Peto izdanje XONTAKTA posebno je po tome što dio programa prelazi u festivalsku formu IKS FESTIVAL koji će u Splitu i u budućnosti promovirati recentnu produkciju drugačijeg kazališta koje se temelji na istraživačkom radu i eksperimentu. Posebnu pozornost obratit će na segment umrežavanja, međuregionalna i međunarodna, u suradnji s drugim mediteranskim regijama u državi i inozemstvu
XONTAKTDFV, dio programa koji se odnosi plesnu filmsku produkciju i prezentaciju ove godine može se pohvaliti čak trima plesnim videima nastalima u produkciji splitskih filmskih umjetnika.
Tabula rasa' – Sunčica Fradelić, plesni film akademske koordinatorice pri uspostavljanju projekta film.factory u Sarajevu pod vodstvom redatelja Bele Tarra, koja se splitskoj publici već predstavila plesnim filmom 'A place of being' na XONTAKTu 2008. godine. Mlada splitska umjetnica Tamara Bilankov koncept svog filma 'Pokret' vidjela je upravo u prostorima tvornicaDalmacijavina, Brodosplita i Uzora, koje je na simptomatičan način ispunila autorskim radom plesača inspiriranih sudbinom radnika i razvojem industrije u Dalmaciji. Premijerom videa u Domu mladih, u centru za suvremenu umjetnost i kulturu koji čeka svoju obnovu iz strukturalnih fondova Europske unije, izrazit ćemo oblik solidarnosti za dostojanstvo radnika, onih industrijskih i radnika u kulturi. Video 'Ovo nema nigdi' Ivana Perića zanimljiv je i šaljiv doprinos urbanoj plesnoj kulturi u Splitu koja pretežno dobiva vidljivost kroz prezentacije plesnih klubova. Freestyle i slobodno plesno izražavanje breakerske scene kroz Perićev film zaokružuje priču dugu više od deset godina, točno koliko neformalna skupina raznih umjetnika Kille Tequile radi u Domu mladih u Splitu
Prigodom odluke Ministarstva kulture o obnovi Doma mladih hrvatsku premijeru 21. studenoga u 21 sat dobit će i dokumentarni film o 'Mass games u Sjevernoj Koreji – A state of mind', dokumentarac o najvećem gimnastičkom spektaklu, kako bi se podsjetili 70-ih godina i Omladinskih radnih akcija koje su izgradili zgradu i suvremeni scenski prostor iz samodoprinosa građana u bivšoj Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji koja je slične masovne manifestacije održavala više godina spajajući upravo agilnu mladosti i zajednički rad – SLET
Nakon pretprogram XONTAKT DFV izvedbeni program započinje - katastrofično!
'Divna divna, divna katastrofa', Instituta za katastrofu i kaos, izvedbeni projekt koji su kreirale i izvode Selma Banich, Deana Gobac, Nataša Govedić, Roberta Milevoj i Iva Nerina Sibila, autorice vrlo različitih autorskih i izvođačkih osobnosti, započinje već 23. studenoga radionicom na koju pozivaju aktere nezavisne scene tijekom koje žele čuti splitske priče o katastrofi, preživljavanju i dostojanstvu, dok će izvedba uslijediti sljedeći dan u Domu mladih. Vrlo zanimljivu kreaciju pokazat će splitski plesni kolektiv Teatarodsoli koji je na XONTAKTU gostovao prošlog proljeća predstavom 'Spektralni pomak', a sada imate priliku vidjeti njihovu novu kreaciju koja ima polazište u plesnoj improvizaciji – 'Samo pokretanje'. Predstava 'Roberta, Roberta', zanimljivog kreativnog para Roberte Milevoj i Matije Debeljuha prikazat će osobni odnos plesne umjetnice Roberte Milevoj naspram njezina tijela koreografirajući svakidašnje pokrete i misli u harmoničnu kompoziciju intuicije i ispitivanja tjelesne prirodnosti i ugodnosti.
Predstava Hotel Memorial Alena Čelića izvedena je nekoliko puta od 2000. godine, upravo u off programu za izvedbenu umjetnost MKC-a / Dom mladih. Tko nije uspio boraviti u 'Hotelu sjećanja' – na koji je pozitivno reagirala i splitska publika kao i kritika 2007., svakako je vrijeme i prilika da dođe. Predstava 'Zastoji' u koreografiji Banić Naumovski, Kreitmeyer i Užbinec uvest će vas u paralelizme i tranzicije osobnog doživljaja predstave kroz izvedbu kao dio procesa koji ostavlja prostor refleksije i nakon što ona završi. Žak Valenta propituje umjetnost kroz psihijatrijske dijagnoze umjetnika koji su završili u sanatoriju te mu u tome na zanimljiv način na sceni pomaže Tajči Čekada – kostimografkinja i konceptualna umjetnica, istražujući svijet umjetnosti i život osnivača 'kazališta okrutnosti' – Antonina Artauda. Sanja Tropp Frühwaldhrvatska plesna umjetnica s njemačkom adresom, u kaubojskom plesnom obračunu iščekuje specijalnog gosta Sašu Antića (TBF) kako bi mogla odjahati dalje. O čemu se zapravo radi u predstavi, kao i u cijelom programu, saznajte na licu mjesta u Multimedijalnom kulturnom centru u Domu mladih s početkom u 21 sat
Posebni program IKS Festivala posvetit će se kazališnoj kritici, diskusiji, predavanjima i radionicama s kojima se nadamo potaknuti publiku i javnost na razmišljanje o vrijednostima novije izvedbene umjetnosti, jer upravo kritika kao vrijednosni sud probudi zanimanje za nečiji rad i djelovanje, i da je upravo ona polazište diskusije i dijaloga u društvu na onom planu gdje kazalište ima ulogu transformatora. U programu su radionica plesne kritike i predavanje o spoju znanstvenih teorija determinističkog kaosa i uvida u izvedbene umjetnosti.
U tom kontekstu, mjesta je napravljeno za Nomad Dance Academy, mrežu plesnih umjetnika Hrvatske, ali i šire regije, na čijem sastanku ćemo odrediti i uspostaviti novi model za plesno obrazovanje mladih, koji će biti u skladu s filozofijom 'open source' znanja te brzim i efikasnim promjenama kako i priliči revolucionarnim idejama plesne umjetnosti.
Ovo će ujedno biti i prva prilika da se UPUHovi članovi (državna strukovna Udruga plesnih umjetnika Hrvatske) nađu u tako velikom broju u vrijeme obnove centra za nezavisnu umjetnost u Splitu te se nadam da ćemo prezentacijom njihovih radova obogatiti suvremenu plesnu scenu u Splitu, ali i potaknuti da radi i dalje na svom razvoju.