IZLOŽBA U LONDONU

Kako je ljevica utjecala na umjetnost

06.11.2013 u 10:08

Bionic
Reading

U britanskom muzeju Tate Liverpool u petak se otvara izložba "Art Turning Left", prva koja se bavi pitanjem na koji su način ljevičarska politička uvjerenja utjecala na umjetničko stvaralaštvo i javnu recepciju umjetnosti od Francuske revolucije do danas

Ljevičarske političke vrijednosti poput kolektivizma, jednakosti i potrage za alternativnim gospodarskim rješenjima kontinuirano utječu na umjetničku produkciju i vizualnu kulturu, od povratka tradicionalnim umjetničkim radionicama koje je u 19. stoljeću zagovarao britanski umjetnik, dizajner i marksist William Morris, do namjerne anonimnosti dizajnera plakata radikalnog pokreta Atelier Populaire u Parizu 1968.

Izravno sudjelovanje vizualnih umjetnika u političkim, društvenim i etičkim vrijednostima politike lijevog centra datira unatrag sve do Francuske revolucije, kada su umjetnici poput Jacques-Louisa Davida dopustili da se njihova umjetnost koristi u propagandne svrhe na strani Republike. Verzije Davidove slavne slike "Mrtvi Marat" (1793.), jedan od najpoznatijih umjetničkih prizora Revolucije, jedan su od središnjih eksponata izložbe, ističe se u najavi na mrežnim stranicama muzeja Tate Liverpool.

"Umjetnost skreće ulijevo" tematska je izložba, temeljena na ključnim pitanjima različitih povijesnih razdoblja i zemljopisnih lokacija u rasponu od proizvodne jednakosti i kolektivnog autorstva do pitanja kako spojiti umjetnost i život. Izložba se odmiče od političkih poruka koje ta djela nose i teza o umjetnosti kao katalizatora političkih i društvenih promjena, fokusirajući se radije na utjecaj koji su određena politička uvjerenja imala na umjetničke procese, estetiku i prezentaciju umjetničkih djela.

Obuhvaćeni su umjetnici iz svih dijelova svijeta, njih oko sedamdesetak, uključujući i umjetničke atelijere među kojima i Atelier Populaire, a izložena su i djela konceptualnog umjetnika Brace Dimitrijevića, te sarajevske likovne grupe Zvono. Zastupljen je također utemeljitelj Bauhausa Walter Gropius, britanski umjetnik Julian Trevelyan, te brojni drugi.

Paralelno s izložbom, koja ostaje otvorena do 2. veljače 2014., u Tate Liverpoolu bit će izložena i dokumentacija vezana uz društveni eksperiment danskog umjetnika Pallea Nielsena pod nazivom 'The Model – A Model for a Qualitative Society' iz 1968. Umjetnik je za potrebe projekta muzej moderne umjetnosti (Moderna Museet) u Stockholmu pretvorio u avanturistički zabavni park za djecu. Mjesec dana, njegov "Model kvalitativnog društva" nudio je prostor rezerviran isključivo za djecu, bez nazočnosti roditelja ili edukatora. Projekt je vezan uz utopijsku ideju samoorganiziranog društva koje potiče osobne slobode i suradnju među pojedincima.

Izložba u Tate Liverpoolu ponudit će dosad najobuhvatniji prikaz njegova projekta, uključujući zvučne zapise, dokumentaciju i fotografije.