Slavna birkinica, elegantna Lady Dior, neuništiva Saddle ili pak upečatljiva Baguette – bez obzira koja vam je zapela za oko i koja se bolje uklapa u vaš stil, kultnim torbicama jedno je zajedničko – privlačnost koja ne blijedi s godinama. Iako su neke od njih nastale prije više od 30 godina, čini se da s godinama postaju samo još bolje. Od birkinice do Baguettea – ovdje je sve što trebate znati o povijesti najznačajnijih i kultnih dizajnerskih torbica
Kultne torbice, Fendijev Baguette te Diorove torbe Saddle i Lady, nastale su u 90-ima, no njihov utjecaj i danas je snažan. Oba ova modna brenda, koja imaju bogato modno naslijeđe, nude moderne verzije torbica klasičnih stilova koje se mogu vidjeti na filmskim platnima te u rukama supermodela i it djevojaka. Nedavno su i Pradine ponovno predstavljene šarene najlonske torbe, baš kao i Guccijeva Diana, stekle popularnost i dobile kultni status.
A što je s novom generacijom? Iako nisu u jednakoj mjeri etablirani kao njihovi preci, Cassette Bottege Venete, iza čijeg dizajna stoji Daniel Lee, Puzzle Jonathana Andersona za Loewe te Jackie Alessandra Michelea za Gucci već su osvojili srca zaljubljenika u ulični stil, ali i prestižnih modnih znalaca, poput urednika Voguea.
No gdje kupiti najnoviju verziju it torbe ako je već ne posjedujete? Od legendarnih stilova do modernih klasika – prepustite se i uživajte, ovo je 15 legendarnih modela koji su zapisani u modnoj povijesti.
Bottega Veneta
Cassette
U predjesenskoj kolekciji za 2019. godinu Bottega Veneta predstavila je novu torbu. Ime Cassette dobila je prema svom pravokutnom obliku, a model namijenjen za nošenje preko ramena krasilo je predimenzionirano tkanje, gotovo kao da kroz mikroskop gledate klasični intrecciato, karakterističan za ovu modnu kuću.
Sezonu kasnije, u kolekciji jesen/zima 2019., modeli su se na pistu popeli s bucmastim, pufastim verzijama torbe: predstavljena je Padded Cassette. Modni svijet totalno je izgubio glavu za neodoljivom torbom, a Lee ju je kasnije nadopunio zlatnim lancem, a odnedavno i antilop te kožnim modelima u bojama slatkiša.
Jodie
Kada je rođena, Jodie nije imala ime – tek nakon što je Jodie Foster snimljena kako se od bljeskalica fotoaparata štiti velikom Botteginom crnom torbom, modna kuća nadjenula je ime ovom modelu. Torba, koja je stigla u trgovine početkom 2020., dijeli mnoge karakteristike s Botteginom klasičnom torbom Hobo – Lee je samo dodao upečatljiv čvor na ručku kako bi joj dao svoj pečat. Jodie dolazi u različitim veličinama - maksi, standardni i mini – no ono što je zajedničko svakoj to je da je uvijek izrađena od kože intrecciato (osim kada je prekrivena mekom ovčjom vunom) i uvijek je proizvedena u Italiji. Raspon boja kreće se od ružičaste fuksije do savršene boje čokolade, ali zapravo nema pogrešnog izbora.
Loewe
Puzzle
Svega godinu dana nakon što je imenovan kreativnim direktorom Loewea, Jonathan Anderson dodao je značajnu torbicu Loeweovu repertoaru, onu koja je postala posebno dobar primjer vještine i kvalitete ručne izrade ovog brenda. Puzzle, prvi put viđena na reviji za muškarce u proljeće 2015. u Parizu, prema Andersonovom viđenju torbica je za svakoga. Kao i sve Loeweove torbe, Puzzle je ručno izrađena u Madridu od otprilike devet komada kože precizno spojenih u cjelinu. Dostupna u verziji od teleće, štavljene teleće i kozje kože u uobičajenim, malim, mini i nano veličinama, ovoj torbi nije trebalo dugo da postane jedan od najpopularnijih modnih dodataka. Zaputite se na modnu reviju, otvorenje galerije ili prestižnu koktel zabavu i sigurno ćete uočiti dio 'slagalice'.
