Kulinarsko umijeće postaje muški statusni simbol. Među alfa mužjacima od formata više nije kul razgovarati o Rolexima i konjskim snagama, nego o tuni u vakuumu s aiolijem od wasabija i klicama kresa. U nekim kućanstvima oni su zauzeli stratešku poziciju za štednjakom da impresioniraju prijatelje i osvoje ženku, dokažu muškost, profinjenost i osjećaj za užitak. Senzualnost kroz želudac. Novi muškarac je mačo s kuhačom, a u internetskom rječniku možete ga pronaći pod novim pojmom gastroseksualca
Ljubav ide kroz želudac. Nije originalno, ali kažu da je tako. Kad se smire leptirići u trbuhu i pokrenu želučani sokovi, dragi vam počne primjećivati što mu servirate na tanjuru. Što je muškarac stariji, to mu je važnije da se ljubav krčka u kuhinji, pa je i Arsen Dedić davno pjevao kako se on i njegova nakon prvog zanosa gledaju preko kotleta. Žena je osvajala 'dukat' juhicom i savršenom puricom s mlincima, a mačo muškarac bi prije tog kulinarskog zavođenja, raskomoćen u plavoj trenirci, poput mačka zadovoljno preo oko svog ljubimca na četiri kotača, mijenjajući ulje i lickajući karoseriju do savršenstva.
Tako su nekako izgledale ljubavne vinjetice iz sedamdesetih prošloga stoljeća. Danas stvari izgledaju malo drukčije. Na prvom spoju pravi mačo će dočekati curu s pregačom preko nabildanog torza i za štednjakom izvoditi paunov ples, ne bi li je impresionirao i odvukao ondje gdje se obično dokazuju strast ili ljubav. Umjesto ljubavnog gugutanja u stilu Sulejmana, znalački će se šepuriti poetskim opisima jadranske tune u vakuumu s aiolijem od wasabija i klicama kresa. On zavodi savršenom kombinacijom okusa.
Ljubav ide i kroz želudac
U našoj mačo kulturi malo je onih koji priznaju da ljubav ide i kroz ženski želudac, ali na bogatom Zapadu sve ih je više, toliko da britanski Times piše o stvaranju trendovskog pokreta gastroseksualaca. To su oni koji zauzimaju stratešku poziciju za štednjakom ne bi li impresionirali prijatelje i osvojili ženku, dokazali muškost, profinjenost i osjećaj za užitak.
Novi muškarac je mačo s kuhačom. Makar bio onako nemušt, sirov i plentrav kao u našim tv 'Večerama za 5'. Kuhar koji za svoje umijeće traži pljesak i udivljenje. On ne kuha svaki dan, ne crnči nad loncima i kasno navečer ne dovršava grah-cušpajz da bi mu obitelj sutradan imala gotov ručak. Nije više samo majstor roštilja kao atavističko podsjećanje na okretanje lovine na vatri, niti mu je jedini specijalitet grah s 'peštom', nego je istančan sladokusac i sljedbenik novih kulinarskih tv-gurua, hobi-gastronom do profesionalnih visina, sklon eksperimentiranju, novim trendovima i teoretiziranju o sljubljivanju jela i vina.
Gastroseksualac ne kuha iz nasušne potrebe, kao žena od onoga što se nađe u hladnjaku, nego samo kada ga je volja i od biranih namirnica. Nimalo ekonomično, ali njegov obrok mora biti 'event'. Iako, znam mladog oženjenog dvometraša koji redovito peče kruh od integralnog brašna, spravlja domaće džemove od voća iz biouzgoja, sa ženom peče tortu i istinski uživa u tome, bez osjećaja nelagode što se petlja u ženske poslove. Na jednom popodnevnom čaju kod prijateljice dočekao nas je miomiris svježe pečenih roščića od oraha, a kad tamo iz kuhinje se pojavio razdragani suprug s pregačom i brašnjavim rukama.
Od vremena kada smo sišli sa stabla i na vatri pećinskog doma zgotovili prvi obrok kuhinja je pripadala ženama, dok su mužjaci bili lovci, ali ruku na srce, najveći kuhari u povijesti, uz časne iznimke, bili su ipak muškarci. Instant-juhe uvijek će reklamirati brižne domaćice, a gurmanski restoran neki autoritativni chef. I pobjednici našeg 'Masterchefa' u dvije su sezone muški kandidati, u posljednjoj čak dvojica, jedan za Hrvatsku, drugi za BiH, žiri isključivo muški.
