S PLANINA NA ULICE

Modnom trendu gorpcore ne prestaje rasti popularnost, a znate li što je to?

05.02.2023 u 09:22

Bionic
Reading

Modni stilovi od cottagecorea do athleisurea jasno pokazuju da odricanje od udobnosti nije preduvjet za prihvaćanje najnovijih trendova. Gorpcore stoga nije nikakva novost, a njegovo slavljenje vrećastih silueta, boja i praktičnosti nešto je što svi možemo prihvatiti. Osim toga, mnoštvo pufastih jakni koje i ove sezone uvjerljivo dominiraju policama trgovina dovoljan je poticaj da u garderobu uvrstimo neke elemente ovog popularnog trenda na streetwear sceni

Zahvaljujući novinaru Jasonu Chenu iz magazina The Cut, godine 2017. nastao je modni termin gorpcore za estetiku s kojom smo svi, više-manje, upoznati.

Do njega Chen je došao inspiriran izrazom good ol' raisins and peanuts, odnosno 'stare dobre grožđice i kikiriki' – a koji se koristi za opisivanje zdravih grickalica po izboru planinara. Upravo ono što nose sa sobom na svojim avanturama u prirodi predstavlja okosnicu gorpcorea, velikog i rastućeg trenda na streetwear sceni.

Modu inspiriranu onime što nose svi oni koji naginju aktivnostima u prirodi Chen je uspješno objedinio u nazivu gorpcore. Kako brojni ističu, ovaj popularni trend predstavlja sivu zonu između tehničke odjeće i nečega malo više u duhu vremena, poput trenda normcore.

Srž gorpcorea ideja je da ne postoji ništa elegantnije od odjeće koja zapravo nije moderna. Ona je praktična i funkcionalna i, ako se pita pristalice ovog trenda, predstavlja modni vrhunac jer je stvorena za aktivnosti koje zahtijevaju funkcionalnije odjevne predmete, poput skijanja, planinarenja ili brdskog biciklizma.

Četiri su ključna obilježja gorpcorea što označavaju odjeću i dodatke u tom stilu. Oni uključuju:

Slojevitost

Slojevitost je neophodna za istinsko praćenje ovog trenda. Kad uzmete u obzir odjeću za aktivnosti u prirodi, rijetko je koji planinar odjeven u običnu bijelu majicu i hlače. Vjerojatnije je da ćete ga vidjeti u četiri sloja odjeće, s kapicom i čizmama. Gorpcore je trend u kojem volumen vodi glavnu riječ, u kojem se jakna nosi preko jakne i debelog džempera. Što glomaznije, to bolje.

Boje

Ovise o osobnim preferencijama jer neki vole prigušenu paletu sivih, crnih i tamnoplavih tonova. Međutim tradicionalno je gorpcore šaren, što na koncu proizlazi iz praktičnosti živih boja prilikom aktivnosti na otvorenom; što su boje svjetlije, osobu je puno lakše uočiti u slučaju opasnosti, pa su na funkcionalnoj odjeći i obući prvenstveno istaknute iz sigurnosnih razloga.

Boje uobičajene za gorpcore uključuju narančastu, crvenu, žutu, ružičastu i ljubičastu, a one se najčešće nalaze na odgovarajućim trenirkama od najlona, pufastim jaknama i pokrivalima za glavu koja se kombiniraju u monokromatskom looku ili u mješovitoj i usklađenoj odjevnoj kombinaciji.

Volumen

Povezujući se sa slojevitosti, volumen je imperativ kada se radi o oblikovanju stajlinga inspiriranih trendom gorpcore. Izgled je antiteza minimalizmu s kaputima koji su namjerno glomazni kako bi se mogli nositi preko slojeva odjeće. Hlače su široke i ravne, obično s velikim i praktičnim džepovima poput trendovskih cargo modela. Džemperi od flisa ne bi trebali stezati - zapravo, jedina odjeća koja bi trebala prianjati uz tijelo su pokrivala za glavu i rukavice.

Logomanija

Trend nije nimalo suptilan prihvaćajući logomaniju u punom smislu, bilo da se radi o reflektirajućim logotipima robnih marki (koje se povezuju s temom sigurnosti), bilo motivima po cijeloj površini odjevnog predmeta. U slučaju trenda gorpcore definitivno vrijedi pravilo ‘više je više’.

Kako je gorpcore postao popularan?

Sredinu 2010. godine brojni uzimaju kao period u kojemu je trend gorpcore počeo cvjetati na streetwear sceni, s glazbenicima i modnim ikonama poput repera A$AP Rockyja i r’n’b zvijezde Franka Oceana, a koji su u to vrijeme počeli nositi funkcionalne komade poput Adidasovih tenisica iz linije Terrex, namijenjene aktivnostima na otvorenom, ili jakni brenda Arc’teryx - jednog od najomiljenijih u svijetu pristalica ovog popularnog trenda.

