Kako izgleda plovni put kroz najuži dio srednje Amerike
Izvor: tportal.hr / Autor: Marko Niseteo
Kako izgleda plovni put kroz najuži dio srednje Amerike
Izvor: tportal.hr / Autor: Marko Niseteo
IZ OBJEKTIVA HRVATSKOG KAPETANA
U 99. godini postojanja plovnog puta kroz najuži dio Srednje Amerike hrvatski kapetan tankera Ardmore Centurion Marko Niseteo snimio je nekoliko fotografija za tportal na jednom od svojih brojnih prolaza kanalom
Svaki prolaz nosi svoju priču. Ovoga puta dogodila se zaista neugodna havarija susjednog broda s uništenim glavnim pogonom, a morao se oslanjati na remorkere. Te probleme rješavaju dispečeri i osoblje kanala.
Brodovi se oslanjaju na remorkere, a kasnije ih preuzimaju moćne lokomotive na ustavama. Pritom su obavezne prisutnost pilota i, naravno, stalna komunikacija s kopnom. Dolazak broda najavljuje se, ostali čekaju da se formira konvoj i - prolaz počinje... bez obzira na doba dana, vremenske okolnosti ili datum u kalendaru.
Panamski kanal dugačak je 80 kilometara i godišnje njime prođe 14 tisuća brodova, a ima (kad smo već na statistici) 144 plovna puta koja povezuju 160 zemalja i 1700 luka. Za deset tisuća zaposlenih nema odmora ni predaha.
Kanal je otvoren 24 sata, svakoga dana u godini, propuštajući plovila svih zastava, 'bez diskriminacije', kako se hvale domaćini u 99. godini postojanja plovnog puta kroz najuži dio Srednje Amerike.
Sustav nose ustave, okrštene prema gradovima uz koje su podignute - Gatun na atlantskoj strani i Pedro Miguel i Miralfores na pacifičkoj. Brodovi se dižu ili spuštaju 26 metara od morske razine.
Maksimalne dimenzije broda - dok se kanal ne proširi, a radovi su u toku (60 posto radova je završeno) - moraju 'upasati' u 33,53 metra širine i 304,8 metara dužine ustave uz maksimalan gaz od 12 metara. U pomorskom svijetu redovno kruže vicevi o nespretnim konstruktorima brodova koji su za centimetar, dva promašili maksimalne dimenzije standarda za Panamski kanal...
Krajem kolovoza stanovnici ovog prostora, kao i posade prolazećih brodova, imali su prilike prisustvovati spektakularnoj dostavi prvih od četiriju velikih vrata za ustave, pristiglih iz - Trsta. Krilo je teško 3100 tona, dugo 57,6 metara, široko deset i visoko 30,19 metara. Novi, prošireni Panamski kanal imat će 16 ustava, po osam za svaku stranu, osiguravajući treći trak za prolaz brodova i - udvostručujući kapacitet kanala.