19 NASLOVA U NATJECANJU HRVATSKOG FILMA

Pitali smo umjetničkog ravnatelja Animafesta Daniela Šuljića o ovogodišnjoj domaćoj konkurenciji i stanju hrvatskog animiranog filma: 'Cijela nam je scena u zdravom porastu'

25.09.2020 u 13:42

Bionic
Reading

U svome 30. izdanju Animafest, svjetski festival animiranog filma, održava se od 28. rujna do 3. listopada u zagrebačkom Kinu SC, Teatru &TD, Kinoteci te na brojnim drugim gradskim lokacijama, a donosi preko 300 filmova. S umjetničkim ravnateljem festivala Danielom Šuljićem pretresli smo kategoriju hrvatskog filma u kojoj se natječe 19 naslova, od 'Arke' Natka Stipaničeva, za koji su žiriji ovogodišnjeg Tabor film festivala i Festivala mediteranskog filma ocijenili da je aspolutno pogodio trenutak, preko 'Sve te senzacije u mom trbuhu' Marka Dješke, o iskustvu transrodnosti, do 'Cockpere', filma studentice Kate Gugić u kojemu je borbu pijetlova spojila s operom

'Hrvatsko smo natjecanje uveli prije nekoliko godina da još više istaknemo domaću produkciju i da uz one filmove koji se uspiju probiti u izrazito jaka i prestižna svjetska natjecanja, publici i stranim profesionalcima predstavimo širu sliku hrvatske scene', kaže nam Daniel Šuljić uoči Animafesta. Teme i vizualni stilovi koje okupiraju domaće autore su raznolike, svakoga okupira nešto drugo, dodaje.

'To je oduvijek bila značajka zagrebačke, a sada hrvatske škole animiranog filma', kaže Šuljić ističući kako sve više autora radi filmove, a s Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu dolaze sve zanimljiviji mladi talenti. Općenito, cijela scena je u zdravom porastu!', poručuje.

Svatko, napominje, traži vlastiti put do savršenog filma.

'Ima tu raznih eksperimenata, vizija i tehnika. 'Umorstvo u katedrali' Pisačića i Rašpolića je vizualno impresivna mješavina 2D-a, 3D-a i raznih compositing efekata, a tematski je montipajtonovska parodija na Sherloka Holmesa, 'Arka' Natka Stipaničeva, pretežno 3D CGI, distopijski je portret društva, 'Cockpera' studentice Kate Gugić je klasično crtana satira, dok je njena kolegica Sunčana Brkulj zaigrano eksperimentirala sa stop-motionom direktno pod kamerom. Smatram tu raznolikost jako dobrom i inspirativnom', kaže Šuljić.

Spomenuto 'Umorstvo u katedrali', bio je hrvatski predstavnik na ovogodišnjem Međunarodnom festivalu animiniranog filma u Annecyju. Režiju potpisuju Matija Pisačić, afirmirani autor animiranih filmova i stripova najpoznatiji po hvaljenom 'Čobanu' i Tvrtko Rašpolić, pisac, televizijski redatelj i autor dokumentarnih i eksperimentalnih filmova koji 2020. debitira na Animafestu. Glavni animator 'Umorstva u katedrali' je Kristijan Dulić, a priča se naslanja na queer detektivsku zbirku Mime Simić (uz scenaristički doprinos Jasne Žmak). Naslovna junakinja šašavi je ženski Sherlock Holmes podivljale dedukcije koji ljubuje s 'Watsonom' po imenu Mary. Iako je priča smještena u London na prijelazu stoljeća, film iz produkcije Kinematograf na parodijski se, humoran i prštavo referencijalan način bavi mnogim ključnim temama današnjice – rodnim pitanjima, (de)konstrukcijama identiteta, sustavima kontrole (politika, religija, mediji) ili pak ulogom popularne kulture u (re)produkciji stereotipa.

'Arka' Natka Stipaničeva iz produkcije Kreativnog sindikata, začudna je i osuvremenjena varijanta biblijske priče smještena na prekooceanskom kruzeru kao aktualnoj distopijskoj alegoriji kasnokapitalističkog društva u kojoj civilizacija polazi na posljednje putovanje u noć 'dok orkestar i dalje svira'. Duhoviti i pomalo nadrealistički motivi obilježavaju iznimno preciznu dramaturgiju i vještu režiju ovog meditativnog filma apsurdne atmosfere, originalnih likova te suptilnog crnog humora slijedom kojega Jurica Pavičić Stipaničeva uspoređuje s Rubenom Östlundom.

