Razgovarali smo Ivanom Janijem Novakom iz kultne slovenske grupe Laibach, koja će uskoro posjetiti Zagreb i Rijeku, gradove u kojima se osjećaju kao kod kuće
Grupa Laibach uskoro kreće na europsku turneju, a među postajama su Zagreb i Rijeka, gdje će nastupiti 22. listopada, odnosno 4. studenoga. Zanimljivo je što će u ova dva grada izvesti potpuno drugačija djela - u Zagrebu simfonijsko djelo 'Alamut', a u Rijeci album 'Love is Still Alive'. Tim smo povodom elektroničkim putem popričali s vođom grupe Ivanom Janijem Novakom, a on nam je otkrio detalje o 'Alamutu', izazovima paralelne vožnje s dva toliko različita projekta, pokušaju da ostanu relevantni desetljećima i planovima za blisku budućnost. Novak je, izuzev prvog i zadnjeg pitanja, ponudio veoma koncizne odgovore.
Možete li ukratko predstaviti svoj novi projekt 'Alamut'?
'Alamut' je naše originalno simfonijsko djelo u devet slika, koje se bavi poznatom pričom temeljenom na povijesnim događajima iz Perzije u 11. stoljeću. Povijesna simfonija je svjetsku premijeru imala lanjskog rujna na Festivalu Ljubljana, a zagrebačka izvedba na rasporedu je ove jeseni. Temeljen na povijesnim događajima kako ih je u svojoj knjizi opisao slovenski književnik Vladimir Bartol, središnji lik u 'Alamutu' je heretik Hasan ibn Saba (Hassan-i Sabbāh), karizmatični vjerski i politički vođa Ismaelita i osnivač misteriozne islamske sekte Asasina (Hash‘shasina), čije se ime i danas izgovara sa strahopoštovanjem. U romanu samoproglašeni prorok Hasan ibn Saba, navodno poslan od Allaha, iza zidova svog orlovskog gnijezda - zamka Alamut u iranskoj pokrajini Qazvin nedaleko od Teherana - vodi sveti rat protiv Perzijskog carstva, kojem su tada vladali Turci Seldžuci. S malom skupinom spartanski obučenih sljedbenika bori se protiv mnogo jačeg neprijatelja. U zamjenu za lojalnost svojih vojnika - fedajina - ključem koji mu je navodno povjerio sam Allah otključava vrata zagrobnog života - dženneta, kako je opisano u Kur‘anu. Jednom kad fedajini okuse ovaj raj, spremni su za ibn Sabu učiniti doslovno sve kako bi se u njega vratili što je prije moguće. U Alamutu ideje radikalnog političkog i religijskog nihilizma isprepliću se s klasičnom perzijskom poezijom Omara Khajama, senzualni stihovi pjesnikinje Mahsati Ganjavi stapaju se s minimalističkim zvučnim bojama temeljenim na iranskoj tradiciji, a ibn Sabov pakleni mehanizam odjekuje industrijskim principom orkestra uz zvuk samog Laibacha. Projekt je stvoren uz pomoć engleske neprofitne organizacije a/political te u suradnji s iranskim skladateljima i drugim suradnicima. Pojedine dijelove kompozicije pridonijeli su Idin Samimi Mofakham i Nima Atrkar Rowshan, Simfonijskim orkestrom RTV Slovenije dirigira iranski dirigent Navid Gohari, a među izvođačima je i teheranski mješoviti zbor Human Voice Ensemble. Osim navedenih, u realizaciju projekta uključeni su i ženski zbor Gallina, Disharmonična kohorta, odnosno harmonikaški orkestar AccordiOna, te članovi i suradnici grupe Laibach.
Kakav je značaj pisca Vladimira Bartola u svijetu?
Vladimir Bartol bio je književnik slovenske manjine u Italiji. U svijetu je najpoznatiji po romanu 'Alamut' (1938.), jednim od najpopularnijih djela slovenske književnosti u svijetu, prevedenom na brojne jezike. Neka njegova djela, uključujući roman 'Alamut', tumačena su kao alegorija TIGR-a. TIGR, skraćenica za Trst, Istru, Goricu i Rijeku, bila je militantna antifašistička i ustanička organizacija nastala kao odgovor na fašističku talijanizaciju slovenskog i hrvatskog naroda na dijelu bivših austrougarskih teritorija koji su nakon Prvog svjetskog rata pripojeni Italiji. TIGR se smatra jednim od prvih antifašističkih pokreta otpora u Europi. Djelovao je od 1927. do 1941. godine, a Bartol je bio njegov važan zagovornik i propagandista.