Dior
Saddle
Johnu Gallianu može se pripisati zasluga za to što je svijetu 1999. godine u sklopu Diorove konfekcijske kolekcije za proljeće 2000. predstavljena legendarna torba Saddle. Bila je to torbica za obilježavanje novog doba, modni dodatak za najbolji početak novog milenija. Fotografije iz te kolekcije prikazuju traper stajlinge s bočnim prorezima do bedara i jedva vidljivim rubovima koji su ravno padali. Stil je ubrzo otputovao izvan fantazije Gallianova svijeta u mainstream – Carrie Bradshaw na rame je stavila ovu torbicu (u njoj je skrivala cigaretu za hitne slučajeve tijekom neuspješnog nepušačkog staža), a nakon nje i Paris Hilton, Nicole Richie te Mischa Barton za vrijeme ere 'O.C.'-ja. Jedna od najupečatljivijih značajki ove torbe svakako je bio njezin oblik, a dolazila je u najrazličitijom bojama i uzorcima – Galliano ju je stavljao u ružičastu boju, a bila je tu i cvjetna verzija nadahnuta Japanom. Ubrzo nakon predstavljanja dobila je status it torbe svakim svojim pojavljivanjem. U 2018. popularnost modela i trendova iz 2000-ih donijela su snažnu renesansnu i za torbu Saddle, a trenutna kreativna direktorica Diora, Maria Grazia Chiuri, vratila je ovaj model na pistu u sklopu svoje kolekcije Americana patchwork. Od tada se Saddle čvrsto etablirala u modnom svijetu i teško ju je, možda i nemoguće, zasjeniti.
Lady Dior
Gianfranco Ferré 1989. godine imenovan je kreativnim direktorom modne kuće Dior, a jedan od njegovih najtrajnijih doprinosa brendu neupitno je torba Lady Dior. Kako kaže priča, Bernadette Chirac, supruga francuskog predsjednika Jacquesa Chiraca, 1995. godine nazvala je Dior sa zahtjevom: željela je da modna kuća izradi torbicu po narudžbi koja će biti poklonjena princezi Diani za vrijeme njezina posjeta Parizu. Dizajn koji je proizašao iz toga itekako je bio dostojan princeze - sadržavao je crnu prošivenu kožu koja je elegantno oblagala pravokutnu 'kutiju'.
Baš poput držanja koje se zahtijeva od takve dame, torbica je bila čvrsta i nije se mogla presaviti. Torba Lady Dior također je bila izrađena s parom ručki nalik luku te detaljima od žutog zlata. Predstavljena je princezi Diani na Cézanneovoj izložbi u Grand Palaisu, a nosila ju je prilikom naknadnih posjeta Birminghamu, Engleskoj i Argentini. Torba je bila voljena baš kao i žena koja ju je inspirirala, a od tada je postala stalan dio Diorove kolekcije torbica. U posljednje vrijeme ovaj model prodaje se u malim, srednjim i velikim veličinama ručno izrađenim od teleće ili lakirane kože te drugih upečatljivih izvedbi i mješavina.
Fendi
Baguette
Godine 1997. Bill Clinton započeo je svoj drugi mandat, NASA je poslala rover na let oko Marsa, a 'Dobri Will Hunting' premijerno je prikazan. To je bila i godina u kojoj je Fendi poklonio svijetu Baguette, često smatranu prvom it torbom. U početku je bila poprilično nepopularna među Fendijevim timom te su oklijevali s predstavljanjem takve torbice u vrijeme u kojem minimalizam nije bio na cijeni. Uz blagu siluetu, remen i zatvaranje na preklop, Baguette se prvo pojavio s bež motivom FF na vunenom tekstilu i remenom u boji kamelije, a koji se može i skinuti. No ljepota Baguettea upravo je u tome što predstavlja prazno platno, dizajniran tako da preuzme raspoloženje aktualne kolekcije.
Tako se, naprimjer, u epizodi serije 'Seks i grad' Carrie nađe na meti uličnog lopova, a nosi Baguette ukrašen sjajnim detaljima u boji soka od grožđa. Ta scena učvrstila je poziciju ove torbice kao statusnog simbola. Od svog debija Fendi je predstavio tisuće varijacija ove torbe te ih nudi u tri glavne veličine: standardna Baguette (27 cm duga x 15 cm visoka), Baguette mini (19 cm duga x 11,5 cm visoka) i Baguette multi (28 cm duga x 17 cm visoka, s dva remena). No završna obrada ove torbice varira od sezone do sezone. Štoviše, klasični logo Zucca nedavno je pretvoren u vrtložni monogram nazvan FF Vertigo u suradnji s umjetnicom Sarah Coleman. No koji god Baguette izaberete, nećete pogriješiti.
