Pogled preko ramena reći će da je 2011. bila zanimljiva godina puna prevrata u automobilskoj industriji. Neki su se neočekivano vinuli do zvijezda, drugi se stropoštali u provaliju bankrota, jednima je smrknulo, a drugima svanulo, neki su nas oduševili, a drugi razočarali
Nije stoga lako sačiniti popis najvažnijih automobilskih događaja koji su obilježili minulu godinu, no mi smo to svejedno pokušali, a nadamo se da pritom nismo nikog zaboravili.
Svaka nova 911-ica pokazatelj je koliko se koncept koji načelno nema smisla (motor na stražnjoj osovini) može usavršiti s dovoljno resursa i predanosti. Porscheov sportaš moderni je klasik koji nikada ne zastarijeva upravo zbog njemačke tvrdoglavosti, pa će tako samo vjerni fanovi na prvi pogled moći razlikovati novi automobil od starog. Nijemci su se zato pobrinuli da isto ne bude slučaj za upravljačem.
Prirodna katastrofa koja je pogodila Japan početkom ožujka te uzrokovala nuklearnu krizu gotovo je paralizirala automobilsku industriju. Nestašica dijelova, kao i zastoj proizvodnje automobila, zadali su težak udarac japanskoj industriji, što konkurencija nije propustila iskoristiti.
Toyotine probleme, isprva sa servisnom akcijom zbog 'ljepljive papučice gasa', a potom i spomenutom prirodnom katastrofom na matičnom tržištu, najbolje je iskoristio Volkswagen koji će se ove godine najvjerojatnije, ni kriv ni dužan, okititi titulom najvećeg proizvođača automobila na svijetu, premda Nijemci nisu vjerovali da će uspjeti ostvariti taj cilj prije 2018.
Nismo vozili Toyotu GT 86, no za nas je to automobil godine. Razlog je jednostavan. Ganjajući poziciju General Motorsa kao najvećeg proizvođača na svijetu, Toyota se minulih godina u potpunosti orijentirala na prodajni volumen, zanemarujući razvoj zabavnih automobila, zbog čega je među automobilskim entuzijastima stekla status kraljice bež (bezličnih) automobila. Sve se to mijenja novim kompaktnim sportašem za mase koji bi, prema svemu sudeći, mogao biti iskra koja će zapaliti revoluciju.
Godinama je Daimler pokušavao konkurirati BMW-ovom Rolls Royceu i Volkswagenovom Bentleyju Maybachom, no nakon svega 2.000 prodanih primjeraka u deset godina Nijemci su odlučili priznati poraz. Odsad će konkurirati Mercedesovom S-klasom.
Ford je u jeku krize uspješno rasprodao svoj europski luksuzni portfelj - Jaguar, Land Rover, Aston Martin i Volvo - no isto nije pošlo za rukom General Motorsu. Čelni ljudi Saaba čak su pronašli investitore, no Amerikanci su se toliko bojali ruskog te kasnije kineskog kapitala da su radije odlučili ubiti Saab nego riskirati da im konkurencija ukrade tehnologiju.
Vijest koja je prošla ispod radara većine automobilskih medija mogla bi se pokazati prekretnicom za kinesku automobilsku industriju koja već godinama pokušava ući na europsko tržište automobila. Četiri zvjezdice na Euro NCAP-u za Roewe MG6 i Geely Emgrand tim su sjajnije kad se u obzir uzme to da su osvojene po strožim pravilima. Naime, da je kineski dvojac pristupio izazovu godinu dana ranije, vjerojatno bi ih osvojio svih pet.
Najbrži automobil na svijetu pronašao je posljednjeg kupca: tristoti, milijun eura vrijedan Veyron bit će isporučen anonimnom europskom kupcu koncem iduće godine, a Bugatti nam još nije otkrio čime će se baviti nakon toga.
Čak ni svemogući Veyron ne može letjeti, no zato može Terrafugia Transition. Američki proizvođač ove je godine uspio dobiti izuzeće američke Nacionalne agencije za sigurnost u prometu NHTSA, čime mu se, unatoč nekim modernim sigurnosnim nedostacima, omogućuje korištenje u regularnom prometu, dok će za plovidbu među oblacima ipak trebati posjedovati pilotsku dozvolu te koristiti aerodrome za polijetanje i slijetanje.
Premda tek treba dokazati sve navedeno - 1080 KS i 3.800 Nm okretnog momenta, sprint do stotke za 2,8 sekundi i maksimalna brzina od 305 km/h, a sve uz mogućnost prevaljivanja čak 600 kilometara s jednim punjenjem - Concept_One Rimac Automobila, iz domaćeg kuta, najsvjetlija je točka dosadašnje godine. Hrvatski električni superautomobil oborio je s nogu publiku na frankfurtskom autosalonu, o njemu su pisali svi značajniji automobilski mediji širom svijeta te ovim putem njegovom mladom kreatoru Mati Rimcu želimo puno sreće u ostvarivanju zadanih ciljeva i toplo se nadamo da će se i sljedeće godine naći na našem popisu deset najvažnijih automobilskih događaja.