Jučer je u Parizu objavljena selekcija filmova za ovogodišnje izdanje prestižnog festivala u Cannesu, koje će se održati od 16. do 27. svibnja, a mi vam donosimo pregled najzanimljivijih ostvarenja u natjecanju za Zlatnu palmu
Kao što znamo, filmski festival u Cannesu spada, zajedno s Berlinom i Venecijom, u tzv. "sveto trojstvo" filmskih festivala u Europi. Stoga ne čudi da svakog proljeća njegova selekcija filmova izazove velik interes, jer je to obično najbolje što filmski svijet ima za ponuditi u tekućoj godini, odnosno to su filmovi u kojima ćemo u nadolazećim mjesecima uživati u nezavisnim kinima. Za vas smo izdvojili pet filmova iz natjecateljske konkurencije ovogodišnjeg programa i onaj koji ga otvara.
Kako to obično biva, stvar nije mogla započeti bez kontroverzi. Za ovogodišnju se pobrinulo vodstvo festivala odabirom uratka koji, izvan konkurencije, otvara festival, a radi se o "Jeanne du Barry", filmu glumice i redateljice Maïwenn, s osramoćenim Johnnyjem Deppom u ulozi francuskog kralja Luja XV. Riječ je o Deppovom povratku glumi nakon tri godine povlačenja po sudovima, pri čemu je navukao bijes mnogih. Jeanne du Barry, poznatija kao Madame du Barry, bila je dvorska dama, čije je "nisko" porijeklo izazivalo skandale u vrijeme pedesetdevetogodišnje vladavine spomenutog kralja, da bi, uslijed Revolucije, skončala na giljotini. Ovaj film istražuje navodni ljubavni odnos između Du Barry i ostarjelog kralja. Ako je suditi po dostupnim informacijama, Depp je za ulogu naučio francuski jezik i njime sasvim solidno barata.
Moglo bi se reći da na ovogodišnjem izdanju dominiraju prijašnji dobitnici Zlatne palme. Tako su u konkurenciji od 19 filmova svoje mjesto našla čak petorica: dvostruki laureat Ken Loach i jednostruki laureati Nani Moretti, Nuri Bilge Ceylan, Hirokazu Kore-eda i Wim Wenders. Tko je ovdje po starim zaslugama, a tko je i dalje "u formi" - procijenit će žiri na čelu s također dvoustrukim laureatom Rubenom Östlundom, kritika i, u konačnici, publika. Međutim, procijenili smo da će oni ionako dobiti dovoljno medijske pažnje i da će njihovi filmovi biti gledani, stoga smo se okrenuli, načelno, zanimljivijim pričama.
Zasigurno je najveće iznenađenje tridesetšestogodišnja Senegalka Ramata-Toulaye Sy koja je u natjecateljsku selekciju upala sa svojim prvim dugometražnim filmom "Banel & Adama". Bio je pravi izazov pronaći informacije o ovom filmu, ali se zasad zna da se radi o ekološko-feminističkoj ljubavnoj priči o Banel i Adami, čija se radnja odvija u ruralnom Senegalu. Mladi par se nastoji emancipirati od svojih obitelji do te mjere da Adama odbije biti poglavicom, što dovede do kaosa u njihovoj zajednici. S obzirom na to da trailer zasad nije dostupan, donosimo isječak iz njenog, u Torontu nagrađenog, kratkometražnog prvijenca "Astel".
Vjerojatno ne postoji redatelj čiji su radovi u stanju toliko polarizirati publiku - Wesa Andersona se ili voli ili mrzi. Nakon slabe "Francuske depeše", Anderson se vraća na tlo SAD-a filmom "Asteroid City", pri čemu se priča, kao i u proteklih nekoliko ostvarenja, čini manje važnom. Ono što golica maštu fanova je redovito lista zvijezda koje se u filmu pojavljuju pa ćemo vam uštedjeti muke i reći da u ovom izdanju, uz uobičajene sumnjivce, igraju Scarlett Johansson, Tom Hanks i Margot Robbie, a mjesta se na dugačkom spisku glumaca našlo za rockera Jarvisa Cockera i legendarnog Boba Balabana.
Alice Rohrwacher, moguće najvažniju talijansku redateljicu i scenaristicu mlađe generacije, zagrebačka je publika tijekom ožujka mogla upoznati u Kinu Tuškanac, gdje su prikazana njezina tri dosadašnja filma - "Nebesko tijelo", "Čuda" i "Sretni Lazzaro". U Cannes se vraća novim filmom "La Chimera", pričom o britanskom arheologu koji se sredinom osamdesetih uplete u mrežu krijumčarenja etruščanskih artefakata. Arheologa je utjelovio Josh O’Connor poznat iz Netflixove serije "Kruna", a društvo mu prave Isabella Rossellini i Alba Rohrwacher, autoričina sestra. S obzirom na to da ni ovaj trailer zasad nije dostupan, donosimo onaj za njezin prethodni film.
Poznat po perfekcionizmu, odnosno činjenici da nerijetko prođe desetljeće prije nego što se pojavi s novim radom, svijetu filma se u Cannesu ove godine vraća britanski filmaš Jonathan Glazer, jedan od redatelja koji je obilježio Britpop eru, barem ako ste fanovi Blura ili Radioheada, i još jedan od odabranih čije smo filmove mogli nedavno pogledati u Tuškancu. "The Zone of Interest" četvrti je Glazerov dugometražni film, a ako će se kvalitetom približiti prethodniku "Ispod kože", imat ćemo poslasticu. Film je adaptacija romana Martina Amisa koja prati nacističkog časnika u logoru, zaljubljenog u suprugu vlastitog zapovjednika, a sniman je u cijelosti u Auschwitzu. Donosimo trailer za prethodni Glazerov film.
Američki redatelj Todd Haynes, još jedan miljenik festivala u Cannesu, vraća se filmom "May December", s Natalie Portman i Julianne Moore u glavnim ulogama. Naravno, bit će mu teško nadmašiti desetominutne ovacije koje je dobio za "Carol" iz 2015. godine, adaptaciju romana Patricije Highsmith u kojoj su briljirale Rooney Mara i Cate Blanchett, ali i ovaj film djeluje intrigantno, posebice ako se u obzir priča u kojoj Portman igra glumicu koja u svrhu istraživanja za ulogu odluči upoznati Moore, osobu koju treba utjeloviti. Podsjetimo, Haynes je prije dvije godine Cannesu predstavio i hvaljeni dokumentarac o grupi The Velvet Underground.
Vrijedi dodati i da će na ovogodišnjem festivalu svoju premijeru imati "Killers of the Flower Moon", novi film Martina Scorseseja, ali je, prema riječima organizatora, redatelj odbio da njegov film uđe u natjecateljsku konkurenciju.
Spisak svih odabranih filmova pogledajte ovdje.