Oskarovac Michael Dudok de Wit posvetio je svoj zagrebački masterclass kreativnosti koja je za njega, rekao je, privilegija, a ne nešto što mu samo po sebi pripada i oko čega se ne bi trebalo truditi.
S brojnom publikom, koja je u srijedu ispunila svaki kutak dvorane MM centra, nesebično je podijelio savjete o kreativnosti koje mu ne manjka, a što ponajbolje pokazuju rezultati njegova rada, među kojima je i Oscar za kratkometražni animirani film 'Otac i kći'.
Dudok de Wit kaže kako je animatorima nerijetko teško objasniti zašto su oko nekog projekta tako strastveni jer je kreativnost, smatra, previše suptilna i subjektivna.
'Kad govorim o svojoj kreaciji sve mi je jasno i preuzimam punu odgovornost, no na dubljoj razini kreativnost zapravo nije moja niti ičija. Nekad joj imam pristup, nekad nemam, a tada kada imam, za mene je to velika privilegija', ocijenio je.
Upozorio je da se, kada je autor jako siguran u svoju kreativnost, može dogoditi da mu proradi ego i arogancija, želja za natjecanjem s drugima. 'To nije nužno loše jer vas potiče, ali kad gledam unatrag, najbolji trenutak kreativnosti bio mi je onaj kada toga uopće nije bilo, kada je za mene postojao samo projekt kao takav'.
Mladim animatorima i studentima okupljenima na predavanju savjetovao je i kako njegovati te povećati kreativnost.
Iako su mnogi umjetnici, osobito u animaciji, najkreativniji kada su sami, Dudok de Wit kaže da je važno izaći i nešto raditi, da tijelo bude u pokretu, primjerice posjećivati izložbe, pa i one koje im se možda ne sviđaju, jer ih čak i one mogu za nešto motivirati.
Važnim smatra čitanje knjiga, kao i skupljanje bilo kakvih slika, s interneta, iz časopisa, koje ih zbog svoje boje, teksture ili kompozicije mogu zaintrigirati.
Dao je i konkretan savjet o kojem se možda i ne razmišlja: 'Nabavite dobar alat, važno je da vam odgovara stol na kojem ćete raditi, da vam stolac ne škripi ako vam to smeta, a i da vam svjetlo ne ide oči'.
Kada kreativnost 'zapne', dodao je, treba početi s nečim malim, nečime što vas veseli, a ne mora nužno biti povezano s projektom.
Za kreativnost je važno i životno iskustvo
Smatra i kako je kreativnost posljedica životnog iskustva. 'Ima mnogo talentiranih studenata, ali jednostavno još nisu dovoljno toga iskusili, pozitivnog i negativnog, nije im slomljeno srce, nisu putovali, nisu napravili ništa neuobičajeno'.
Premda mnogi kreativni trebaju svoj mir i samoću, važan im je 'feedback', osobito u mladosti, no priznaje da i njemu još ponekad treba nečije iskreno mišljenje.
'Mnogi ne razumiju da su kreativci osjetljivi, osobito kada rade u nepovoljnom okruženju, zato je važno znati da vam, primjerice, ako radite eksperimentalni film neće odgovarati atmosfera studija koji radi reklame. Radije potražite ljude koji imaju slične interese kao vi, nekoga tko vas prihvaća kakvi jeste', rekao je. Savjetovao je da se, dok se čeka da projekt krene u realizaciju, kreativnost nikako ne zanemaruje, već da održavaju njezine 'mišiće' i ne odustaju od svog cilja.
Kao jedan od najvažnijih od mnogih talenata koje animator mora imati, izdvojio je onaj koji se rijetko spominje - da možete sami procijeniti svoj rad.
'Morate razviti sposobnost da vidite je li ono što radite dobro - jedan je način da vjerujete osjećaju, intuiciji i instinktu, ali nekad morate iskoristiti i logično, racionalno razmišljanje kako biste znali hoće li nešto funkcionirati u filmu', ustvrdio je.
Michael Dudok de Wit (1953., Utrecht) stari je znanac zagrebačkog festivala, dvostruki je Animafestov pobjednik, jednom i počasni predsjednik, a ove godine i autor jubilarne festivalske ilustracije. Uz filmove piše i ilustrira knjige za djecu te predaje animaciju na umjetničkim akademijama u Engleskoj i drugdje u svijetu.