'Trk' kroz umjetnost

U subotu se održava pulsko izdanje Relija po galerijama: donosimo razgovor s Nelom Simić, autoricom tog genijalnog koncepta

05.11.2021 u 14:27

Bionic
Reading

Treće pulsko izdanje kulturne manifestacije održat će se u dvanaest pulskih galerija, koje će posjetiteljima otvoriti svoja vrata od 17 do 22 sata

Najavljeno je novo izdanje 'Relija po galerijama', genijalnog koncepta koji nam je zapeo za oko još prije nekoliko godina kada se pojavio u svojemu prvom zagrebačkom izdanju. Treće pulsko izdanje kulturne manifestacije događa se u subotu 6. studenog, a održat će se u dvanaest pulskih galerija koje će posjetiteljima otvoriti svoja vrata od 17 do 22 sata. Reli po galerijama se održava u okviru manifestacije Dođi u grad! – Vieni in città, koja oživljava jesen u centru Pule i posjetiteljima predstavlja brojne zanimljive programe.

U Reli po galerijama ove su se godine uključile četiri pulske galerije koje do sada nisu sudjelovale u manifestaciji; Galerijia Društva arhitekata Istre (DAI - SAI), Srpski kulturni centar, Galerija Kino Valli te novootvorena Galerija Hermana. Osim njih, u program su uključeni i prostori Hrvatskog udruženja interdisciplinarnih umjetnika te Udruge cerebralne paralize istarske županije, kao i Galerija Cvajner, Galerija Amfiteatar, Muzejsko-galerijski prostor Sveta Srca, Galerija Makina, Galerija C8 i Gradska Galerija, koja je završna lokacija ovogodišnjeg pulskog izdanja.

Čitav program i zastupljene umjetnike možete pogledati na Facebook stranicama pulskog Relija.

Reli po galerijama je, inače, prvo događanje u Hrvatskoj koje okuplja i mapira galerije u više gradova kako bi se promovirao rad galerijskih prostora i umjetnika koji u njima izlažu. Ono što je zanimljivo kod ove manifestacije jest inovativan pristup obilaženju galerija. Naime, posjetitelji u galerijama skupljaju naljepnice koje lijepe na mapu i na taj način označavaju one koje su već posjetili, a oni koji obiđu sve galerije dobivaju simboličnu Povelju za spas kulture.

Povodom pulskog izdanja manifestacije porazgovarali smo s Nelom Simić, radijskom voditeljicom, novinarkom i galeristicom koja je cijelu priču osmislila 2015. godine. Za tportal po prvi put otkriva detalje iza manifestacije te progovara o budućnosti programa za koji smo uvjereni kako bi mogao biti uspješan i u najvećim svjetskim metropolama.

Kako ste došli na ideju koncepta kao što je Reli po galerijama?

Prijatelj Luka vratio se pun dojmova 2015. godine iz New Yorka, gdje je posjetio Chelsea art district, četvrt s više stotina galerija koje godišnje posjete milijuni posjetitelja iz cijelog svijeta. Ta kohezija raznorodnih galerija koje su okupljene na jednoj mapi i određenim danima privlače posjetitelje na druženje uz vino, artist talkove, otvorenja novih izložbi i upoznavanje sa svijetom suvremene umjetnosti, potaknula me na razmišljanje o domaćoj galerijskoj sceni. U to sam vrijeme vodila galeriju Pikto u Zagrebu koja je predstavljala izložbe recentnih radova, prvenstveno mladih hrvatskih umjetnika i čitavo sam se vrijeme bavila mišlju kako razvijati novu publiku koju će zanimati lokalna suvremena umjetnička scena. Prvi Reli po galerijama bio je plod tih promišljanja i održao se u proljeće 2015., a velik se broj galerija uključio u manifestaciju. Bio je to pogodan trenutak na kulturnoj sceni jer su u gradu tada nastajale nove kulturne inicijative i nicala umjetnička događanja i galerijski prostori. Učinilo mi se da je scena bila spremna za nove i drugačije ideje i koncepte.

