Nakon što joj je početkom ovog mjeseca slika 'Propped' u londonskom Sotheby'su prodana za 12,4 milijuna dolara, Britanka Jenny Saville postala je najskuplja živuća umjetnica na svijetu
Slika 'Propped' iz 1992., voluminozni sjedeći ženski akt, prošli tjedan na Contemporary Art Evening Auctionu u Sotheby’su prodana je za 12,4 milijuna dolara. Početna cijena rada za vrijeme aukcije narasla je za više od dvostruko i učinila Jenny Saville najskupljom živućom umjetnicom na svijetu.
To je, inače, ista ona aukcija na kojoj se samouništila Banksyjeva 'Djevojka s balonom', što je, dakako, zasjenilo sve ostalo, pa tako i priču o najnovijem uspjehu Jenny Saville. Osim toga, cijena koju je njena slika postigla u Sotheby'su prije nekoliko dana nije ni blizu svote izdvojene za rad trenutno najskupljeg muškog umjetnika, Jeffa Koonsa. Njegov je 'Balloon Dog' 2013. prodan za 58,4 milijuna dolara.
U nedavnom intervjuu povodom izložbe 'Ancestors' u Galeriji Gagosian, nadahnutom iskustvom majčinstva i pokretom #MeToo, Saville je komentirala još uvijek podređeni položaj umjetnica na tržištu.
'Kad sam sama počinjala, prije 25 godina, na mom fakultetu nije bilo mentorica. U muzejima niste mogli vidjeti puno ženskih radova. Možda ste mogli vidjeti žene na nižim kustoskim razinama, ali danas ih ima i na vodećim pozicijama. U tom smislu stanje je bolje, ali cijene koje ženski radovi postižu i dalje nisu ni blizu cijena muških radova', istaknula je, dodajući da je to nešto što se polagano mijenja zahvaljujući dijelom usponu umjetničkih savjetnika, među kojima je dosta žena.
'Umjetnička savjetnica može uputiti kolekcionara na rad neke umjetnice, koji bi on inače jednostavno izbjegavao. Mnogo je zaista pametnih, sposobnih savjetnica u svijetu umjetnosti koje pomažu kolekcionarima i oblikuju im ukus u širem smislu', rekla je Saville.
Na sceni se pojavila 1990-ih, kad je Charles Saatchi odlučio progurati grupu mladih britanskih umjetnika (Young British Artists, YBAs), od kojih je danas najpoznatiji Damien Hirst. Slika 'Propped' nekad je bila upravo u vlasništvu Saatchija, a na aukciju je došla kao dio zbirke pokojnog kolekcionara Davida Teigera.
'Propped' je klasičan rad Jenny Saville, umjetnice koja od svojih početaka slika stilizirana i voluminozna ženska, ali i muška i transrodna tijela, najčešće naga, s jednostavnom pozadinom. Poticaj za motiv tih, kako ih često opisuju, 'glomaznih', ali u svakom slučaju nekonvencionalnih aktova, dobila je na polugodišnjem studijskom boravku u Americi, u Cincinnatiju u Ohiou. Tamo je, kako je kasnije objasnila, viđala puno krupnijih i pretilih žena, neopterećenih svojim izgledom, koje su je fascinirale.
'Sviđala mi se priča o tome kako je biti tako velik, priča koja je sva od tijela. Nisam morala stvoriti ništa drugo nego to tijelo', ispričala je Saville, često uspoređivana s Lucianom Freudom.
Umjetnica trenutno živi i radi u Oxfordu te ima jedan atelje za crtanje, a drugi za slikanje. Dosta je povučena, nema je na društvenim mrežama i ima dva sina, od kojih jedan, kako je otkrila u intervjuu za Vulture, redovito ocjenjuje njene izložbe. Posljednja, Ancestors u Gagosianu, dobila je, recimo, osam od deset zvjezdica.
Radovi joj se mogu vidjeti, među ostalim, u Broad Art Foundationu u Los Angelesu, u Brooklyn Museumu i Metropolitanu u New Yorku, a najpoznatiji su 'Shift', 'Plan' i 'Branded'.
Prije nje najskuplja živuća umjetnica bila je Cady Noland, konceptualna kiparica čija je skulptura 'Bluewald' 2015. prodana za 9,7 milijuna dolara.