Za mlađe generacije streaming servisi donedavno su bili jedini poznat način konzumacije filmskih i TV sadržaja, no u posljednje vrijeme tržište bilježi veliku promjenu. Suočeni sa sve češćim promjenama licenci autorskih prava te poskupljenjima streaming servisa, sve se više ljubitelja pokretnih slika vraća pouzdanim fizičkim medijima - DVD-u i posebno Blu-rayu
Kad je uragan pogodio Floridu 2018., Christina i njezini susjedi ostali su bez struje, mobilnih usluga i interneta. Četiri tjedna njezina je obitelj bila odsječena od svijeta, prateći samo zalazak i izlazak sunca. No Christina je imala golemu kolekciju filmova na DVD-u i Blu-rayu i prijenosni player koji se mogao puniti iz generatora za hitne slučajeve.
Priča se pročula po kvartu, a njezina zbirka postala je svojevrsna valuta. Susjedi su kao svojevrsne 'ulaznice' nosili flaširanu vodu ili staklenke maslaca od kikirikija za pristup. Najpopularnija je bila komedija s Tomom Hanksom 'Nepodnošljivi susjedi', a uz nju rado su se gledali filmovi koji su mogli smiriti zabrinutu djecu, piše The Guardian.
'Vjerojatno 99 posto ljudi ne bi na pamet pala ideja - što ako se sutra probudim i nestane pristup digitalnim medijima? Mi smo to proživjeli i nikad se nećemo odreći svoje kolekcije. Možda ćeš ti jednog dana donijeti štrucu kruha za DVD filma 'Casino'', kaže Christina.
Streaming je umalo dokrajčio fizičke medije. Tržište DVD-a i Blu-raya palo je s 4,7 milijardi dolara prihoda u 2017. na jedva 1,5 milijardi dolara u 2022. U rujnu je Netflix ukinuo svoju uslugu slanja filmova poštom. Best Buy je uklonio fizičke medije iz svojih fizičkih trgovina, a Target i Walmart krenuli su njihovim putem. Neki novi filmovi možda uopće neće biti fizički objavljeni.
Ipak, u pozadini je bujala kontrarevolucija. Neki ljubitelji filma nikada nisu odustali od tih medija: proveli su godine kupujući diskove u dućanima rabljene robe. Druga grupacija, mlađi fanovi, tek su ih nedavno otkrili.
'Oppenheimer' mijenja stvari
Prijeloman trenutak za početak asimilacije nove generacije, čini se, bila je objava 'Oppenheimera' na 4K Blu-rayu, čija je početna naklada bila rasprodana. Hypeu je itekako pridonio poguranac redatelja Christophera Nolana, a koji je nakon izlaska 'Oppenheimera' izjavio: 'Ako kupite Blu-ray, na vašoj je polici, vaš je. Vi ga posjedujete. To nikad nije slučaj s bilo kojim oblikom digitalne distribucije.'
Nolan nije jedini. Među poznatijim fanovima fizičkih medija je i glumac Timothy Simons, poznat po ulozi Jonaha u humorističnoj seriji 'Veep'. 'Ljudi misle da je sve dostupno na streaming servisima. Pa baš i nije. A ako se dvije tvrtke posvađaju oko licence, možda nestane i ono što je dostupno', kaže. Glumica Carrie Coon izjavila je da ona i njezin suprug, dramaturg i glumac Tracy Letts, imaju 10.000 Blu-raya: 'Moj muž je vrlo bolestan čovjek', našalila se.
Prednosti i nedostaci
Činjenica je: streaming je praktičan, još uvijek jeftiniji od kabelske televizije i ljudima izvan gradskih područja može omogućiti lakši pristup novim serijama i filmovima, osobito međunarodnim favoritima poput osvajača Oscara iz 2019. 'Parazita', a njega je zahvaljujući streaming servisima još i prije dodjele zlatnih kipića vidio velik broj ljudi.
Ipak, filmaši se žale da je izumiranje fizičkih medija spustio kvalitetu filmova. Matt Damon kaže da je DVD bio važan dio posla od kojega cijela industrija naknadno ima veliku zaradu. Financiranje nesvakidašnjih filmova u eri streaminga postalo je 'masovno kockanje', ocjenjuje glumac i redatelj.
Dodatni problem su poteškoće s licencama, što potrošače tjeraju da, umjesto planirane jedne ili dvije pretplate, završe s njih četiri do pet. Tu je i pitanje autorskog prava na glazbu, ali i 'pročišćavanja' filmova zbog političke korektnosti, zbog čega je, primjerice, Disney temeljito preuredio film 'Francuska veza'.
Tu su i tehničke prednosti fizičkog medija. Ryan Verrill sa stranice Disc-Connected upozorava da 4K kvaliteta koju streameri reklamiraju zapravo nije 4K. 'Znatno je lošije komprimiran i kodiran čak i od običnog Blu-raya, a korisnici dodatno plaćaju za 4K kvalitetu. To je smiješno', kaže Verrill.
Koliko 'živi' fizička, a koliko streaming kopija?
Otvara se i pitanje 'posjedovanja' filmova. Procjenjuje se da DVD i Blu-ray diskovi prosječno traju najmanje dva desetljeća, a često i dulje od toga. S druge strane, korisnici iTunesa još su 2018. na bolan način spoznali da ne mogu posjedovati filmove zauvijek jer se katalozi streaming servisa stalno ažuriraju zbog licence.
Iako su streaming servisi najviše eksplodirali u vrijeme pandemije, ogroman rast doživjelo je i tržište fizičkih medija. Popularni distributer Arrow Video zabilježio je rast od 72 posto u svom poslovanju u SAD-u od 2020. do 2021. Uz njega, najpoznatiji distributeri su Criterion, Kino Lorber i BFI, ali posljednjih godina veliki rast bilježe i neki drugi, Shout! Factory, Vinegar Syndrom i Severin u SAD-u, Eureka, Indicator, Radiance i Second Sight u Velikoj Britaniji te Umbrella i Imprint u Australiji.
Kao i kod ploča, koje doživljavaju izuzetnu renesansu, privlačnost je također djelomično estetska. Streaming ne može ponoviti 'užitak držanja fizičkog oblika kinematografskog iskustva u ruci', smatra Bret Wood iz Kina Lorber. Izdanja iz butika često imaju lijepa pakiranja, a posebne značajke diskova nude i obilje informacija; obožavatelji, kao i mnogi filmaši, opisali su filmove iza kulisa (behind the scenes) kao besplatnu filmsku školu.
Ključna razlika i dalje - cijena
Negativna strana su, dakako, veća cijena diskova (i za proizvođače i za potrošače) te tehnički zahtjevi. Neke novije konzole za videoigre, kao što su PS5 i Xbox Series X, reproduciraju 4K filmske diskove, što bi moglo pomoći njihovoj popularizaciji, ali u isto vrijeme sve veći broj igrača odabire konzole koje uopće nemaju disk pogone.
Skupljanje fizičkih filmova može brzo postati skup hobi, mada glumac Simons tvrdi da to ne mora biti tako: 'Kunem se, većinu svoje kolekcije nabavio sam u zalagaonici u Atlanti koja je prodavala Blu-ray za dva dolara po komadu. A ako želite kupiti nešto novo, potražite butike i domaće trgovine. Podržite indie etikete.'