Što se odonda do danas promijenilo za Reli?

Reli po galerijama se u sedam godina postojanja konceptualno nije puno promijenio, minimalne su dorade uobičajene za proces produkcije svake manifestacije koja se iz godine u godinu unapređuje, ali upravo taj prvi val pozitivne energije na kojemu je događanje 2015. godine nastalo još uvijek zrači i privlači nove i stare posjetitelje i ovom ih interaktivnom manifestacijom uvlači u posebnosti hrvatske galerijske scene.

Jeste li očekivali da će koncept izrasti u takav brend? Sedam zagrebačkih izdanja, tri pulska, sjećamo se i riječkih izdanja… jesmo li što propustili?

Sjećanje vas odlično služi. Pamtim jednu simpatičnu gospođu, među prvima je obišla sve galerije tijekom prvog izdanja u Zagrebu i s pobjedničkim je osmjehom došla po svoju diplomu. Bila je ozarena i komentirala je viđene izložbe pohvalivši koncept manifestacije. Njeno mi je oduševljenje bilo dokaz uspješnosti Relija po galerijama, a nastavlja to biti i dalje, jer je ta gospođa ove godine u rujnu sudjelovala u sedmom izdanju zagrebačke manifestacije nakon kojeg nam je poslala fotografiju svih sedam diploma prikupljenih tijekom godina.

Sjajno je čuti da imate takve fanove.

Reli po galerijama je zaista razvio svoju publiku, a svakim izdanjem manifestaciju otkrivaju novi posjetitelji svih dobnih skupina i interesa. Spomenuli ste ranije brend, čini mi se da se pravi brendovi stvaraju dugoročno, oni su dokaz upornosti i kvalitete koje publika uvijek zna prepoznati. Još uvijek osjećam isti entuzijazam prema ovom projektu, stvarno sam imala leptiriće od uzbuđenja u trenutku kad sam ga prvi put odlučila realizirati. Ta čista sreća i uvjerenje da je Reli potreban kulturnoj sceni vode me i danas da ga nastavim organizirati i širiti na druge gradove.

Kome je zapravo namijenjena manifestacija? Što ona donosi galerijama, a što posjetiteljima?

Manifestacija je nastala kao odgovor na potrebu posjetitelja da im se pruži prilika za interakciju te da ih se na neki način dodatno animira i uključi u svijet umjetnosti. Ni jedan hrvatski grad nema klasični galerijski art district i zato mi se ovaj dinamičan i interaktivan način posjećivanja galerija činio kao dobra ideja koja će galerije na mapi povezati zajedničkim nazivnikom. Znala sam za manifestacije poput Gallery Weekenda koji se organiziraju u Berlinu, Londonu, Barceloni i mnogim drugim gradovima, slična je inicijativa postojala i u Zagrebu, ali našoj je publici trebao taj interaktivni element jer tržište umjetnina, za razliku od spomenutih gradova, u Hrvatskoj nije razvijeno, pa je nažalost prodaja umjetničkih radova rijetko u fokusu galerijskog rada. Srećom, to se počinje mijenjati zahvaljujući hvalevrijednim projektima poput umjetničkih sajmova Art Zagreb, Cash and Carry, Nesvrstani i drugih. Upravo zato što nas, nažalost, za razliku od Njujorčana u galerije neće privući želja da kupimo umjetničko djelo, nego možda želja za čašicom vina i razgovora, odlučila sam Reli po galerijama bazirati na želji za zabavom.

Sklizak teren. Mnogi ne podnose kada se umjetnost pokušava spojiti sa zabavom…

Da, mnogi će pročitati riječ zabava i zgroziti se na sam njen spomen u istoj rečenici uz umjetnost. No, i umjetnost je zabavna, a Reli po galerijama to svakim izdanjem otkriva novoj mladoj publici koja zahvaljujući njemu prvi put posjeti galerije.