Pored Velikog natjecanja kratkometražnog filma Animafesta 2020 'Arka' je uvrštena i u natjecateljski program najvećeg svjetskog festivala animacije u Annecyju. Stipaničev je za ovaj svoj prvi profesionalni film, na ovogodišnjem Festivalu mediteranskog filma osvojio nagradu za najbolji film i scenarij, a žiri je rekao da je 'Arka' nikad aktualnija te da dolazi 'kao upozorenje, alegorija, ali i kao zastrašujući dokument sadašnjih zbivanja'. Na Tabor film festivalu je proglašena najboljim domaćim filmom, a žiri je rekao kako prikazuje 'aktualnu i vrlo jasnu distopijsku metaforu društva i smjera u kojem se ono kreće'.

Zadranka Sunčana Brkulj, koja je diplomirala na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti, a trenutno pohađa magistarski iz animacije, na ovogodišnjem Animafestu predstavlja se glazbenim spotom odabranim i u konkurenciju diplomskih filmova festivala u Annecyjuu. 'I'm Not Feeling Very Well' 'pomalo je makabričan, heavy-metal prikaz raspjevanih pticolikih kostura, a u tehnici cut-outa pruža tračak psihodelije pri praćenju riffova istoimene pjesme domaćeg benda Crawander'.

Videospot predstavlja i autorica najboljeg hrvatskog filma proteklog Animafesta Lucija Mrzljak. 'The Closing Door' radila je za irskog kantautora, oskarovca i dobitnika Grammyja Glena Hansarda, a spot nas vodi na putovanje ispunjeno asocijacijama i ostvareno 2D kompjutorskom animacijom koja priziva tehniku tuša.

Jedan od istaknutijih kandidata među domaćim naslovima svakako je 'Sve te senzacije u mom trbuhu' Marka Dješke, poznatog po studentskom filmu, slavonskom animiranom hororcu iz perspektive svinjskog lika - 'Kolinje'. U 'Senzacijama' Osječanin Dješka donosi priču temeljenu na stvarnom iskustvu njegove prijateljice, ujedno i naratorice u filmu, koja se kroz iskustvo tranzicije iz muškog u ženski rod/spol, bori s pronalaskom iskrene intimne veze s heteroseksualnim muškarcem. 'Sve te senzacije u mom trbuhu' pobijedio je u regionalnom natjecateljskom programu ovogodišnjeg Međunarodnog festivala animiranog filma Anibar.

U konkurenciji je i nastavak queer filmske serije estonsko-hrvatske autorice Chintis Lundgren, 'Toomas ispod doline divljih vukova', o seksi vuku Toomasu, kojeg smo upoznali u 'Manivaldu' iz 2017. (dobitnik Nagrade hrvatskog filma na Animafestu). U novom filmu Toomas gubi dobro plaćen posao i prisiljen je raditi kao žigolo da bi prehranio obitelj. Ova humorno-metaforička moderna basna o seksualnom oslobađanju i obiteljskim odnosima prikazan je i u Annecyju 2019. te nagrađen na nizu festivala.

  • +14
Animafest: Natjecanje hrvatskog filma Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Animafest

Iz produkcije Kreativnog sindikata i Zagreb filma dolaze 'Događaji koje treba zaboraviti' Marka Tadića, daljnja razrada dijela istoimene instalacije predstavljene na Venecijanskom bijenalu. Stop-animirani, 16-milimetarski film temeljen je na arhivskim, 'nađenim i prerađenim' fotografijama u koje se intervenira crtežom i slikom. Djelo pritom svjedoči o trajnim interesima jednog od najvažnijih hrvatskih likovnih umjetnika srednje generacije za modernističko nasljeđe i reinterpretacije povijesti.

Tu su još i horor u prvom licu 'Soba' Hrvoja Wächtera, 'Cleithro' Morane Bunić, u tehnici lutka-filma i 'Taksimetar i osrednje psihoze' Mihaele Erceg, priča o anksioznom studentu kojega namagarči taksist, a koji ilustrira i autoričinu sklonost apsurdu i uporabi flomastera neobičnih boja.

