BORBA ZA SLOBODU

Vlada marširala za Charlie Hebdo, a boji se 'Svećenikove djece'

12.03.2015 u 13:40

Bionic
Reading

Iako su ministrica vanjskih poslova Vesna Pusić, premijer Zoran Milanović i ministar policije Ranko Ostojić sudjelovali u Parizu na mimohodu u čast žrtvama terorističkog napada na satirički tjednik Charlie Hebdo početkom ove godine, hrvatsko veleposlanstvo u Parizu nije spremno u potpunosti podržati početak francuske distribucije jednog od najuspješnijih hrvatskih filmova, i to zato što ga medijski pokriva list Charlie Hebdo

'Svećenikova djeca' redatelja Vinka Brešana najgledaniji je hrvatski film u 21. stoljeću s preko 158 tisuća gledatelja, a dosad je prikazivan u redovnoj distribuciji u mnogim zemljama, među ostalima u Njemačkoj, Brazilu, Italiji i Poljskoj i po razgranatosti svjetske distribucije, presedan je u domaćoj kinematografiji. Međutim, vijest da ovaj uspješan kulturni proizvod kreće u francusku distribuciju uz medijsku podršku satiričkog lista Charlie Hebdo, pozvala je na oprez Ministarstvo vanjskih i europskih poslova.

Iz Ministarstva nam odgovaraju da se sudjelovanje na mimohodu kojim se odala počast i iskazala solidarnost sa žrtvama terorističkog napada na Charlie Hebdo i iskazala potpora idealima slobodnog društva nikako ne može povezati s podrškom Ministarstva projektu prikazivanja filma u Francuskoj i promociji hrvatske kulture u cjelini.

'Naime, film 'Svećenikova djeca' prikazan je za francuske distributere u prostorijama Veleposlanstva RH u Parizu u listopadu 2013., iako nakon toga film nije krenuo u širu distribuciju', odgovaraju iz MVEP-a.

Redatelj filma Vinko Brešan rekao nam je da nema podataka ni o čemu vezanom uz francusku distribuciju svog filma, osim da je dobio poziv od veleposlanstva RH u Parizu, no čeka konkretnije informacije na koji će se način Veleposlanstvo uključiti. I sam je, očito, zatečen situacijom, u kojoj nije poznato na koji će ga način Hrvatska, koja je u taj film preko HAVC-a uložila nekoliko milijuna kuna, 'iskoristiti' u vlastitu promociju. U MVEP-u nam kažu da im je namjera bila podržati projekt prikazivanja filma u Francuskoj organizacijom prijema u zgradi Veleposlanstva ili drugom adekvatnom prostoru, no s obzirom na okolnosti nakon terorističkog napada, procijenili su da je organizacija događaja u prostorima Veleposlanstva RH u Parizu riskantna i da traže drugu opciju.

''Svećenikova djeca' rijedak su slučaj da neki hrvatski kulturni proizvod ima tako obilnu promociju u Francuskoj. Šteta bi bilo i loše da se to na maksimalan način ne iskoristi i da se svi faktori koji mogu pomoći i promociji hrvatske kulture i Hrvatske ne uključe. 'Svećenikova djeca' mediteranski je film koji promovira i naše more, a s druge strane komedija koja je vrlo komunikativna s gledateljima. Ukratko, ima sve atribute koji mogu pomoći promociji Hrvatske', rekao je Brešan u razgovoru za tportal.hr, iznenađen koliko je država nespremna iskoristiti kulturu za vlastitu promociju.

'Zaista rijetko dolazimo u poziciju da neki kulturni proizvod postane interesantan širem krugu ljudi. Tu smo u pionirskom pothvatu pa je valjda logično da se dešavaju greške i nesporazumi. Kad ćemo imati deseti takav film po redu, valjda ćemo se znati bolje postaviti', rekao je ironično Brešan. U Ministarstvu pak napominju da će kao i do sada nastaviti koristiti kulturu kao snažno sredstvo nacionalne promocije i izgradnje pozitivnog imidža Hrvatske, a hrvatska diplomacija i dalje će aktivno promicati hrvatsku kulturu, umjetnost, povijest, hrvatski jezik i kulturnu baštinu u inozemstvu.

Za tu istu promociju režiser Brešan i njegov film u ovoj će situaciji sigurno učiniti mnogo više. Naime, Brešan je prije koji dan dao intervju Charlie Hebdou, a bit će objavljen uoči početka prikazivanja filma najavljenog za 1. travnja.

Podsjetimo da je do suradnje satiričkog lista i ekipe Brešanova filma predvođene producentom Interfilmom i distributerom WIDE-om došlo prije terorističkog napada na Charlie Hebdo. U pripremi marketinške strategije WIDE se suočio s cenzurom jer je vizual svećenika s kondomom bio neprihvatljiv francuskim medijima. Potom je za službenog medijskog promotora angažiran Charlie Hebdo. Uredniku lista Stéphaneu Charbonnieru, poznatom kao Charb, posebno se svidio 'neobičan humor 'Svećenikove djece' kao i subverzivna i angažirana priča', o čemu svjedoči karikatura koju je izradio i poslao svega nekoliko dana prije tragedije u kojoj su živote izgubili Charb i karikaturist koji je trebao ilustrirati kampanju filma. Nakon tragedije u pariškoj redakciji tjednika Vinko Brešan izjavio je da Charbovu karikaturu za promociju 'Svećenikove djece' iščitava kao poruku da nemamo drugog puta osim osvajati prostranstva slobode koja su pred nama.

Koliko je to isto u praksi spremna slijediti i službena hrvatska politika?

Podsjetimo tek da je isti film, iako ga nije pogledao, razgnjevio svećenika Vladimira Mirkuta iz Bošnjaka, Glas Koncila o 'Svećenikovoj djeci' pisao je kao o filmu opsesivne protucrkvenosti, da bi par mjeseci kasnije na Vjerskom filmskom festivalu u Italiji Brešan osvojio nagradu za najbolji film.