Gospodarska kriza nije samo promijenila to koliko trošimo, nego i način na koji kupujemo. Američki su analitičari u ovogodišnjoj sezoni rasprodaja primijetili četiri nova šoping plemena
Ove sezone pojavile su se četiri nove vrste kupaca: lovac na jeftino koji racionalizira vremenom jednako koliko i novcem, ponoćni kupac koji čeka dokasna da bi dobio dobru cijenu umjesto da se diže rano i stoji u redu za rasprodaje, kupci kojisve češće vraćaju robu jer ih je zgrabio napad grižnje savjesti zbog potrošenog, te kupac koji se umorio kupujući za druge i ovesezone želi počasiti samo sebe. Iako još nije jasno koliko će američki kupci potrošiti u blagdanskom šopingu i sezoni rasprodaja, očito se promijenio način na koji ljudi kupuju.
'U novoj gospodarskoj stvarnosti Amerike primijetili smo različite vrste ponašanja prilikom kupovine', kaže za britanski Daily MailC. Britt Beemer, predsjednik uprave American Research Group.
Lovac na popuste
Kupci nisu samo u potrazi za sniženjima cijena ove sezone, nego su osjetljivi i prema vremenu kad kupuju. Mnogi vjeruju da najveće rasprodaje dolaze na početku i na kraju sezone. Prema podacima American Research Group, čak trećina kupaca očekuje postblagdanski popust od 70 do 80 posto. 'Kupci su počeli paziti i na svoje vrijeme, a ne samo na novac', kaže Paco Underhill, čija tvrtka proučava kako se ponašaju potrošači u trgovinama. 'Oni se ponašaju poput oportunističkih strvinara koji žele jeftini šoping', tvrdi Underhill.
Ponoćni kupac
Proteklih je godina idealni kupac bio onaj koji se budio u zoru kako bi bio među prvim kupcima na Crni petak, dan nakon američkog Dana zahvalnosti kad počinju rasprodaje. Ove su godine kupci umjesto toga ostajali do kasno u noć na Dan zahvalnosti. Ovaj pomak u ponašanju dogodio se velikim dijelom zahvaljujući trgovinama koje su prvi put bile otvorene u ponoć na Dan zahvalnosti, nudeći sniženja koja su nekad bila rezervirana tek za sljedeći dan.
Žrtva grizodušja
Američki su trgovci primijetili sve veći broj kupaca koji vraćaju robu jer osjećaju grižnju savjesti zbog potrošenog novca. Očekuje se da će za svaki dolar koji će trgovine uprihodovati ove sezone morati vratiti 9,9 centi, što je najveća stopa od početka recesije. U boljim ekonomskim vremenima, trgovine vraćaju sedam centi od potrošenog dolara. Trgovine su same krive za sve više slučajeva povrata kupljene robe budući da je politika povrata robe vrlo labava.
'Ja' kupac
Mantra 'nešto meni, nešto tebi' se promijenila. Nakon što su se suzdržavali za vrijeme recesije, Amerikanci su se okrenuli sebi, pa statistike bilježe sve veći trend među kupcima koji ove sezone žele počastiti samo sebe.