PARIS DESIGN WEEK

Kako dizajneri predstavljaju hrvatsku svakodnevicu

11.09.2012 u 10:23

Bionic
Reading

Na ovogodišnjem Paris Design Weeku koji traje od 10. do 16. rujna u okviru festivala Croatie le voici, hrvatski dizajneri predstavljaju se s dva projekta: Croatian Everyday i Croatian Holiday. Dio programa u kojemu će se naći i hrvatski predstavnici, osmišljen je kako bi se dao prostor novoj, mladoj i avangardnoj generaciji dizajnera

U Hrvatskoj još uvijek postoji potreba za promoviranjem ideje o ulozi produkt dizajna u najširem smislu; ove inicijative, istražuju razlike i dodirne točke u dizajniranju svakodnevice i budućnosti hrvatskog turizma.

Croatian Everyday (Hrvatska svakodnevnica) zbirka je dizajnerskih predmeta i namještaja koji polagano pronalaze svoje mjesto u hrvatskim interijerima. Izložba čini presjek paradigmatskih radova koji se bave različitim sferama dizajna i koriste različite metodologije u pronalaženju finalnog rješenja. Primjerice, rasvjetna tijela dizajnerskog tima Studio Grupa, direktna su veza utjecaja dostupnih ekonomičnih tehnologija u postupcima obrade materijala i oblikovanju modularnih sistema, a primjeri eksperimentalnog pristupa ideji održivosti i propitivanju postojeće forme evidentni su kroz uporabu dostupnih sirovina (Hotflat Ljiljane Kolundžić) i historijskih artefakata (RR, Numen / 4 Use).

Nekoliko proizvoda proizašlo je iz veoma specifičnog oblika iniciranja dizajnerskih projekata kroz formu javnih natječaja: projekti 'FOR10R2' Ivane Borovnjak i Roberte Bratović i 'Porthos' tima Manufakturist projekti su nastali u svrhu natječaja Young Balkan Designers te se bave ekonomičnom uporabom malih prostora, ili kao 'Revolve' tima Numen / 4 Use, Borovnjak & Bratović trenutačno obilježavaju značajniji novi zalet u hrvatskoj industriji namještaja.

Set za romantičnu online večeru Line Kovačević studentski je konceptualni rad, a igračke tima Little Horse and Baby Beuys samo su jedan primjer sve većeg broja samoiniciranih projekata koji su zasnovani na jednostavnosti i multifunkcionalnosti.

Iako je u Hrvatskoj teško govoriti o jednom zajedničkom formalnom jeziku predmeta, važno je naglasiti kako je većina predstavljenih objekata nastala kao reakcija na određenu lokalnu specifičnost i kontekst.

Proces dizajniranja, često vođen spontanom reakcijom i improvizacijom, ono je što većinu izloženih predmeta razlikuje od većeg dijela europske tekuće produkcije: posljedica je nerazumijevanja društva za dizajn, nedostatka fondova za kulturu i proizvodnih kapaciteta, a ne logičnog postindustrijskog zasićenja. Tako samoinicirane nezavisne dizajnerske produkcije u Hrvatskoj u skladu sa svjetskim trendovima mahom proizvode konceptualni dizajn i limitirana izdanja i to ne zato što im se sviđa 'design as art', već zato što to u danom kontekstu predstavlja nužnost.

Ukratko, selekcija predmeta predstavlja presjek svakodnevice hrvatskog dizajnera, a potom i presjek predmeta koji polagano pronalaze svoj put u hrvatsku svakodnevicu.

Dizajneri: Lina Kovačević, Studio Grupa (Filip Despot, Tihana Taraba, Ivana Pavić), Numen / ForUse (Nikola Radeljković, Sven Jonke, Christoph Katzler), Ivana Borovnjak, Roberta Bratović, Little Horse and Baby Beuys (Maja Mujičić, Mejra Mujičić), Manufakturist (Maša Milovac, Mia Bogovac, Dora Đurkesac), Ljiljana Kolundžić.

S druge strane, turizam se kao postindustrijski fenomen može percipirati kao privremeno izmještanje iz svakodnevice u potrazi za autentičnim, novim iskustvom. Croatian Holiday, istražuje odgovorne i kvalitetne načine dizajniranja ove druge stvarnosti. Predmeti koji su većinom odabrani putem javnog natječaja, bave se šarmantno, kritički i duhovito klišejima u hrvatskom turizmu.

Hrvatska je zemlja u kojoj ni proizvodna industrija, ni turistička ponuda nisu dosegle kapacitete iz vremena bivše Jugoslavije. Uzimajući u obzir činjenicu da taj 'raj na zemlji' živi od turizma i godišnje primi preko 11 milijuna stranih i domaćih turista, paradoksalno je da se u turističkoj ponudi za ovako veliko potencijalno izvozno tržište nisu našli proizvodi hrvatskih dizajnera. Kustoska koncepcija Croatian Holiday pokušaj je da se uspostavi direktna komunikacija između dva sektora u Hrvatskoj – turizma i dizajna.

Dvadeset mladih hrvatskih dizajnera na kritičan je način pristupilo kreativnom istraživanju o sociologiji turizma. Rezultat je imaginarni brand od desetak proizvoda koji predviđaju i komentiraju budućnost hrvatskog turizma, istovremeno se oslanjajući na povijesno nasljeđe i turističko iskustvo zemlje.

Dizajneri: Nina Bačun, Sabina Barbiš, Dora Bilić, Barbara Blasin, Mia Bogovac, Roberta Bratović, Matea Bronić, Mario Depicolzuane, Dora Đurkesac, Andro Giunio, Nikolina Jelić, Neven Kovačić, Ana Kunej, Maja Mesić, Maša Milovac, Tina Müller, Numen / 4 Use, Branimir Paškvan, Ira Payer, Maša Poljanec, Zlatka Salopek, Noel Šuran i Kristina Volf.