Prema podacima Turističke zajednice Grada Zagreba, metropola sustavno bilježi rast broja posjeta turista pa smo s vodećim muzejima i galerijama provjerili što imaju od toga priljeva gostiju, koliko ih posjećuje izložbe i odakle najčešće dolaze
Zagreb iz godine u godinu posjećuje sve više turista, a samo u sedmom mjesecu zabilježen je rast od devet posto u odnosu na srpanj lani, kaže glasnogovornica Turističke zajednice Grada Zagreba Darja Dragoje.
Srpanj bolji od lanjskog
'Za razdoblje od 1. do 28. srpnja 2018. broj dolazaka je veći za 9 posto (144.080), a broj noćenja za 12 posto (258.571) u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Stranih turista u srpnju je bilo 132.527 (rast osam posto), a domaćih 11.553 (rast 22 posto). Najviše dolazaka je bilo iz SAD-a, Koreje, Njemačke, Španjolske i Australije', kaže Dragoje i dodaje da na svojim stranicama redovito ističu aktualna kulturna događanja.
U sklopu kampanje Zagreb Summer Tour promovirali su, primjerice, izložbe 'Katarina Velika, carica svih Rusa' u Galeriji Klovićevi dvori te 'Šezdesete u Hrvatskoj - mit i stvarnost' u Muzeju za umjetnost i obrt.
'Šezdesete u Hrvatskoj' otvorene su 26. travnja i publika izložbu koja ovo zlatno doba novije hrvatske povijesti predstavlja u 18 dionica može razgledati sve do 30. rujna. Dosad ju je, kaže nam voditeljica odnosa s javnošću MUO Andrea Gerenčer, posjetilo oko 22.000 posjetitelja, od čega je oko 20 posto udjela stranih turista.
Četvrtina posjetitelja MUO inozemni gosti
'Najčešće dolaske stranih posjetitelja Muzej bilježi iz Francuske, Španjolske, Italije, Njemačke, a slijede ih Englezi i Amerikanci, od čega je veći udio engleskih turista koji sve više otkrivaju Hrvatsku i Zagreb kao zanimljivu turističku destinaciju. Jednako tako Muzej bilježi stalan broj posjetitelja zemalja iz susjedstva i zemalja iz regije, Austrija, Italija, Bosna i Hercegovina, Srbija, Slovenija. Također, u ljetnim mjesecima pojačan je porast turista iz Koreje, Indije, Kine i Japana kojima je Muzej za umjetnosti obrt nezaobilazna destinacija', kaže Gerenčer i dodaje da je od početka godine MUO posjetilo oko 40 tisuća posjetitelja, od čega oko 10 tisuća otpada na strance.
'U skladu s činjenicom porasta broja turističkih posjeta Gradu Zagrebu, koji iz godine u godinu raste, i MUO iz godine u godinu bilježi porast posjeta stranih turista', kaže Gerenčer i dodaje da su za to zaslužni i pomno birani dodatni programi koje MUO nudi u sklopu cjelovite ljetne ponude, od stručnih vodstava na stranim jezicima pa do vanjskih programa poput, primjerice 'Ljetnih noći teatra Exit'.
'Veliki kulturološki projekti poput aktualne izložbe 'Šezdesete u Hrvatskoj – mit i stvarnost' te uvijek atraktivan Stalni postav muzeja, ključne su odrednice interesa za dolaskom u MUO čiji je program sastavni dio kulturne ponude Zagreba i dio ljetnog programa TZGZ Zg KUL, koji nas svrstava na kartu must see muzeja', kaže Andrea Gerenčer.
Klovićevi dvori bez konkretnih brojki
Iz Galerije Klovićevi dvori su rekli da ne vode evidenciju stranih turista te da trenutno nisu u mogućnosti dati konačan broj posjetitelja izložbe 'Katarina Velika, carica svih Rusa', koja je trajala od 12. travnja do 29. srpnja te nudila pregled vladavine jedne od najmoćnijih žena svjetske povijesti, u suradnji s čuvenim ruskim Ermitažom, kojeg je Katarina II. i osnovala.