Lucija Bužančić predstavlja 'Iris' (crtani 'portret' inspiriran osuvremenjenim mitom o Narcisu), Aleta Rajič 'Prirodni odabir' (prikazan i u programu Annecyja 'Perspectives'), Iva Ćirić 'Florigami' u kojemu grube zakone prirode premješta iz životinjskog u biljni svijet, Stella Hartman 'Kap koja je prelila čašu', u kojemu gadgeti jednog metropolitanskog stana odbijaju poslušnost, a Jakov Piplica 'Na sliku svoju', meditativno-filozofski film koji se može čitati kao religijska alegorija, promišljanje odnosa s ocem ili otvoreno metafizičko djelo.

Natječu se i 'Uloga', eksperimentalni film Darka Bakliže u tehnici piksilacije, 'Pet planet' Ratimir Rakuljića temeljen na SF pretpostavci o planetu-igrački – modelu koji pod kupolom rekreira čitavu povijest civilizacije te 'Tablete za alergiju' švedskog animatora s hrvatskom adresom Daniela Damma, rukom crtana, fiktivna animirana reklama s djevojčicom punom ljubavi za slatku crnu macu.

Od spomenutih domaćih naslova, 'Umorstvo u katedrali', 'Toomas ispod doline divljih vukova' i 'Arka' su i u Animafestovom međunarodnom Velikom natjecanju kratkometražnog filma, dok su 'I'm Not Feeling Very Well' i 'Cockpera' u međunarodnom Natjecanju studentskog filma.

'Već tamo negdje od početka 2000-tih, kad su se pojavile nove generacije animatora i producenata scena je u stalnom rastu, nekoliko autora danas je prepoznato i cijenjeno na svjetskoj sceni, a nove mlade generacije također dolaze, kaže Šuljić.

'Interes za studij na Odsjeku za animirani film i nove medije na ALU Zagreb jedan je od najvećih na zagrebačkom sveučilištu. A sam studij, koji postoji tek dvadesetak godina, u zadnjih nekoliko godina također raste i daje sve kvalitetnije diplomske i završne radove - uostalom, dva navedena filma, 'I'm Not Feeling Very Well' i 'Cockpera', najbolji su primjer za to. I za međunarodno studentsko natjecanje vrijedi isto što i za natjecanje profesionalaca. Na to natjecanje prijavljuju filmove sve najrelevantnije obrazovne ustanove iz cijeloga svijeta - ove godine preko 900 prijava za tu kategoriju - i veseli činjenica da se i filmovi naših studentica i studenata uspijevaju probiti u sami svjetski vrh', kaže Šuljić čiji se festival ove godine održava u posebnim korona-uvjetima.

'Produkcijski tim je poduzeo sve da smanjimo bilo kakvu mogućnost problema sa potencijalnim širenjem zaraze. Slijedimo sve obavezne mjere i preporuke. Sva druženja će biti u skladu s njima, prilagođena. Naravno da od razgovora sa autorima i masterclassova nećemo odustati, ali u kinima će biti razmaknute sjedalice, registrirat ćemo posjetioce prilikom kupnje ulaznica online ili na kasi, odustajemo od tradicionalnih festivalskih partija, imamo spremne maske i dezinfekcijska sredstva i puno strpljenja. Usprkos svemu, za sve one koji ne mogu živjeti bez animacije, pripremili smo ono najvažnije - vrhunske projekcije prepune animiranih dragulja, pregled onoga što se događa u svijetu u ovom trenutku, kao i razne povijesno važne retrospektive i predstavljanja. S kvalitetom programa nema kompromisa', poručuje Šuljić.

Osim Natjecanja hrvatskog filma, s 19 naslova, Animafest 1. listopada donosi i posebnu projekciju, hrvatsku premijeru dugometražnog filma Dalibora Barića 'Slučajna raskoš prozirnog vodenog rebusa'.

U Velikom natjecanju kratkometražnog filma ukupno je 40 naslova iz 27 zemalja, a među njima, pored četiri spomenuta hrvatska i zaista jaki filmovi Andreasa Hykadea, Piotra Dumałe, Theodorea Usheva i Atsushija Wade. Na dan otvaranja festivala dolazi i Georges Schwizgebel, dobitnik Nagrade za životno djelo kojemu je u sklopu programa 'Majstori animacije' pripremljena i retrospektiva te izložba 'Majstor poetskih vizija' u Galeriji Kranjčar.