filmski osvrt zrinke pavlić

'Obitelj Mitchell protiv strojeva' - superduhovit animirani film koji kliče: 'Živjela obitelj!' i 'Gej je okej!'

Zrinka Pavlić
  • 08.05.2021 u 18:17

  • Bionic
    Reading

    Kompjuterski animirani film o obitelji koja, na čelu s kćeri-brucošicom Katie, spasi svijet od robotske apokalipse, sigurno će vas nasmijati. Neće to čak ni učiniti previše otrcanim forama, nego istinskom duhovitošću i šašavošću. No film je tu zato da bi gledatelje razdragao ljubavlju i naklonošću kakva se gaji u obiteljima, pa makar njihovi članovi ne bili savršeni, pa ni u skladu s tradicionalnim, konzervativnim vrijednostima.

    Katie Mitchell, glavna junakinja filma 'Obitelj Mitchell protiv strojeva' nije BAŠ crna ovca u obitelji. Jest, drugačija je od svojih roditelja, ali s mamom se prilično dobro slaže te je usto i prilično bliska sa svojim mlađim bratom. Problem je u njezinom ocu, Rickom Mitchellom, koji ne razumije Katie, a bogami ni ona njega. Rick je, naime, onaj tip koji najviše voli sve odraditi svojim rukama, uvijek uza se nosi višenamjenski odvijač i još pokoji komad alata, najradije bi živio u šumi s medvjedima, a moderna tehnologija ga zbunjuje i užasava. Katie je pak zaljubljenica u filmove i većinu vremena provodi snimajući svoje urnebesno zabavne filmiće o policajcu psu u kojem glavne uloge igraju ona, njezin brat i obiteljski pas Monchi. Katie je upravo maturirala i primljena je na filmsku akademiju u Kaliforniji, oduševljena je time i jedva čeka da otputuje onamo i uživo se upozna s ljudima koji su joj slični i koji je razumiju.

    Njezinoj je obitelji, međutim, žao što ona odlazi na drugi kraj zemlje, a posebno je time pogođen tata Rick, koji je svjestan da se udaljio od kćeri. Zbog toga Mitchellovi otkazuju Katienu avionsku kartu za Kaliforniju i odlučuju odvesti Katie na koleđ autom. Ideja je da se obitelj u višednevnom putovanju Amerikom ponovno međuosbno zbliži. Za Katie je to totalna katastrofa, ali nitko od njih i ne sluti da ih tek očekuje prava apokalipsa. U Silicijskoj dolini, naime, upravo dok oni putuju prema Kaliforniji, izvjesni Dr. Mark Bowman upravo predstavlja svoj najnoviji izum - robotske asistente koji će zamijeniti dotadašnje pomoćnike na pametnim telefonima (tipa Siri). Njegovu dotadašnju vjernu smartphone asistenticu PAL to strašno naljuti i ona odluči uzeti stvari u svoje ruke, podižući pravi ustanak strojeva protiv ljudi. Taj će ustanak, naravno, uvelike utjecati na sveameričko putovanje obitelji Mitchell...

    Najnoviji dugometražni crtić Sony Pictures Animationsa, koji odnedavno možete pogledati na Netflixu, jedna je od najveselijih filmskih zabava koju svojoj djeci, a bogme i sebi možete priuštiti za zajedničku filmsku večer. Film je izvrsno, duhovito napisan - i pritom se gotovo nimalo ne oslanja na otrcane fore tipične za animirane komedije (okej, tu i tamo pribjegne pokojoj), a svoju duhovitost podvlači i angažiranjem nekih od najboljih američkih komičara i komičarskih glumaca današnjice - Abbi Jacobson iz 'Broad Cityja' daje glas Katie, Danny McBride iz 'Prolazne slave' i 'Obielji pravednika' daje glas tati Ricku, SNL-ova legenda i zvijezda 'Djeveruša', Maja Rudolph daje glas mami Lindi, a na popisu glumaca koji su dali glasove nalaze se i legende kao što su Conan O'Brien, Fred Armisen i mladi komičar Eric Andre.

    Obitelji Mitchell protiv strojeva
    • Obitelji Mitchell protiv strojeva
    • Obitelji Mitchell protiv strojeva
    • Obitelji Mitchell protiv strojeva
    • Obitelji Mitchell protiv strojeva
    • Obitelji Mitchell protiv strojeva
      +3
    Obitelji Mitchell protiv strojeva Izvor: Profimedia / Autor: Netflix / Everett / Profimedia