Gucci
Jackie 1961
Poput trajne privlačnosti žene po kojoj je dobila ime, Jackie nikada neće izaći iz mode. Godine 1961. Gucci je predstavio torbu u hobo stilu koja je zapela za oko Jackie Kennedy, čiji je muž obožavao Guccijeve mokasinke. Priča se da je obitelj Gucci, nakon što je vidjela paparazzi sliku Jackie Kennedy s torbom, koja se tada zvala Fifties Constance, njezino ime vrlo brzo promijenila u - Jackie.
Klasični oblik hobo torbe doživio je mnoge iteracije pod Tomom Fordom i Fridom Giannini, ali posljednja inkarnacija dolazi u režiji Alessandra Michelea 2021., kad joj je dano malo više strukture, uz podesiv remen i zatvarač s klipom. Još 2014. Giannini je učinila Kate Moss zvijezdom kampanje za Jackie, a danas novu eru ove torbe predvodi Harry Styles.
Diana
U kasnim 90-ima princezu Dianu često se moglo vidjeti s Guccijevom torbom s bambusovim ručkama. Njezin primjerak je bio u svijetlosmeđoj, krem nijansi antilopa, a čak i kad ju je na putovanjima nosila uz kratke biciklističke hlače ili trenirke, izgledala je božanstveno. Torbe s bambusovim ručkama dio su Guccijeva repertoara od samih početaka i obilježavaju ovu modnu kuću.
U četvrtak 1. srpnja 2021., u danu u kojem bi princeza Diana, da je živa, proslavila 60. rođendan, Michele je zaljubljenicima u modu poklonio torbu Diana, model s bambusovim ručkama, sličnu verziji koju je nosila princeza. Nova verzija ima logo dvostrukih slova G okrenutih u istom smjeru (upravo je remiks monograma Gucci jedna od mnogih proslavljenih intervencija koje je Michele napravio u Gucciju), a dodan je i upečatljiv detalj – elastični remen u neonskoj boji.
Louis Vuitton
Speedy
Kako su putovanja postajala sve češća rekreacija, dosadne i pomalo krute torbe za prtljagu zamijenili su znatno mekši i privlačniji modeli, a na taj trend Louis Vuitton odgovorio je svojom torbom Speedy, ili Express, kako je bila poznata u vrijeme debija 1930. Izrađen od voštanog, premazanog platna sa slavnim monogramom i ručkama te cjevastim rubovima od kože vachetta, Speedy je bio podjednako savitljiv i izdržljiv.
No njezina pretvorba iz luksuzne, a opet praktične putne torbe u torbicu koja se svakodnevno nosi ima veze s Audrey Hepburn, glumicom koja je 1959. zamolila brend da smanji svoj 30 Speedy (broj označava širinu torbe u centimetrima) do 25. Ubrzo nakon toga svjetska filmska zvijezda viđena je kako nosi torbu u svakodnevnim izlascima, a sve ostalo je povijest.
Danas se torba i dalje izrađuje na sličan način, uz neznatne izmjene: 2011. godine dolazi Speedy Bandouliere, a 2015. godine uveden je unutarnji džep s patentnim zatvaračem.
Balenciaga
City
Povijest Balenciagine torbe City i njezina nekoliko desetljeća duga vladavina ima malo veze s Kate Moss i puno toga s Nicolasom Ghesquièreom. Naime Ghesquière je u to vrijeme bio Balenciagin kreativni direktor, a nakon što je planirao prototip nalik torbi City pustiti u proizvodnju, rečeno mu je da odustane: smatralo se da bi torba s potpisom, koja pripada kući kao što je Balenciaga, trebala biti primamljiva i strukturirana te se lijepo uklapati u ruke bogatih dama. Ono što je predstavio Ghesquière bilo je mekano i s klinovima, stilom sličnije urbanoj modi.
Ipak, 2001. Ghesquière je uspio uvjeriti sam vrh Balenciage da mu dopuste proizvesti 25 torbi za nadolazeću reviju, a ostalo je povijest. Kao što priča kaže, Kate Moss jako se dopala torba, a gotovo i svima ostalima - Balenciagina torba City postala je kultnim modnim dodatkom, it torba za it djevojku. Predstavljena kao Motorcycle City, sada ima nekoliko iteracija i naziva, a veličina je glavni faktor razlikovanja.
Chloé
Marcie
Hannah MacGibbon, kreativna direktorica od 2008. do 2011., dala je značajan zaokret opuštenoj hobo torbi 2010., kada je dizajnirala Marcie. Ovaj se model ističe zakrivljenim prednjim preklopom, čiji oblik podsjeća na sedlo.
