PUT BEZ POVRATKA

Novčanici će nam biti sve tanji: Cijene odjeće nezaustavljivo rastu, čini se da je odzvonilo jeftinijim krpicama i velikim sniženjima

10.08.2021 u 14:06

Bionic
Reading

Cijene odjeće rastu najbržim tempom u posljednjih nekoliko godina, pri čemu luksuzni brendovi prvi dižu cijene, a njihov primjer slijede i jeftiniji brendovi

Još su prošle godine u jeku pandemije Bottega Veneta, Louis Vuitton, Chanel i drugi luksuzni brendovi podigli cijene nekih svojih najpoželjnijih artikala - i to ne jednom. Gucci i Chanel to su učinili čak dva puta u zadnjih godinu dana, a zbog tih poteza kupci im nisu okrenuli leđa već ih nagradili.

Zanimljivo je da se rast cijena nije odrazio na njihovu prodaju, koja ove godine bilježi rekorde. Za njihovim primjerom poveo se i ostatak modne industrije u nadi za sličnim rezultatima. Prema Indeksu potrošačkih cijena američkog Ministarstva rada, cijene odjeće porasle su u lipnju za 4,9% u odnosu na godinu prije, što je najveći skok u posljednjih deset godina.

Crocs, Michael Kors i Ralph Lauren su podigli cijene ili to planiraju učiniti u sljedećim mjesecima

Crocs je imao itekako koristi od potrošačkih navika u pandemiji jer su se potrošači odlučili za udobnu obuću dok rade od kuće. Iako su zabilježili rekordnu prodaju u posljednjem tromjesečju i dalje podižu cijene, ali oprezno.

'Nikako se ne želimo dovesti u situaciji gdje odbijamo potrošače jer su im naši proizvodi preskupi ... Vrlo smo oprezni u pogledu formiranja cijena kako ne bismo otišli predaleko', rekao je za BoF izvršni direktor Crocsa Andrew Rees.

Luksuzni brend Louis Vuitton, koji je u vlasništvu LVMH-a, podigao je cijene nekih od svojih najprodavanijih torbica. Cijena njihove platnene torbice s prepoznatljivim monogramom, model Pochette Accessoires Monogram, porasla je ove godine za 25%, sa 630 na 790 dolara, a cijene su dizali i prošle godine. Time su željeli nadoknaditi propuštenu prodaju u 2020, ali i još više dati do znanja kako su njihovi proizvodi za većinu nas nedostižni - što ih čini privlačnijima kupcima visoke platežne moći, piše Business Insider.

Chanel je također povisio cijene svojih torbica kako bi nadoknadio propuštenu prodaju u 2020, a prosječne globalne cijene njihovih torbica porasle su čak 17% početkom srpnja ove godine, dok su još lani u lipnju rasle 18%.

Michael Kors i Ralph Lauren, brendovi koji su se dugo oslanjali na popuste kako bi povećali prodaju, također su podigli cijene, a ponekad čak i javno govore o tome, kako bi educirali svoje kupce da na njihove proizvode gledaju kao na luksuzne artikle koji se kupuju po punoj cijeni. Čini se da se ta strategija isplati: početkom kolovoza dionice Ralpha Laurena porasle su šest posto nakon što je tvrtka objavile rezultate prodaje u Sjevernoj Americi, koji su bili viši od očekivanih. No i cijena njihove odjeće bila je u prosjeku 17 posto viša u odnosu na godinu prije.

Luksuzni brendovi koriste povećanje cijena kako bi signalizirali vrijednost svojih proizvoda ciljnim kupcima. Obično ne priopćuju ova povećanja izravno klijentima, ali se vijest brzo širi društvenim medijima i web stranicama koje uspoređuju cijene. Ostatku tržišta obično je cilj tiho i postupno podizati cijene i nadati se da kupci neće primijetiti da vesta od 300 kuna odjednom košta 350.

A zašto cijene odjeće i obuće rastu kad smo godinama svjedočili jeftinim krpicama i privlačnim popustima? Cijene tenisica i haljina rastu iz približno istog razloga kao i cijene novih automobila ili dječjih maramica; pandemija je poremetila opskrbni lanac za sve vrste proizvoda što u kombinaciji s rastućom potražnjom potrošača, kako se svijet otvara, stvara inflaciju. Troškovi svega, od pamuka preko čipova do ulja su skočili, a transport robe znatno je poskupio. Trgovci na malo povećavaju plaće kako bi riješili problem nedostatka radne snage, a tvrtke kažu da nemaju drugog izbora nego prenijeti te dodatne troškove na potrošače.

Nema povratka na staro

Ekonomisti doduše još uvijek debatiraju je li današnja inflacija proizvod pandemije pa će nestati zajedno s virusom ili je to zapravo početak dugog perioda povećanja cijena.

No za sada se čini da u modnom svijetu neće tako skoro doći povratka na staro i da je odzvonilo jeftinim krpicama i velikim sniženjima, čak i kad se jednom nabavni lanac stabilizira. Nakon desetljeća rezanja cijena i velikih popusta kojima su se na kraju sezone rješavali neprodane robe, poremećaj na tržištu izazvan pandemijom, sad vide kao priliku da konačno stabiliziraju cijene svojih proizvoda.

'Nije nas briga hoće li konkurenti ponuditi velika sniženja. Nemamo dovoljno inventara, tako da se to neće dogoditi. I ne samo to – više ne želimo tako raditi, rekao je John Idol, izvršni direktor Caprija, modne kompanije u čijem su vlasništvu Michael Kors i Jimmy Choo, dodavši da su već podigli cijene, ali da na tome neće stati jer planiraju povećanje cijena i na proljeće iduće godine.

No ostaje pitanje hoće li potrošači biti spremni prihvatiti sve više cijene i koliko će im ostati u novčaniku s obzirom na to da poskupljuju i sve druge kategorije, a u odnosu na hranu i režije nove, trendovske krpice su ipak luksuz, premda ne nose potpis Chanela ili Louis Vuittona.