    Priča o obitelji koja prolazi brojne prepreke da bi Katie odvezla na koleđ, ali usput i obranila ljudsku vrstu od pobunjenih, zlih robota, napisana je jednostavno, ali istodobno i slojevito, na dirljiv način pokazujući kako se obiteljska ljubav i veze stvaraju čak i u obiteljima gdje nije sve savršeno. Interesantno je - i dobro - to da ovaj film, iako govori o pobuni zlih strojeva, nije upao u zamku demoniziranja moderne tehnologije. Nije čak niti upao u nostalgično cviljenje u stilu: 'Ah, mi smo nekad imali mladost i igrali se sa žabama iz potoka, a današnja mladež samo bulji u ekrane'. Vidi se da film, iako ne ulazi u duboka promišljanja te teme, duboko razumije dobre strane moderne tehnologije i kako ona mladima (a i ne samo mladima) nerijetko znači sredstvo kreativnog izražavanja pa i učenja. Da, s vremena na vrijeme film će se našaliti s raznim frivolnostima društvenih mreža i prikazivanja savršenih života na njima, a u krajnjoj liniji, glavni se zaplet vrti oko zlih strojeva koji su iskoristili ljudsku pretjeranu ovisnost o sebi, ali stvari doista nisu prikazane jednodimenzionalno u tom kontekstu.

    Isto je tako i s drugim krajem spektra - Katienim tatom Rickom, njegovoj odbojnosti prema modernoj tehnologiji i sklonosti prirodi, uradi-sam projektima i kolibama usred šume. U filmu se zbijaju brojne šale na taj račun - među najsmješnijima su, naravno, one gdje on pokušava koristiti računala pa završi u histeričnom slomu živaca - ali ni njegove preferencije iz rubrike 'ja sam prirodni čovjek sa šrafncigerom' nisu unisono ismijane.

    A kad smo već kod ismijavanja, ruganja i šala, valja reći i pokoju o humoru u filmu. On je, kao i uvijek u filmovima koji su namijenjeni cijeloj obitelji, pa tako i djeci, relativno pitom i podosta slapstickovski, odnosno pomalo prenaglašen. Ima tu, dakako, i pristojna porcija suptilnijih šala koje će shvatiti samo odrasliji, ali ono što je najvažnije jest to da se šale uglavnom ne oslanjaju na stare i istrošene fore od kojih već i najmanja djeca kolutaju očima. Čak i kad se to dogodi, kao što se dogodilo kada su autori filma odlučili Katienu mamu Lindu ukrasiti onim starim i potrošenim mitom o majci koja može sve, uvijek je u pravu i radi svoje će mladunčadi podignuti i šleper, to je izvedeno na mnogo smješniji način nego ikada dosad pa Linda nije samo ispala Majka Courage, nego je urnebesnim karikiranjem postala sumanuta koljačica robota.

    I za kraj, kada film već odradi svoj happy end i uđe u obligatornih par minuta američke ljige na temu 'obitelj je svetinja', autori su u sve to ubacili i dašak progresivnosti. Nakon svih zajednički prebrođenih nedaća i sada već dobro uklopljena u svoje novo studentsko okruženje, Katie se javlja roditeljima Skypeom s faksa. Dok čavrlja s mamom, ova je upita: 'Čuj, a ona cura Jade - jeste li vi sada u ozbiljnoj vezi i hoćeš li je dovesti doma za Dan zahvalnosti?', čime se otkriva da je naša glavna junakinja, Katie - lezbijka.

    Zanimljiv je to i pametan potez autora filma. Plasiranjem te informacije u završnim kadrovima filma, u usputnom chatu s mamom i bez nekih prevelikih razotkrivanja, outanja i rasprava, informacija da je Katie lezbijka totalno je normalizirana, kao nešto svakodnevno, uobičajeno i nešto oko čega ne treba dizati nikakvu buku niti oko toga plesti priču. Dakako, i autori i producenti i distributeri i svi povezani s ovim filmom znali su da to jest važan iskorak jer je definiranje glavne junakinje kao lezbijke ovdje prvi put učinjeno u jednom animiranom, obiteljskom filmu, ali upravo je to ono što je važno.

    Time su, naime, autori ovoga filma zapravo htjeli reći: 'Da, Katie je lezbijka i gay is okay i za njene roditelje i za nas i za cijeli svijet koji ste vidjeli u ovom crtiću. Ali to za ovu priču nije naročito važno. Ovamo smo došli da vam ispričamo smiješnu priču o jednoj obitelji koja se, zahvaljujući međusobnoj ljubavi, uspijeva izboriti protiv velikog i moćnog zla. I svi imaju sretan završetak, s tim da si naša glavna 'princeza' ne nađe princa, nego drugu princezu. Ajmo se veseliti s njom i ne raditi od toga svjetski problem.' Učinite, dakle, tako i vi. Pogledajte ovaj superzabavni film sami ili s djecom. Sigurno ćete se nasmijati, sigurno će vas dirnuti,

    Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima objavljenima na tportalu pripadaju autoru i ne predstavljaju nužno stavove uredništva tportala.