OD JUGIĆA DO GENŠERA

Automobilsko odrastanje hrvatskih vozača

12.11.2008 u 10:00

Bionic
Reading

Domaći zaljubljenici u automobile koji se nisu rodili sa zlatnom žlicom u ustima, pa samim time s napunjenom 18. nisu na parkingu zatekli novi BMW, dobro poznaju ovaj trnoviti put od jugića do genšera. Proces je to koji u najboljem slučaju traje čitavo des

Prosječni Hrvat kojem umjesto krvi žilama kola benzin u automobile se zaljubljuje već u najranijoj dobi. Isprva su to igračke, potom makete, a ako se ima novca, nerijetko se završi i za upravljačem kartinga. Prvo upravljanje automobilom odrađuje se u ranim tinejdžerskim godinama, a prvi automobil, nakon višegodišnjeg prikupljanja džeparca, kupuje se čak i prije dobivanja vozačke dozvole.

Jugić – 16 do 19 godina

Ponos bivše države i automobil koji neopravdano nosi titulu najgoreg automobila na svijetu zbog iznimno pristupačne cijene (u poluispravnom stanju može ga se naći i za 500 kuna) nerijetko je prvi odabir auto-fanatika početnika. Postoji vrlo dobar razlog zašto je Yugo tako jeftin, a novi vlasnici toga bolno postaju svjesni prije nego kasnije. Najčešće je novac potreban za održavanje Yuga u voznom stanju obrnuto proporcionalan početnom ulogu, zbog čega se na jugića može gledati kao na vreću bez dna. Ipak, sva ova nepouzdanost ima i svoju dobru stranu. Vlasnik vrlo brzo otkriva sve čari i tajne osnova automehaničarskog zanata i prije nego stignete reći 'gefufna', postaje – sam svoj meštar!

Golf I – 19 do 23 godine

Vrlo brzo čak i najupornijima ponestane novca ili magičnih trikova za servisiranje jugića, pa se okreću automobilu koji je motorizirao čitavu generaciju hrvatskih gastarbajtera i svojom pouzdanošću iskovao staru uzrečicu – 'švabo je švabo'. Legendarna jedinica danas se sve rjeđe može nabaviti u dobro očuvanom stanju, a oduvijek je držala cijenu znatno višu od jednako stare konkurencije, pa je se donekle moglo promatrati i kao investiciju.

Honda CRX ili BMW kockica – 23 do 27 godina

Nakon tinejdžerskih godina protkanih problemima s pouzdanošću i izvlačenjem maksimuma iz onemoćalih strojeva konačno dolazi vrijeme za malo adrenalina. Ziheraši bi odabrali CRX, mali agilni Hondin hatchback s izuzetnim performansama (1.6 135 KS, 0-100 km/h za osam sekundi) za jedno vozilo s pogonom na prednje kotače. Osim pouzdanosti, CRX su krasile i neograničene mogućnosti dorade, zbog čega je i danas veoma popularan među domaćim tunerima. Avanturistima bi bio draži BMW 325i. 'I' je stajalo za tehnologiju ubrizgavanja 'injection', što je oduvijek mnogo bolje zvučalo na njemačkom – 'einspritz'!

Corrado i Calibra – 27 do 33 godine

S napunjenih 27 godina i oni najzaluđeniji oktanskim uzbuđenjima uvidjeli su da se zgodne cure ne pale na performanse, već na izgled automobila, a kockica sa stražnjim spojlerom veličine Cessninog krila definitivno nije spadala u kategoriju vizualno atraktivnih vozila. Zato su tu bili Volkswagen Corrado i Opel Calibra. Corrado je ostavio nešto manji trag zbog paprene cijene i malog broja dostupnih primjeraka, no zato je Calibra, poglavito zbog sportskog izgleda, postala narodni Ferrari! Kada se pojavila 1990, Calibra je zbog dinamične siluete bila automobil s najnižim aerodinamičkim otporom od svega Cd 0.25. Nikog nije bilo briga što se pod kožom nalazi prva generacija Vectre i što automobil ne ide ni upola onoliko brzo kako izgleda. Calibra je u to vrijeme izgledom plijenila više pozornosti od Porschea gdje god se pojavila, i to je bilo jedino bitno.

Genšer i tuđmanovka – od 33. nadalje

Nakon desetljeća zadovoljavanja vlastitih prohtjeva, debelo u tridesetima mnogima je ustrebao prostrani obiteljski automobil, a s nešto više novca u džepu pružila se prilika i za ostvarivanje mokrog sna. Ultraluksuzna bembura ili mečka mogla se dobiti za desetinu početne cijene. Vječitu dilemu BMW ili Mercedes nije bilo teško razriješiti. Ljubitelji 'sportske' vožnje odabrali bi BMW serije 7 E38 – tzv. tuđmanovku (volio ga je i prvi hrvatski predsjednik), dok su vozači s težnjom prema udobnosti odabirali S-klasu W140, poznatiju kao genšer, jer se u takvom automobilu vozio bivši njemački ministar vanjskih poslova.