Goblin mode, odnosno goblinski način rada/života, 'prihvaća udobnost izopačenosti', napisala je Guardianova tehnološka novinarka Kari Paul u ožujku te je porast upotrebe ove fraze pripisala i 'trećoj godini pandemije i strahovitoj opasnosti od pokretanja trećeg svjetskog rata'.
No ako vam i dalje nije jasno što je to zapravo goblin mode - idemo probati i ovako.
Pandemija je promijenila naše navike na mnogo načina. Neki od nas se manje tuširaju. Neki gledaju malo više Netflixa nego prije. Neki gotovo uopće više ne izlaze iz svojih stanova. Tu su i oni koji pretražuju Reddit do 4 sata ujutro te se prejedaju čipsom jer su preskočili večeru. Sve navedeno je primjer goblin modea, koji je, prema Guardianu, za mnoge postao 'novo normalno'. Izraz goblin mode - tvrde lingvisti, ali i razni korisnici društvenih mreža - može se opisati i kao 'potpuno odbacivanje ideje o vlastitom napretku, radu na sebi i općenitom poboljšanju sebe'.
Sjajan primjer goblin modea bilo bi, prema The Hustleu, 'bezumno gledanje reality TV emisija uz istovremeno skrolanje društvenim mrežama'.
Sam pojam zapravo određuje životni stav u kojemu se odbacuju društvena očekivanja, a život se vodi na 'neuredan', hedonistički način, bez obzira na sliku o sebi koja se pritom projicira.
Hashtag #goblinmode na TikToku se, naprimjer, često koristi kao odbijanje trenda nazvanog that girl i temeljenog na tome da budete 'najbolja verzija sebe', tj. da rano ustajete radi vježbanja, provodite složene rutine njege kože ili ispijate organske zelene smoothieje - i, naravno, da objavljujete o svemu tome na društvenim mrežama.
'Čini se da je taj pojam uhvatio prevladavajuće raspoloženje pojedinaca koji su odbacili ideju povratka ‘normalnom životu’ ili su se bunili protiv sve nedostižnijih estetskih standarda i neodrživih životnih stilova koji se iskazuju na društvenim mrežama', rečeno je još iz Oxford University Pressa.
Američki lingvist i leksikograf Ben Zimmer dodao je: 'Goblin mode doista govori o vremenu i Zeitgeistu, i to je svakako izraz 2022. godine. Ljudi na nove načine gledaju na društvene norme, oni ih odbacuju i prihvaćaju nove.'
Izraz goblin mode pridružuje se prethodnim Oxfordovim riječima godine: 'vax' (2021.), 'klimatska hitnost' (climate emergency, 2019.) i 'selfie' (2013.).