NOVO IZ NAKLADE LJEVAK

Knjiga Nives Tomašević o nakladništvu kao kreativnoj ekonomiji

19.02.2016 u 16:09

Bionic
Reading

Istaknuta urednica i sveučilišna profesorica Nives Tomašević u svojoj knjizi 'Kreativna industrija i nakladništvo', objavljenoj u izdanju Naklade Ljevak i predstavljenoj u četvrtak u Zagrebu, bavi se nakladništvom kao pojmom kreativne ekonomije, skrećući pozornost na skrivenu moć nakladništva u proizvodnji i promicanju kulturnoga identiteta

O autorici i knjizi na predstavljanju u Knjižnici i čitaonici Bogdana Ogrizovića govorila je recenzentica knjige, književna teoretičarka Dubravka Oraić Tolić

Istaknula je kako je riječ o autorici koja je spajajući u svojem radu svoje dvije profesije – sveučilišne profesorice i urednice – promijenila postojeće predodžbe o sveučilišnim profesorima, nakladništvu i knjizi u suvremenoj kulturi.

'Iznimnost njezine knjige upravo je u plodonosnome spoju sveučilišnog i nakladničkog iskustva, dakle, nakladničke prakse i ujedno teorije nakladništva', kazala je Oraić Tolić.

Tri su inovativna aspekta djelovanja Nives Tomašević. 'Ona je prva unijela pojam kreativne industrije u nakladništvo; potom, primijenila je taj pojam u praksi, te ga primijenila u samoj vizuri svoje knjige', kazala je Oraić Tolić.

Tomašević u knjizi postavlja tezu o nakladništvu kao dijelu kreativne industrije, povezujući fenomen kulturne industrije sa svojim užim praktičnim i znanstvenim područjem, nakladništvom, i tako otvara novo problemsko polje bitno za nacionalnu kulturu u doba globalizacije.

Književni je tekst kulturno dobro, poručuje Tomašević, a nakladništvo djelatnost koja istodobno radi po tržišnim načelima ali i sudjeluje u stvaranju, održavanju i dogradnji nacionalnog identiteta.

Svoju tezu o potrebi i postojanju kreativne industrije u nakladništvu autorica ilustrira inovacijama u hrvatskoj nakladničkoj i kulturnoj praksi 21. stoljeća, od mrežnih stranica nakladnika i e-knjiga do svjetskih festivala knjige u organizaciji nakladnika i kreativnih riznica širokoga profila.

Na aspekt nakladništva osvrnula se recenzentica Marijana Tomić, docentica na Odjelu za informacijske znanosti Sveučilišta u Zadru, koja je napomenula kako ta knjiga snažno ukazuje na ekonomsku snagu kulture i baštine, 'koju u našoj sredini tek treba do kraja osvijestiti, u čemu ta knjiga daje vrlo čvrste smjernice'.

'Važnost te knjige je u detektiranju temeljnih promjena koje zahvaćaju kreativnost a odnose se na preoblikovanje tradicionalnih modela. Temama i načinom pristupa, ta se knjiga svakako svrstava među temeljne sveučilišne udžbenike iz područja nakladništva ali i kulturne i kreativne industrije', zaključila je.

Knjiga je podijeljena u dvije veće cjeline: u prvoj se teorijski razmatra fenomen kulture unutar kreativne industrije te posebno nakladništvo kao dio kreativne industrije, dok je druga u cijelosti posvećena primjerima kreativnih praksi RH.

Tomašević je istaknula kako je željela napisati knjigu koja bi 'dobila svoje mjesto u niši koja se polako formira oko knjiga vezanih uz nakladništvo'.

'Tom sam knjigom željela ponovno skrenuti pozornost na nakladničku djelatnost, koja je vrlo često zanemarena, i pokazati da je kultura, ako je planirana i financirana, itekako dohodovna aktivnost', napomenula je.

Nives Tomašević (1954.) docentica je na Odjelu za informacijske znanosti Sveučilišta u Zadru. Većinu radnoga vijeka provela je u nakladništvu, gdje je uredila velik broj knjiga i pokrenula veći broj biblioteka, među kojima biblioteku Naklade Ljevak Razotkrivanja, koja je 2004. dobila nagradu Josip Juraj Strossmayer HAZU-a za najbolji izdavački projekt. Godine 1997. odlikovana je redom Danice Hrvatske s likom Marka Marulića za zasluge u kulturi, a 2003. dobila je povelju Grada Osijeka za promicanje osječke pisane riječi.

Uz uredničku aktivnost u Nakladi Ljevak, Tomašević objavljuje znanstvene radove, organizira radionice i vodi modul Nakladništva na doktorskom studiju Društvo znanja i prijenos informacija. Koautorica je knjige 'Knjiga, iluzija, tranzicija', koju je 2009. objavila u suautorstvu s Mihom Kovačem.