SHOPPING GROZNICA

Najbolji dan za kupovinu u godini: Ludilu 'Crnog petka' nemoguće je odoljeti, no mnogi ne znaju koje mu je pravo značenje

26.11.2020 u 14:29

Bionic
Reading

Kupci u Hrvatskoj posljednjih godina s nestrpljenjem iščekuju četvrti petak u studenom kako bi ugrabili željene proizvode po znatno sniženim cijenama. Naravno govorimo o 'Crnom petku', danu za kupovinu koji se svijetom počeo širiti iz Amerike, a na kojega nisu ostali imuni čak ni Rusi. No koncept rasprodaja na ovaj dan izmišljen je puno ranije nego je dobio svoje današnje ime, koje je u SAD u međuvremenu preraslo u 'Crni vikend'

Američki praznik Dan zahvalnosti nije fiksno vezan uz određeni datum, nego ga Amerikanci slave svakog četvrtog četvrtka u studenom. Maloprodajne trgovine u SAD-u već desetljećima nastoje s ovim praznikom započeti sezonu blagdanske kupovine, a kako bi privukle horde kupaca dan nakon Dana zahvalnosti promoviraju velike rasprodaje, oslanjajući se pri tom na činjenicu da mnogi poslodavci svojim zaposlenicima nakon Dana zahvalnosti daju i slobodan petak.

Poznate su scene na kojima strastveni lovci na popuste u noći nakon Dana zahvalnosti kampiraju kako bi osigurali mjesto u redu u omiljenoj trgovini, a nekima su popusti draži i od pečene purice pa preskaču tradicionalnu večeru i danima kampiraju na parkiralištima kako bi iskoristili odličnu ponudu.

Tko profitira na 'Crnom petku', kupci ili prodavači?

'Crni petak' nije potez čarobnim štapićem kojim dobra vila nakon ponoći na Dan zahvalnosti sve cijene snizi za određeni postotak. Trgovcima prodaja na 'Crni petak' omogućava da se po najnižim cijenama riješe robe koja im se nagomilala na zalihama, ali i da ponude popuste na sezonske artikle poput blagdanskih dekoracija i poklona.

Najsretnijim kupcima, ili onim najupornijim, spremnima toplinu doma i pečenu puricu zamijeniti kampiranjem pred trgovinom, posreći se uloviti i neki skupocjeni predmet po znatno sniženoj cijeni. Najprodavanije marke televizora, pametnih uređaja i druge elektronike na velikim sniženjima obično su mamci za kupce u koje trgovci polažu nadu da će ulaskom u njihovu trgovinu kupiti i robu s većom maržom.

Iako se na sniženjima 'Crnog petka' mogu naći dobro ulovi, kupci ne bi trebali očekivati čuda. Na sniženjima se rijetko nađu nove kolekcije, novi gadgeti i drugi predmeti želja, jer uglavnom je riječ o rasprodaji starih modela, kolekcija, uređaja i zaliha upravo da bi se napravilo 'mjesta' na policama za nove proizvode. To ne znači da se ne isplati čekati sniženja, ali dobro je znati što kupce na tim popustima čeka kako ne bi bilo razočarenja.

U nekoliko slučaja Crni petak je opravdao ime, ali otkud uopće dolazi taj naziv?

Crni petak je mnogim kupcima prilika da najtraženije artikle koji su u trendu nabave po povoljnijoj cijeni, što je znalo završiti stampedom i nasilnim ponašanjem. Više slučejeva stampeda, prepucavanja pa čak i tučnjava zabilježeno je tako 1983. godine jer su se pomahnitali kupci pomamili za lutkom Cabbage Patch Kids, popularnom igračkom za koju su vjerovali da će se brzo rasprodati.

posebne ponude u hrvatskom telekomu

MAGENTA FRIDAY

Hrvatski Telekom je pripremio posebnu ponudu na webshopu i u T-Centrima gdje ćete pronaći mnoštvo uređaja i odlične dodatne opreme po iznimno atraktivnim cijenama.

Sve posjetitelje T-Centara u petak, 27.11. te za vikend, očekuju popusti do 50% na uređaje, a u odabranim T-Centrima do čak 95% popusta na original maskice!

Na sniženju će se i na webshopu i u T-Centrima naći i dodatna oprema (pametne narukvice, pametni satovi te slušalice) s popustima od 30 do 70%.

Ponuda u webshopu Hrvatskog Telekoma počinje danas u ponoć, a očekuju vas vrhunski brendovi uređaja stoga ne propustite odličnu priliku, počastite se novim uređajima i odaberite poklone za nadolazeće blagdane.

Naziv Crni petak neki poistovjećuju s isplativosti, odosno knjigovodstvenom praksom bilježenja dobiti crnom tintom, a gubitaka crvenom. Ideja koja stoji iza ove teorije je da maloprodajne tvrtke tog petka, i vikenda koji mu slijedi, ostvare toliku prodaju da 'u plusu' ostanu do kraja godine. No, nažalost tome nije tako i najčešće ideja da će kupci uz snižene proizvode kupiti i druge, se ne ostvari i na kraju bilanca bude negativna.”

Međutim, ovaj su naziv, puno prije nego je komercijaliziran i osvanuo na reklamama, koristili su prezaposleni policajci iz Philadelphije. Pedesetih godina prošloga stoljeća mnoštvo bi kupaca i posjetitelja preplavilo njihov grad dan nakon Dana zahvalnosti. Osim što su prodavaonice popustima mamile kupce, grad je subotom istog tog vikenda bio domaćin utakmice američkog nogometa između vojske i mornarice pa kako bi držali pod kontrolom prometne gužve, prometni su policajci morali raditi 12-satne smjene bez mogućnosti uzimanja slobodnog dana. S vremenom su očajni policajci ovaj naporan radni dan počeli nazivati 'Crnim petkom'.

