Kaže se da novac ne može kupiti ljubav. Psiholozi sada otkrivaju da novac može kupiti sreću, no treba pažljivo birati na što ćete ga potrošiti
Svjetska financijska kriza je promijenila navike američkih potrošača, ali i onih diljem svijeta. Manje se troši, ali studije pokazuju da su ljudi u Americi sada sretniji, a znanstvenici se sve više zanimaju za potrošačku psihologiju. Cilj je saznati na koji način ljudi mogu potrošiti svoj novac tako da iz njega izvuku što više - sreće! Rezultati su vrlo zanimljivi, a do njih je došla Elizabeth Dunn, profesorica na sveučilištu British Columbia, koja ih je objavila u radu znakovitog naslova 'Ako vas novac ne usrećuje, onda ga pogrešno trošite'.
Ako bismo osnovni zaključak htjeli sažeti u jednoj rečenici, onda bi to glasilo: bolje je otići na odmor nego kupiti novi kauč. Istraživanja su pokazala da ljudi više sreće dobivaju od doživljaja nego od materijalnoga vlasništva. Statistike prodaje također pokazuju da su ljudi u recesiji odustali od kupnje predmeta te da više cijene odlaske na koncerte, izlete, međusobno druženje, dakle stvari kojih se mogu sjećati i koje se mogu prepričavati. Zbog toga su i sretniji. Profesorica Dunn naglašava da su ljudi među rijetkim životinjskim vrstama koji imaju tako kompleksne socijalne strukture, gdje nam recimo konkuriraju mravi, ali su ljudi bez konkurencije u šopingu.
Istraživanja su također otkrila da su kreditne kartice smanjile udio sreće koju ljudi osjećaju pri kupnji, jer je sve bilo dostupno odmah. Više sreće ćete osjetiti kada kupite nešto za što ste neko vrijeme morali štedjeti, o čemu ste dakle unaprijed razmišljali, dok će stvari koje ste kupili odjednom rezultirati samo kratkotrajnim zadovoljstvom.
Psiholozi su naveli i nekoliko konkretnih primjera ljudi koji su se odrekli svojih konzumerističkih navika i sada su mnogo zadovoljniji svojim životom. Oni izjavljuju da je pogrešno očekivati sreću u kupovini najrazličitijih proizvoda, od mobitela, odjeće, cipela do šminke ili drugih stvari, pa preporučuju odlaske u kazalište, ulaganje u vlastito obrazovanje, učenje stranih jezika, planinarenje i slične aktivnosti. Neki od njih u kući sada nemaju više od četiri tanjura, ali su zato svake godine na moru po nekoliko puta i sveukupno su zadovoljniji životom. Znanstvenici se slažu u tome, jer je dokazano da takva iskustva osnažuju međuljudske odnose, a to je također važan element sreće.
Dakle, ako želite što efikasnije iskoristiti svoj novac te izvući maksimum sreće za njegovu vrijednost, psiholozi preporučuju ulaganje u zajednička iskustva, nikako u najnoviji cool gadget