Prema Valentini Galović, kustosici iz Galerije Klovićevi dvori, izložba je privukla posjetitelje iz cijele regije, najviše iz Slovenije, BiH i Srbije te Mađarske i Austrije.
'U lipnju i srpnju smo primijetili da Galeriju posjećuje sve veći broj stranih turista iz udaljenijih zemalja, primjerice Kanade i SAD-a, a u knjizi dojmova imamo nekoliko bilješki od gostiju iz azijskih zemalja, koji često u grupama obilaze Gornji grad', rekla je Galović.
Vole naivu
I u Hrvatski muzej naivne umjetnosti najviše dolaze turisti iz SAD-a, potom Kine i Koreje, ali i niza europskih zemalja.
'U prvih šest mjeseci 2018. posjetilo nas je 11.114 ljudi, od toga 9.057 iz inozemstva i 2.057 iz tuzemstva', kaže ravnateljica HMNU-a Mira Francetić Malčić dodajući da je to u odnosu na prethodnu godinu povećanje od 15,62 posto.
Osim HMNU-a, koji je, primjerice, 2017. posjetilo 21.170 ljudi, od čega 18.707 stranaca, strani turisti su glavnina publike i Tehničkog muzeja Nikole Tesle kojemu, kaže voditelj odnosa s javnošću Mario Zrna, u posljednje tri godine broj stranih posjetitelja raste godišnje oko 20 posto.
Tesli pomogla promjena imena
'Prošle godine bilježimo ukupno 170.000 posjetitelja od čega je 16.000 iz drugih država. U posljednje tri godine broj stranih posjetitelja u našem muzeju se utrostručio što je zasigurno posljedica i preimenovanja u Tehnički muzej Nikola Tesla, kao i velikog broja događanja za različite interesne skupine. Udio stranih posjetitelja u ukupnom broju posjetitelja kreće se u trogodišnjem periodu između 10 do 15 posto', kaže Zrna dodajući da je u prvom polugodištu ove godine muzej posjetilo 70 tisuća ljudi.
'Od toga je udio stranih posjetitelja oko 7000 tako da smo za sada gotovo na razini prošle godine, uz napomenu da tu još nisu uključeni turistički vrlo frekventni srpanj i kolovoz', poručuje Zrna.
Turisti im, tvrdi, najviše dolaze iz Irske, Južne Koreje, SAD-a, Engleske, Španjolske, Švedske, Kine, Francuske, Italije, Mađarske, Ukrajine, Rusije, Litve, Češke, Slovačke, Australije, Indije...
'Ove godine bilježimo iznimno veliku disperziju posjetitelja, gotovo sa svih svjetskih kontinenata', kaže Zrna.
Stranim gostima najzanimljiviji je Muzej prekinutih veza
Među anketiranima, jedini privatni je Muzej prekinutih veza na Gornjem gradu, a izuzetno je popularan među stranim turistima. Prošle godine, primjerice, od ukupno 107.503 posjetitelja, njih 93,83 posto bili su stranci.
'Od početka godine, do 31. srpnja posjetilo nas je 59 tisuća ljudi, od čega je domaćih tri tisuće. Lani u istom razdoblju imali smo 55 tisuća posjetitelja, od čega 3.300 domaćih', kažu iz Muzeja prekinutih veza.
Pozicioniranje Zagreba na turističkoj mapi
Prema Darji Dragoje iz TZGZ, turisti često traže preporuke kulturnih sadržaja u gradu.
'Najčešće pitaju za najznačajnije izložbe. Starija populacija pita za koncerte klasične glazbe, opere, za događanja na otvorenom. Uglavnom, traže se preporuke aktualnih događanja koja se odvijaju za vrijeme njihovog boravka u Zagrebu', navodi Dragoje. Grad, dodaje, pozicioniraju i promoviraju kao cjelogodišnju destinaciju koja ne poznaje pojam sezonalnosti kao što je slučaj s nekim domaćim morskim odredištima.
'Već samim time što je glavni grad, Zagreb ima više lica te je on i poslovno i gospodarsko i kulturno središte, a u zadnjih nekoliko godina uspjeli smo ga pozicionirati kao jedno od najboljih turističkih odredišta u Hrvatskoj', kaže Darja Dragoje.