Modna kuća poigrala se različitim završnim obradama i proporcijama, a zaobljenost torbice neodoljivo podsjeća na prepoznatljiv kružni oblik bočice parfema u koju je bio upakiran prvi parfem Chloé, lansiran 1975. godine. Na višoj konceptualnoj razini silueta hobo torbe sugerira slobodu i putovanja, što su temeljne vrijednosti modne kuće Chloé.
Prada
Re-Edition
Prada je 2019. godine predstavila liniju izrađenu od tekstila nazvanog re-nylon, materijala koji je razvio Aquafil, a napravljen je od recikliranog industrijskog najlonskog otpada, poput ribarskih mreža i tepiha, koji je poslužio za nekoliko stilova u arhivi talijanske kuće. Kada je riječ o Re-Editionu, dva najpopularnija stila su Re-Edition 2000 i Re-Edition 2005, sportske torbe s malo ukrasa, izuzevši naopako okrenute Pradine pločice u obliku trokuta. Međutim ključna razlika između njih njihov je remen: dok je prvi tkan, drugi je kožni. No tu je i ruksak Re-Nylon, a posebnu pažnju privlače šeširi Re-Nylon - baš svi ih sada nose. Ali što se tiče it torbica, kako kaže Vogue, ne tražite dalje od 2000. i 2005. — to su dvije vrlo dobre godine.
Céline
Luggage
Novoimenovana kreativna direktorica modne kuće Céline, Phoebe Philo, brendu je dala torbicu koja je izazvala svojevrstan modni potres. Luggage, sa svojim prepoznatljivim šarama i proširivim oblikom, bila je minimalističkog izgleda, ali sa sasvim dovoljno osobnosti da bi dobila nadimak Smile bag (samo je pogledajte izbliza). Model je lansiran 2011. i nije trebalo dugo da potražnja poraste toliko da su kreirane liste čekanja. Prostrana, ali profinjena, Luggage se našla u rukama najizbirljivijih ljubitelja mode – da, bila je to it torba, no i model koji je trebalo shvatiti vrlo ozbiljno. Sa samo minijaturnim logotipom, ispisanim nježnim metalnim slovima, Luggage nije trebalo ništa više što bi signaliziralo da je to torba vrijedna nošenja. I dandanas je tražena, a može se naći u raznim veličinama.
Chanel
2.55
U veljači 1955. godine Gabrielle Chanel predstavila je torbu koja će zauvijek definirati kuću Chanel, i to bez loga. Vanjski dio činila je prošivena vuna, inspirirana pokrivačima na sedlima na konjskim utrkama, koje je posjećivala.
Sada torbe dolaze u raznim vrstama kože, a sama unutrašnjost je bordo boje, navodno iste nijanse kao i uniforma koju je Gabrielle nosila u samostanu. Lanci na kojima su zveckali ključevi časnih sestara bili su još jedna referentna točka, inspirirajući dizajn genijalnog remena s lančićem koji je torbu preko ramena pretvorio u crossbody. Prednja brava, koju Chanel sada naziva Mademoiselle, elegantan je pravokutni zatvarač. Karl Lagerfeld je 2005. godine ponovno izdao 2.55, a torbica koja je pripadala nasljedstvu modne kuće dosegla je kultni status.
Hermès
Birkin
Veliku damu it torbi doista ne treba predstavljati. Ona je Birkin, nazvana po Jane Birkin, a na scenu je stigla 1984. Priča o njezinu nastanku vrlo je dojmljiva: početkom 80-ih gospođa Birkin našla se sjedeći pored Jean-Louisa Dumasa, tadašnjeg izvršnog direktora Hermèsa, na letu Air Francea iz Pariza za London. Nakon što se sadržaj njezine slamnate torbe rasuo po podu zrakoplova njih dvoje bacili su se na dizajniranje Janeine savršene torbe, a skicu su nacrtali na papirnatoj vrećici, namijenjenoj putnicima kojima je mučno tijekom leta.
No ono što nijedno od njih dvoje nije znalo to je da su skicirali pravu modnu povijest. Glasine o dugačkim listama čekanja za ovu torbu itekako su istinite, kao i izvještaji da je Birkin jednako dobra investicija kao i čisto zlato.
Poznato je to da je Birkin svoj primjerak torbice nosila ukrašen putnim naljepnicama, ali većini sretnih vlasnika ove torbe, koja može doseći nevjerojatnih 400.000 dolara, ovisno o tome koju egzotičnu kožu odaberete i veličini dijamanta koji želite umetnuti u hardver, vjerojatno ni u snu to ne bi palo na pamet.