Posjeti galerijama obično zahtijevaju vrijeme i pozornost, a reli nas semantički upućuje na trk kroz galerije.

Točno, naziv implicira brzinu. Cilj Relija po galerijama je bio privući posjetitelje u svaku od galerija i tako je nastao koncept manifestacije - posjetitelji u prvoj galeriji uzimaju mapu i u svakoj sljedećoj galeriji skupljaju naljepnice koje zatim zalijepe na oznaku posjećene galerije na mapi, a oni koji uspiju obići sve galerije dobivaju diplome. Inicijalno je događanje bilo zamišljeno kao program koji bi se mogao odvijati jednom tjedno ili mjesečno, a dinamičnost načina posjećivanja uvjetovana je i velikim brojem galerija koje sudjeluju i potrebno ih je posjetiti u pet sati trajanja, no naravno da cilj nije trčanje kroz galerije, koncept manifestacije je samo poticaj posjetiteljima da dođu u galerijske prostore i upoznaju se s radom umjetnika. Nekima je to i prvi kontakt s umjetnošću, a mnogi će se nakon toga nastaviti vraćati u galerije koje su otkrili tijekom trajanja Relija.

Jeste li ikada razmišljali franšizirati koncept i prodati ga drugim svjetskim gradovima? Nama zvuči kao 'sure shot'.

Mnogo se o tome razmišlja, brend Relija po galerijama je zaštićen, a međunarodno širenje čeka pravi trenutak.

Što izdvajate iz nadolazećeg pulskog izdanja Relija, koji umjetnici će se predstaviti publici?

Na prvoj lokaciji, u Hrvatskom udruženju interdisciplinarnih umjetnika, moći će se razgledati izložba 'Mashinarije' umjetnika Vibora Juhasa. Mashinarije su crteži nastali u pauzama, čekanjima, veseljima, tugama, putovanjima, čekaonicama, bdijenjima i u polu snu, jer Vibor uglavnom crta. U Udruzi cerebralne paralize istarske županije u 18 sati će članovi udruge tradicionalno predstaviti kalendar koji svake godine izrađuju. Ovogodišnji kalendar je posvećen endemskim biljkama i rijetkim životinjama južne Istre. Srpski kulturni centar, pak, u okviru manifestacije u 19 sati posebno za tu prigodu priprema otvorenje izložbe beogradskog akademskog slikara Miodraga Elezovića 'Glave sa kamene pustinje' na kojoj će biti izloženi crteži u kombiniranoj tehnici. Njegovo slikarstvo se zasniva na figuraciji i na veoma zanimljiv način neobičnim linearnim formama oslikava oblike, prostore i površine. Nothing to say je samostalna izložba crnogorskog akademskog slikara Zorana Petrušića postavljena u Galeriji Cvajner. Hiperrealizam, vješta znakovitost i bitnost najizraženije su stilske karakteristike izloženih djela - petnaest crteža tušem u boji i jedno ulje na platnu. U Galeriji Amfiteatar bit će postavljena izložba Hram Rome i Augusta - geodetski i matematički pristup. Izložba je rezultat edukativnog projekta u kojemu su sudjelovali Arheološki Muzej Istre i Tehnička Škola Pula. Sudionici projekta proučili su proporcije arhitektonskih elemenata Augustova hrama slijedom teoretskih pravila zapisanih u Vitruvijevu djelu 'Deset knjiga o arhitekturi', pokušavajući utvrditi jesu li antički graditelji toga hrama slijedili neke od navedenih propisa. U Muzejsko-galerijskom prostoru Sveta Srca moći će se pogledati izložba-atelje 'Mozaik, grafika, riječi, tvari', koju organizira Generalni konzulat u suradnji s Pulskom Zajednicom Talijana, DV-SI 'Rin Tin Tin', Arheološkim Muzejom Istre i Zakladom Reggio Children. Izložbom se želi osvijestiti hrvatsku javnost o pedagoškoj i obrazovnoj izvrsnosti stečenoj u vrtićima Reggio Emilije, a čine ju radovi i procesi učenja djece posvećeni temi grafike i pripovijedanja. U Galeriji Kino Valli posjetitelji će imati priliku vidjeti izložbu 'Asiplanchaba: At the Forefront of Barcelona’s Female Skate Scene'. Tu je i izložba 'Prijelazi/Prehajanja' u Galeriji DAI - SAI, koja je bila postavljena u sklopu Dana arhitekture u Istri 2021. godine. Studenti ljubljanskog Arhitektonskog fakulteta tijekom studijske godine 2018./2019. otkrivali su Pulu, njene povijesne slojeve, tajne, zaboravljene prostore, tradicije i znanja te izradili prijedloge za njen razvoj. Svoju viziju Pule izložili su na izložbi studentskih radova, a posjetitelji je mogu pogledati za vrijeme trajanja Relija po galerijama. U novootvorenoj Galeriji Hermana moći će se pogledati izbor radova iz stalnog postava galerije. Galerija Makina, najpoznatije mjesto fotografije u gradu Puli, predstavit će za Reli po galerijama fotografsku izložbu najnovijih radova umjetnika Dejana Štifanića pod nazivom 'Slide operator'. Radovi su to koji pričaju lirske i epske priče, one svijetle i tamne. U Galeriji C8 posjetitelji mogu pogledati izložbu 'Pogrebni obredi i običaji staroga Rima' čije su autorice muzejska savjetnica dr. sc. Kornelija A. Giunio i viša kustosica Timka Alihodžić. Gradska Galerija je završna lokacija ovogodišnjeg Relija po galerijama gdje će posjetitelji koji obiđu sve galerije preuzeti svoju Povelju za spas kulture, koju će im tehnikom plošnog tiska izraditi mladi pulski umjetnik Raoul Marini. U istoj je galeriji postavljena i samostalna izložba istarske umjetnice Tee Bičić.