Potražnja za komadima ovih brendova naglo je porasla, kako među potrošačima, tako i među ostalim igračima na tržištu. Rast trenda gorpcore doveo je do niza uspješnih modnih suradnji – brenda The North Face i Supreme, brendova Columbia i Opening Ceremony ili skandinavskih marki Fjallraven i Acne Studios – koje traju do danas.

Gorpcore je prerastao u vlastitu kategoriju na tržištu, a posljednjih godina evoluirao je povezivanjem sa svijetom luksuza na potpuno novoj razini.

Godine 2021. The North Face udružio je snage s talijanskim Guccijem, a zajednička kolekcija u znaku groovy ruksaka, pufastih jakni ukrašenih monogramom Gucci-North Face i čvrstim čizmama pokazala se ogromnim komercijalnim uspjehom.

Kompanija Launchmetrics izvijestila je da je u samo četiri mjeseca ova suradnja prikupila nevjerojatnih 15,3 milijuna dolara u vrijednosti utjecaja na medije. Iste godine brend Arc’teryx udružio se s Jil Sander u stvaranju linije jakni, tregerica i jednodijelnih hlača koje spajaju estetiku i funkcionalnost.

U novije vrijeme dizajnerica Sandy Liang poslala je na modnu pistu manekenke u odjeći inspiriranoj baletom u kombinaciji sa Salomonovim planinarskim cipelama, čime je stvorila zanimljiv kontrast između svog ženstvenog potpisa i grube obuće.

Modna suradnja francuskog Diora i brenda Birkenstock, planinarske čizme Jacquemusa, Pradini hit dodaci i odjeća od najlona - sve je to itekako dovoljan dokaz popularnosti gorpcorea među konzumentima mode. Osim toga, modna platforma Lyst u svom izvještaju za treće tromjesečje prošle godine na listu najpopularnijih komada uvrstila je one u duhu tog trenda, poput kultnih klompi Boston brenda Birkenstock i jakne od flisa Better Sweater s potpisom brenda Patagonia.

Pretraživanje pojma gorpcore u stalnom je porastu na modnoj aplikaciji Depop, a odnosi se to na njezinu vjernu bazu kupaca sastavljenu od tinejdžera i osoba u ranim dvadesetima, prema riječima Augustine Panzoni, voditeljice za trendove i kategorije ove popularne aplikacije. Brendovi poput Arc'teryxa, The North Facea i Salomona ostvaruju veći promet nego ikad, a tu su i oni luksuzni, poput talijanske Prade, francuskog Diora, Jacquemusa i španjolskog Loewea koji ponudom funkcionalne odjeće, obuće i dodataka intrigiraju pristalice gorpcorea.

  • +3
Salomonove cipele Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo fotografije

Mlađim potrošačima gorpcore daje priliku da kombiniraju različite estetike i modno se izraze. Oni nisu skloni biti lojalni samo jednom brendu, niti si mogu priuštiti svu luksuznu odjeću. Uskočivši (i unovčivši) ovu estetiku, luksuzni brendovi pružili su više opcija onima koji žude za njihovim proizvodima, ali to je estetika koja se još uvijek može postići s ograničenim budžetom.

U popularizaciji trenda gorpcore svoje prste imao je i TikTok. Panzoni ukazuje na viralni trend s TikToka u kojemu ljudi stoje pod tušem noseći gore-tex jaknu brenda Arc'teryx uz zvukove hita ‘Arc'teryx’ repera YG-a. Kada je ovaj trend uzeo maha, pretraživanje Arc'teryxovih komada poraslo je gotovo 200 posto u posljednjem kvartalu na Depopu.

@unidenonline What’s your thoughts on the recent #arcteryx trend? #waterproof #goretex ♬ Arc'teryx - YT

Što stoji iza ovog novog vala gorpcorea — onog koji se poigrava luksuzom i raste godinama nakon što se pojavio na streetwear sceni? U određenoj mjeri on je odraz naše društveno-političke klime.

‘Po pitanju trendova na streetwear sceni raspoloženje i mentalitet uvijek odgovaraju vremenu. Sada se pojavljuje vrlo jasan element 'tvrđe odjeće za teška vremena' te usklađuje estetiku i izvedbu s mračnim geopolitičkim i ekonomskim raspoloženjem. Narativ manje govori o aktivnostima na otvorenom i vremenskim prilikama, a više o preživljavanju’, zaključuje Lorna Hall, direktorica tvrtke WGSN za predviđanje modnih trendova.