Dok slušamo izdavače da su na izmaku snaga, da je knjiška branša u Hrvatskoj gotovo prošlost, u centru Zagreba otvorena je nova knjižara antikvarijat kojoj je zaštitni znak crni mačak Hank. Ponosno pozira s loga jednog čarobnog mjesta u kojem će se svaki ljubitelj knjige osjećati kao doma i kao da, unatoč vjerovanju, predskazuje neke bolje dane knjizi i njenim čitateljima
Hank je crni mačor kojeg je prije par godina udomio Dražen Dabić, čovjek koji je desetak godina svog radnog vijeka proveo među knjigama. Udomio ga je sa smetlišta, a od tada su nerazdvojni. Toliko da mu je odlučio prepustiti vizual svog napokon dosanjanog sna - da otvori knjižaru kakve više nema ni u široj okolici, a kakve se sjećamo iz vremena dok smo o knjizi mnogo više marili.
Dražen Dabić u to je vrijeme radio u knjiškoj branši dok je ona bila u uzletu. Preživio je njen pad, a sada, s Hankom, planira pokazati da ne mora biti sve tako crno kakvim se čini.
'Cijeli život kupujem knjige, i kupnja knjige ti treba dati onaj dobar osjećaj, da sada stvarno imaš nešto što vrijedi imati doma. Naravno da se mass market izdanja mogu prodavati bilo gdje i na bilo koji način, ali ozbiljne knjige ne. A imamo i ozbiljnih i odličnih nakladnika. A možda je i vrijeme za neke nove ljude u nakladništvu i knjižarstvu, jer neki i nečiji loši rezultati se ne mogu više ispraviti. I samo vuku sve dublje u ponor cijelu branšu', priča nam Dabić koji od početka prosinca dane provodi među policama knjiga u svojoj knjižari Bibliofil.hr.
Knjižara Bibliofil.hr logičan je nastavak njegova strastvenog sakupljanja knjiga. Prvo je prije par godina otvorio internetsko izdanje knjižare, a potom se odlučio i na otvaranje prave knjižare s proširenom ponudom.
'Za antikvarijat poput ovog sam se spremao i uporno kupovao već nekih sedam godina te sam u sve ovo uložio nemalen novac. I na kraju, moj je višegodišnji san imati ovakav antikvarijat – knjižaru, baš na ovome mjestu, te malu, friendly firmu s četiri, pet zaposlenih', kaže nam.
Njihova ponuda specijalizirana je na prva, rijetka i lijepa izdanja, izdanja s potpisom autora te out of print izdanja. Prodaju i suvremenu književnost s potpisom autora pa tako u ponudi imaju knjige s potpisom Mirka Kovača, Filipa Davida, Olje Savičević, Ivice Đikića, Miljenka Jergovića, Ede Popovića, Dubravke Ugrešić, Slavenke Drakulić, Zorana Ferića, Arsena Dedića, Viktora Žmegač, Slobodana Novaka, ali i Franzena, Kundere, Pamuka, Rushdieja, Hornbyja, Kureishija, Houellebecqa i brojnih drugih zvijezda svjetske književnosti. Nude i dobar izbor novih izdanja iz područja umjetnosti, arhitekture, fotografije, a Dabić naglašava da dobru suradnju imaju s hrvatskim izdavačima.
Praksu u radu na tržištu antikvarnih knjiga Dabić je ispekao u internetskoj inačici svoje knjižare te stekao ugled i na inozemnom tržištu. 'Prepoznati smo po ponudi avangarde i neoavangarde što uključuje plakate, kataloge, periodiku i knjige, a želimo, i dobrim dijelom već jesmo, biti niša za sva važna i rijetka izdanja s ovih prostora na globalnom tržištu', kaže nam. Njihovu ponudu upotpunjavaju i rariteti poput prvih izdanja s potpisom Camusa, Nerude, Singera, Jean Cocteaua, Raymonda Carvera, ali i Andrića, Matoša, Ivane Brlić Mažuranić, Ujevića, Krleže, pa sve do Danijela Dragojevića.
'Trenutno u ponudi imamo skoro pa jedinstveni komplet Minervinih izdanja Krleže, s ovicima koje je izradio Franjo Bruck i koje se mogu usporediti s najljepšim evropskim izdanjima tridesetih koja su radili Rodchenko, John Heartfield, George Grosz ili u Beogradu Pavle Bihaly', navodi Dabić i dodaje da, osim književnosti, nude i potpisane plakate najvažnijih gostovanja kazališnih kuća i glumaca, potpisane knjige Johnnyja Casha, Nicka Cavea, Patti Smith.
Ima li kupaca za ove cjenovno ipak zahtjevnije knjige? Dabić nas uvjerava da i kod nas ima kolekcionara i ljubitelja zainteresiranih za najskuplje knjige, no prodaja je ipak više usmjerena prema inozemstvu, institucijama, galerijama, knjižnicama ili muzejima te strancima kolekcionarima ili našim ljudima koji žive vani, i žele, najčešće zbog emotivnih i evokativnih razloga, imati kod sebe, negdje daleko od doma, dio najboljeg od nakladništva dvadesetog stoljeća ovih prostora.
'Uglavnom, svjetsko tržište skupih i rijetkih izdanja vrlo je živahno i cijene koje se postižu astronomske su', kaže nam. U dosadašnjem radu preko stranice Bibliofil.hr, kaže, pokazalo se da najbolje idu najskuplja izdanja dvadesetih i tridesetih godina. Dizajnirana, ili s ovicima koja su radili najveći umjetnici. Sva ta izdanja su rijetka, a naročito u odličnom stanju, jer kolekcionari žele samo odlično sačuvane knjige i časopise, ne preuvezane, samo u originalnom stanju. 'Najskuplje izdanje koju sam do sada prodao koštalo je 75.000 kuna, a bilo je dosta prodaja izdanja koja koštaju od pet do 25.000 kuna, i to dosta i kod nas', kaže Dabić.
No antikvarne i prosječnom čitatelju preskupe knjige nisu sve što nudi ova novootvorena knjižara.
'Nastavljamo s objavljivanjem vlastitih izdanja. Bit će to bibliofilska, luksuzna i numerirana izdanja. Kako je bez obzira na estetske vrijednosti izdanja, moj posao - a do sada nisam bio loš u tome - prodavati knjige, također želim prodavati nove naslove nekih hrvatskih nakladnika na svjetsko tržište - institucijama, muzejima, knjižnicama - što nije lak posao, i potrebno je nekoliko godina stalnog i dobrog kontakta vani da bi se uopće prišlo tom tržištu. Isto tako želim uvoziti neka izdanja iz umjetnosti, jer sada je nastala velika rupa u ponudi, a kupaca za izdanja poput Phaidona, MIT pressa uvijek ima. Imam još neke ideje, a o njima, kada ih realiziram', zaključuje Dabić.