Koliki broj galerija je do sada bio prezentiran i uključen u koncept Relija, kad zbrojite sve godine manifestacije i sve gradove?

Došli bismo do brojke od 60 galerija u tri grada. Jedne su godine samo u Zagrebu u Reliju po galerijama sudjelovale 23 galerije. Galerijska je scena dinamična, galerije se zatvaraju, ali se i otvaraju nove, a ponekad neke za vrijeme trajanja manifestacije nemaju program pa se priključe u sljedećem izdanju.

Mnoge kulturne inicijative se pojave, pa traju nekoliko godina da bi iščezle. Zašto mislite da je Reli po galerijama preživio i što od njega najavljujete za ubuduće?

Ponavljam se, ali zaista je činjenica da se pravi brendovi grade dugoročno. Dovoljna količina novca i učinkovit marketing mogu privući velik broj ljudi na gotovo svako događanje, ali upornost, kvalitetan program i razvijanje publike su ono što uspješne manifestacije razlikuje od neuspješnih. Mnogi su planovi za budućnost, voljeli bismo paralelno s Relijem po galerijama koji se odvija uživo organizirati i virtualnu manifestaciju. Također, plan nam je razviti kvalitetniju aplikaciju od probne verzije koju smo testirali za izdanje 2019. godine, a jedna od najvećih želja nam je da se održi jedno kurirano izdanje manifestacije, s tematskom odrednicom koja bi povezivala sve izložbe planirane i osmišljene upravo za Reli po galerijama, uz popratne programe.

Reli po galerijama
  • Reli po galerijama
  • Reli po galerijama
  • Reli po galerijama
  • Reli po galerijama
  • Reli po galerijama
    +4
Reli po galerijama Izvor: Licencirane fotografije / Autor: n.n.