Od Barbre Streisand do islandske dive Björk, ova hrabra izdanja s dodjele Oscara nekoć su bila predmetom sprdnje, da bi se danas smatrala cool
Kada se glumica Kirsten Stewart na dodjeli Oscara 2022. godine pojavila u Chanelovim vrućim hlačicama i s prozirnom košuljom raskopčanom do struka, njezino izdanje brojni su okarakterizirali kao kultni modni trenutak – ali ne i šokantan.
Oskarovski crveni tepih, kako je svojedobno priznala, iskoristila za izražavanje svoje individualnosti a, poput nje, mlađa generacija holivudskih zvijezdi pokazala je da, kada je crveni tepih u pitanju, pravila ne postoje – no to nije uvijek bio slučaj.
Dodjela Oscara odavno je prestala biti samo najvećom filmskom večeri u godini. Kao što istlče Dijanna Mulhearn, autorica knjige 'Red Carpet Oscars', uspješan trenutak na crvenom tepihu u stanju je katapultirati glumca u status superzvijezde, dovesti modni brend do željenog priznanja, rezultirati unosnim komercijalnim ugovorima i glumačkoj zvijezdi osigurati nove velike projekte.
Svatko želi ostaviti trag na oskarovskom crvenom tepiihu, no tijekom godina određene su odjevne kombinacije izazvale mnogo veću pomutnju od drugih. Dovoljno je prisjetiti haljine labuda u kakvoj se pojavila islandska diva Bjork, ili goth-punk trenutka Gwyneth Paltrow u omraženoj haljini Alexandera McQueena.
Za neke slavne dame, privlačenje pozornosti ljudi bila je cijela poanta – dok drugi nisu imali ni u primisli da će njihov modni odabir za najveću filmsku večer u godini uspjeti izazvati bijes kod javnosti.
Julie Christie, 1967.
Do trenutka kad je stigla na dodjelu Oscara 1967., Julie Christie je već bila na lošem glasu zbog buntovničkog odijevanja. Godinu prije, zlatni oskarovski kipić za ulogu u filmu 'Darling' dočekala je u zlatnom lame kombinezonu, čime je ušla u povijest kao prva žena koja je primila Oscara u hlačama. Taj kombinezon, međutim, nije izazvao toliku strku točkasta mini haljina u kakvoj se na Oscarima pojavila sljedeće godine.
Mini haljine u to vrijeme definitivno nisu smatrane prikladnim odabirom za crveni tepih, a ponajmanje njihove high street verzije.
Bio je to ključni trenutak u modi Oscara, kada je modni protokol počeo ustupati mjesto slobodi izražavanja. Te je godine časopis Time rekao da ono što je Christie nosila ima 'stvarniji utjecaj na modu nego sva izdanja deset najbolje odjevenih dama tog doba'.
Barbra Streisand, 1969.
Prvi oskarovski kipić tada 26- godišnja Barbra Streisand pokupila je za ulogu u filmu 'Funny Girl', a za tadašnju dodjelu dvoumila se oko dva izdanja - klasičnu i konzervativnu Diorovu haljinu ili šljokičastog kostima Arnolda Scaasija sa zvonastim donjim dijelom. 'Dok se penjala stepenicama njezina je guzica bila tu da su je svi mogli vidjeti, a jedina osoba koja to ne zna je ona', kazala je Mulhearn.
Cher, 1986.
Cher je imala što dokazati na dodjeli Oscara 1986. Odbijena za glumačku nominaciju za svoju ulogu u Maski – unatoč osvojenoj nagradi za najbolju glumicu na Filmskom festivalu u Cannesu – bila je odlučna u tome da ju nitko neće ignorirati te večeri.
Svog prijatelja i dugogodišnjeg suradnika, dizajnera Boba Mackieja, uputila je da podivlja - a on je svakako slijedio te upute. Za glazbenu divu stvorio je kombinaciju grudnjaka optočenog crnim kristalima, opasno niske suknje i šala od kašmira, a stvoreni look upotpunjen je ogromnim pokrivalom za glavu od perja.
Gwyneth Paltrow, 2002.
O kritikama na račun McQueenove haljine gotičarskog šarma, koju mnogi smatraju njezinim najvećim modnim promašajem, Paltrow je 2021. godine opširnije govorila u video serijalu ‘Life in Looks’ modne biblije Vogue.
U to se vrijeme, kako je otkrila, njezina haljina smatrala ‘nimalo laskavom‘ i ‘modnom katastrofom’.
Mulhearn smatra da je kritika koju je Paltrow dobila na račun haljine Alexandera McQueena bila nepravedna.
'Mislim da je jedan od razloga zašto su ljudi tako loše reagirali na ovu haljinu taj što je, kad je nekoliko godina ranije osvojila svoju nagradu za najbolju glumicu, izgledala tako lijepo, gotovo poput princeze. A onda odjednom dolazi u potpuno drugačijem izgledu što je za brojne bilo uznemirujuće', istaknula je.
Björk, 2001.
Zamolite bilo koga da navede nezaboravan oskarovski trenutak na crvenom tepihu i velike su šanse da će spomenuti pojavljivanje islandske glazbenice u haljini koja je podsjećala na labuda, s narančastim kljunom naslonjenim na njezina prsa.
Nicole Kidman, 1997.
Na prvi pogled, čini se da ne postoje previše kontroverzi oko haljine Christiana Diora u kojoj se Nicole Kidman pojavila 1997. na oskarovskom crvenom tepihu. Tu satensku haljinu u šartrez boji stvorio je John Galliano, tada novoimenovani kreativni direktor farncuske kuće.
Njezinim nošenjem, Kidman je označila važan trenutak za crveni tepih.
'Haljina je bila veličanstvena, ali je bila polarizirajuće boje, a na žalost za Nicole Kidman, ovo je bilo vrijeme u kojem su, zahvaljujući Joan Rivers, modni kritičari izdanja na crvenom tepihu stvarno bili u porastu', kazala je Mulhearn. Rivers, koja je tada vodila oskarovsku emisiju na televiziji E! nazvala ju je 'najružnijom haljinom koju je ikada vidjela'.
Celine Dion, 1999.
Za izgled Celine Dion na dodjeli Oscara 1999. nije sama odjeća – bijeli satenski smoking Johna Galliana za Christian Dior – bila neobična, već način na koji ga je nosila. Prednji dio sako završio je na leđima, a njezin potez brojni su tada okarakterizirali promašenim.
'Izgledala je fantastično. Koliko smo samo bijelih odijela vidjeli na crvenom tepihu, od Diane Ross i Diane Keaton u 70-ima do Angeline Jolie. Bilo ih je milijun, a samo ga je trebalo nositi drugačije da postane pamtljivim', mišljenja je Mulhearn.