Kulinarsko umijeće postaje statusni simbol
U jednom ispitivanju njemačkog kulinarskog mjesečnika Jelo i piće (Essen & Trinken) deset posto muškaraca pohvalilo se time da su pozvali novu partnericu na prvi spoj u kuhinju, zavodeći je svojim omiljenim specijalitetom, dok je to isto učinilo samo tri posto više žena. Voditelj australske kuharske akademije John Meredith kaže da su muškarci polovica njegovih učenika. Dobar dio našeg luksuznog časopisa Iće i piće obraća se muškarcima i čita ga muška publika. Nedavno britansko istraživanje pokazuje da je, uz izgled, status i humor, vještina kuhanja među osobinama koje najviše privlače žene. Svaka peta Britanka izjavljuje da njezin partner bolje kuha od nje. Muškarac u kuhinji privlačniji je gotovo polovini žena (48 posto), a za razliku od 27 posto, koliko ih se prije 30 godina laćalo kuhače, sada 66 posto Britanaca redovno pomaže u kuhinji, dok 60 posto muških između 18 i 34 godine redovno kuha za prijatelje.
'Kulinarsko umijeće postaje statusni simbol', kaže Jan Spielhagen, urednik Beefa, 'magazina za muškarce s ukusom', kako stoji u podnaslovu tog mjesečnika koji se na kioscima nalazi uz rame prestižnih GQ i Playboya. 'Danas u finom muškom društvu', kaže Spielhagen, 'nije šik razgovarati o satovima i automobilima, nego o novim receptima za janjeće kotlete'.
Dobru zaslugu za taj zaokret ima televizija, a među glavnim krivcima su globalne gastro zvijezde poput Gordona Ramsayja i 'golog kuhara' Jamieja Olivera. Oni nisu veliki šefovi koji ukočeno govore o ekskluzivnim specijalitetima, nego moderni, zaigrani muškarci iz susjedstva iz kojih izvire radost i strast za namirnicama, začinima, novim okusima i receptima. Kod Jamieja Olivera čak i obično razbijanje jaja izgleda seksi, komentira jedna britanska novinarka, pa su takvi tv-kuhari sasvim preokrenuli percepciju kuhanja, zbog čega i drugi muškarci sada kuhanje doživljavaju kao dokaz samouvjerenog mužjaka. Nije slučajno – primjećuje britanska sociologinja Melanie Howard – da su mnoge kulinarske tv-zvijezde muževni, punokrvni muškarci. I vrhunski intelektualci, pa je u nas Frane Barbieri spojio kulinarstvo, literaturu i povijest, dok je naočiti američki šarmer Anthony Bourdain i kuhar i tv-zvijezda i književnik.
Prvoklasan alat u kuhinji
Nakon dugočasnog sjedenja za računalima u anemičnim uredima obični muškarci su nekadašnje hobije poput kartanja s dečkima, haklanja nogometa i gradnje maketa brodova zamijenili kuhačom, a i nekoliko desetljeća ravnopravnosti spolova i fleksibilno radno vrijeme žena učinili su svoje. Kada nisu u kuhinji, gastroseksualci sjede za laptopom i surfaju stranicama poput one zvane Kulinarsko zavođenje, a kako u svemu, pa i u kuhanju moraju imati prvoklasni alat, na bogatim tržištima cvate prodaja high-tech kuhinja. Tako je njemačka tvrtka Poggenpohl u suradnji s brendom Porsche Design nedavno predstavila novu kuhinju specijalno dizajniranu za muškarce. Eto, Porsche na cesti, Porsche kad pečete jaja.
Kad muškarac kuha, ništa nije skupo, pa su muškarci i najvjerniji kupci 'Modernist Cuisine', američke kuharice svih kuharica, knjižnog kapitalca u šest tomova teških 23 kilograma, gdje na 2438 stranica kulinarski trojac Nathan Myhrvold, Chris Young i Maxime Bilet objašnjava baš sve, od namirnica i kuharskog pribora do molekularne kuhinje. Iako recesija i nezaposlenost ozbiljno peru nekoliko zemalja EU-a, kupcima ove enciklopedije moderne kuhinje nije teško iskeširati gotovo 500 eura s popustom.
Dok jedni kopaju po kontejnerima, drugi u Porcheovim kuhinjama peku jaja. A što ćete, tako je. U svijetu koji smo izabrali bogati su uvijek bili bogatiji, a siromašni siromašniji. Što ne znači da muškarci moraju stati ondje gdje su započeli u svom pohodu na kuhinju, pri čemu je najbolji savjet Jamieja Olivera koji kaže da mu je draža ugodna, utješna zdjela dobro spravljene tjestenine naših baka od folirantskih prenemaganja novopečenih muških kuhara.