Zašto je Zagreb redovito adresa za promociju velikih projekata?
Zato što je Zagreb glavni grad države Hrvatske i zato što je blizu Ljubljane, ali i zato što je sama logistika organizacije zbog blizine nešto jednostavnija.
Kako to da u Rijeci izvodite 'Love is Still Alive', a u Zagrebu 'Alamut'?
Jer u Rijeci sviramo u Pogonu kulture, gdje je nemoguće na pozornicu staviti simfonijski orkestar od skoro 100 članova.
Kako birate kad ćete nastupiti u Lisinskom, kad u Tvornici?
Obje dvorane su super, ali svaka ima svoju svrhu. Također nije moguće postaviti simfonijski orkestar na pozornicu Tvornice kulture, a Lisinski ima te kapacitete.
Koliko je teško gotovo istovremeno izvoditi toliko različite projekte kao što su 'Love is Still Alive' i 'Alamut'?
Nije jednostavno, ali nije nemoguće. Osim toga, ne možemo stalno raditi jedno te isto.
Kako je projekt 'Alamut' primljen u Iranu?
Nije još primljen jer ga tamo još nismo izvodili. Ali su ga zato dobro primili naši iranski suradnici.
Kako komentirate činjenicu da vam je nedavno otkazan koncert u Kijevu?
Žao nam je da je do toga došlo, no otkazana je i Eurovizija, koja je ove godine trebala biti u Kijevu. Mi smo tu krivicu htjeli popraviti, ali nam nije bilo suđeno.
Globalna ste senzacija. Koliko je teško ostati relevantan više desetljeća?
Veoma teško jer te svi pokušavaju svakoga dana poništiti, ukinuti, u nekom smislu ubiti, ali ono što nas ubija zapravo nas čini jačima. Osim toga, ako neki mogu biti relevantni više stoljeća, zašto ne bismo mi bili relevantni barem nekoliko desetljeća?
Kako mlađe generacije vide vašu umjetnost?
Neki je vide, drugi ne; mlađe generacije imaju svoje brige i probleme i svoje heroje, što je i razumljivo. Kad odrastu, možda će svoju identifikaciju potražiti i u Laibachu. Osim toga, Laibach nije vezan na generacije, već na svakoga tko je u stanju misliti svojom glavom.
Koliko se Slovenija promijenila od početka vaše karijere?
Promijenila se je puno, barem tako izgleda. Ali neke su stvari i navike ostale iste. Svaka percepcija naravno ovisi o točki gledišta, stoga mi svoj pogled na tu zemlju, u kojoj živimo, ne bismo htjeli objektivizirati.
Kakvi su vam planovi?
Do kraja godine nas prvo očekuju četiri velika simfonijska koncerta s projektom 'Alamut' (u Ljubljani, Trstu, Frankfurtu i Zagrebu). U Frankfurtu Laibach nastupa u okviru Sajma knjiga, gdje je Slovenija počasni gost, pa će naš koncert biti u dvorani Jahrhunderthalle, a 1. studenog održat ćemo eksperimentalni koncert 'Mi stvaramo budućnost' u Berlinu, u teatru Gorki, te 4. studenog nastavljamo s trećim dijelom europske turneje 'Love is Still Alive'. U okviru te turneje čeka nas i važan nastup u Londonu (O2 Shepherd's Bush Empire), gdje smo posljednji put nastupili i prije četiri godine. Odmah po završetku turneje počinjemo s probama za kazališnu predstavu Bertolta Brechta 'Die heilige Johanna der Schlachthöfe', za koju također skladamo glazbu, a ovo će djelo biti premijerno izvedeno sljedeće godine u Bologni. U međuvremenu završavamo dupli album 'Alamut' i pripremamo niz reizdanja naših istorijskih albuma. Sljedeće godine pripremamo i nove izložbe Laibach Kunsta, od kojih će jedna biti i u Zagrebu. U svibnju slijedi nova europska turneja, a na jesen i veća američka turneja s programom LAIBACH:OPUS:DEI. U međuvremenu, naravno, pripremamo i materijal za novi album kao i za neke ostale projekte, koji nas već dugo čekaju.