Pojam je stekao popularnost i proširio se na prodavače koji su njime opisivali duge redove i sveopći kaos s kojim su se morali nositi toga dana. Kroz nekoliko je desetljeća 'Crni petak' bila interna šala Philadelphije, iako se već tada pojam proširio na nekoliko obližnjih gradova. Američku naciju 'Crni petak' je obuzeo sredinom 1990-ih kad se počeo pojavljivati u tiskanim i televizijskim reklamnim kampanjama širom SAD-a.

Od dana za povoljnu kupovinu, preko pomahnitale šoping groznice do 'Crnog vikenda'

Crni petak u SAD-u je s vremenom postao sinonim za zakrčene ulice, pretrpane trgovine i pomahnitale kupce koji se tuku oko parkirnog mjesta i razmirice oko posljednjeg artikla okončavaju suzavcem.

Do ovoga je preokreta došlo 2000. godine kad je Crni petak službeno proglašen najvećim danom za kupovinu u godini, titulom koju je do tada nosila subota uoči Božića. Kako je sve više trgovaca počelo pozivati kupce dan nakon Dana zahvalnosti na 'rasprodaje koje se ne propuštaju', i nuditi im sve veće popuste, američki su potrošači prestali odoljevati zovu čarobnog dana za kupovinu.

Dok se u Hrvatskoj Crni petak tek popularizirao posljednjih godina, u Americi to prerasta u sve dugotrajniji 'praznik kupovine' pa već govore o Crnom vikendu. Trgovački lanac Target 2013. godine je najavio da će vrata umjesto u petak ujutro otvoriti već navečer, nakon što potrošači pojedu svoju pečenu puricu. Ludilo je zahvatilo i ostale velike maloprodajne lance pa su njihov primjer slijedili Best Buy, Kmart i Walmart.

Ne volite li gužve, uštedjeti se može i na Cyber ponedjeljku

Tradicija slična Crnom petku nastala je i među online trgovcima koji svoje popuste nude u 'Cyber ponedjeljku' nakon Dana zahvalnosti, kojega se već doživljava kao nesluženi početak internetske sezone blagdanskih kupovina. Ideja je potaknuta činjenicom da se potrošači nakon prazničkog vikenda vraćaju na posao, spremni za početak kupnje. Online prodavači svoje prodaje i promocije često najave i prije samog Cyber ponedjeljka kako bi se nadmetali s ponudama fizičkih trgovina na Crni petak.

Po pitanju prodaje Cyber ponedjeljak se među kupcima pokazao kao pravi hit pa je 2018. godine dosegnula novi rekord i s ostvarenih 7,9 milijardi dolara nadmašila prodaju Crnog petka od 6,2 milijarde dolara. Procjenjuje se da je 95 posto sve kupovine ostvarene tog prazničkog vikenda bilo namijenjeno poklonima i artiklima vezanim uz blagdane. Prosječan iznos potrošen tijekom vikenda iznosio je 313 dolara, a kupci koji su kupovali i u fizički i u online trgovinama, kojih je bilo 54 posto, u prosjeku su potrošili 326 dolara tijekom vikenda. Kupci koji su kupovali samo preko interneta potrošili su prosječno 233 dolara, a kupci u fizičkim trgovinama 248 dolara. U novonastaloj situaciji s pandemijom koronavirusa, za očekivati je dodatnu promjenu trendova i dalji rast on-line

Mali kupci s nestrpljenjem iščekuju 'Crni petak', ali veliki igrači mu se baš na vesele

U knjigovodstvenoj praksi 'crno' može aludirati na profitabilnost, ali ovaj se pojam na financijskim tržištima često koristi za opisivanje katastrofalnih dana. Tako je na 'Crni utorak', 29. listopada 1929. tržište naglo palo i nagovijestilo početak Velike depresije. Najveći jednodnevni pad burze u povijesti dogodio se na 'Crni ponedjeljak' 19. listopada 1987. godine, kada se industrijski prosjek Dow Jones (DJIA) strmoglavio više od 22 posto.

Jedan od najranijih padova na burzi u SAD-u dogodio se još 1869. godine, a potakuno ga je krug burtovnih špekulanata predvođenih Jayom Gouldom i Jamesom Fiskom koji su se pokušali uglaviti na tržište zlata.

Početkom rujna kupovali su se sve poluge koje su im došle pod ruku i time uzrokovali skok cijene zlata. Uz pomoć Abela Corbina pokušali su nagovoriti njegovog šogora, američkog predsjednika Ulyssesa S. Granta, da ograniči dostupnost ovog plemenitog metala, čime bi mu još porasla cijena.

Plan korištenja Bijele kuće za manipulaciju opskrbom se izjalovio. Kad je shvatio što se događa, Grant je američkoj riznici zapovijedio da umjesto ograničavanja proda zlato. Vlada ga je prodala u protuvrijednosti od 4 milijuna dolara pa je u petak, 24. rujna 1869. cijena unce zlata pala sa 160 na 130 dolara. Tržište zlata se urušilo, uzrokujući u sljedećih tjedan dana pad dionica za više od 20 posto, čime su propali mnogi investitori. U povijesti svijeta financija ovaj je dan postao poznat kao 'Crni petak'.