Najstarija jeftina zrakoplovna kompanija Ryanair objavila je da će prvi put u svojoj 25-godišnjoj povijesti dodatno naplaćivati sjedala s više mjesta za noge. Ako se sjetimo da i ostale niskobudžetne kompanije stalno izmišljaju načine kako putnicima izvući koji euro više, vraćamo se na početak priče s prastarim pitanjem – kako do avionske karte doći za što manje novca
'Low budget' kompanije u mnogo slučajeva više nisu bezrezervno jeftinije od konvencionalnih zrakoplovnih tvrtki pa moramo dobro otvoriti oči i uočiti koji se sve troškovi dodaju na naizgled nisku osnovnu cijenu karte.
Letovi na kojima će se od sredine svibnja za dodatnih 10 eura u jednom smjeru moći 'kupiti' više mjesta za noge su oni od Dublina do londonskog Gatwicka i Malage. Osim u prva dva reda na početku zrakoplovne kabine, komfornija se sjedala nude na mjestima blizu krila predviđenima za izlaz u nuždi.
Ako se pokaže da je prodaja komfornijih sjedala zaživjela, uskoro će se proširiti i na ostale Ryanairove linije.
Novom politikom 'low cost' kompanije polako se odriču svog osnovnog načela da se mjesta ne mogu rezervirati te da se upražnjena sjedala u posljednji čas mogu popuniti za znatno nižu cijenu od početne.
No poslovni analitičari ističu da je rezervacija komfornijih sjedala u tvrtkama kao što su Ryanair i EasyJeta prihvatljiv način da se od mnogobrojnih novih poslovnih korisnika koji sve češće lete takvim kompanija izvuče koji euro više.
Stručnjaci smatraju i da će klijenata kojima će takve ponude biti zanimljive iz leta u let biti sve više. Da ova novotarija ima budućnost, pokazuje i posljednja Ryanairova komercijalna dosjetka - da se putnicima koji na cijenu karte uplate dodatna četiri eura omogući pravo prvenstva pri ulasku u zrakoplov.
Čak i bez dodatnih 'pogodnosti' cijene karata na jeftinim letovima znaju ozbiljno varirati, a dodatnu pažnju treba obratiti na količinu prtljage, kako za dodatnu putnu torbu ne bi platili više nego za vlastiti prijevoz.
Zato se korisno prisjetiti savjeta kako 'jeftina' zrakoplovna karta stvarno može biti pristupačna.
Kod kupnje odnosno rezervacije karata najvažniji je 'tajming'. Posebno u špici sezone, u vrijeme blagdana i godišnjih odmora, kartu treba kupiti čim ranije, po mogućnosti i nekoliko mjeseci prije leta. No na povoljnu kartu može se naletjeti i u zadnji tren ako u avionu ima praznih mjesta koje kompanija pod svaku cijenu želi popuniti.
Budući da cijene karata rastu i padaju više puta, korisno je pratiti intervale promjena cijena. U tome vam od pomoći mogu biti i internetske stranice koje prate povijesti cijena karata, na kojima možete vidjeti je li cijena leta koji vas zanima trenutačno u porastu ili padu.
Također, ako ste u mogućnosti, nemojte se vezati samo uz jednu polazišnu zračnu luku ili točno određeni dan leta. Možda je iz mjesta do kojega možete autobusom ili vlakom doputovati vrlo jeftino avionska karta nekoliko puta manja. Isto vrijedi i za promjenu datuma, jer se u nekoliko dana cijena leta može doslovce prepoloviti.
I na kraju, prije kupnje karte dobro pretražite sve raspoložive mogućnosti. Osim niskobudžetnih kompanija, detaljno pregledajte i ponudu konvencionalnih tvrtki koje na nekim relacijama mogu ponuditi čak i niže cijene od na prvi pogled povoljnijih tvrtki poput Ryanaira, EasyJeta i sličnih.