Kako putovati i što možemo očekivati nakon jedne od najvećih pandemija suvremenog doba? Upravo je to jedno od najvećih pitanja 'novog normalnog'. Svijet putovanja zasigurno se promijenio, no ne nužno na gore, a što sve možemo očekivati u razdoblju pred nama, otkriva nam Maja Vikario, regionalna menadžerica u kompaniji Booking.com
Mnoge svjetske industrije od početka pandemije uzrokovane Covidom-19 doživjele su tektonske promjene, no putnička industrija zasigurno je bila najviše pogođena. Nakon doslovne tržišne paralize dočekali smo povoljniju epidemiološku situaciju i popuštanje mjera, a uz vraćanje putovanja u fokus, putničke agencije istodobno pokušavaju razbuditi tržište, ali i upravljati novim putničkim očekivanjima.
Svijet se bez sumnje promijenio, a što se tiče turizma, ovo veliko resetiranje, koje je dugo odgađano, možda je u određenoj mjeri bilo i potrebno ako se u obzir uzme velik porast putovanja i njihov utjecaj na okoliš posljednjih desetljeća. Kako god, svijet putovanja obilježavaju novi trendovi, a neki od njih vjerojatno će se i zadržati u određenom obliku.
Hrvatima su domaća putovanja još uvijek u prvom planu
'Putovanja su bila jedna od prvih industrija na koje je utjecala pandemija, a iako i dalje osjećamo taj utjecaj, primjećujemo neke pozitivne promjene. Radili smo puno kako bismo pomogli partnerima obnoviti poslovanje, osiguravajući što je više moguće rezervacija u ovim izazovnim vremenima i potičući što veću potražnju za njima nakon što ponovno bude moguće putovati. Domaća putovanja još uvijek su u prvom planu, ali počinjemo primjećivati neke rane znakove međunarodne potražnje u Europi zbog usvajanja zelene propusnice', rekla nam je Maja Vikario, regionalna menadžerica u kompaniji Booking.com.
Nakon popuštanja epidemioloških mjera s razlogom se pitamo kako ćemo putovati poslije jedne od najvećih pandemija novijeg doba. 'Novo normalno' promijenilo je način viđenja putovanja na kakav smo navikli te postavilo neke nove trendove. U ovom razdoblju važno je razumjeti i definirati želje putnika te odrediti buduće trendove.
'Godina prisilne pauze otvorila nam je oči po pitanju utjecaja naših putovanja na planet i lokalnu zajednicu, što je rezultiralo povećanjem razine osviještenosti mnogih putnika. Iz tog razloga očekujemo porast broja onih koji aktivno traže održivije mogućnosti. Bilo da se radi o odabiru eko smještaja, bilo odlasku na odredišta koja nisu toliko popularna i prenapučena, namjere putnika postaju sve promišljenije', objašnjava Vikario.
Financijske pogodnosti, fleksibilnost otkazivanja i higijena
Istraživanje pod nazivom 'Future od Travel', koje je Booking.com proveo prošle godine, ističe financijski aspekt, fleksibilnost i higijenu kao najvažnije elemente prilikom planiranja putovanja. Tako 62 posto ispitanika u istraživanju navodi da će veću pozornost posvetiti cijeni pri pretraživanju i planiranju putovanja, a za 55 posto putnika veća je vjerojatnost da će tražiti promotivne ponude i uštede. Gotovo polovica putnika (46 posto) za buduće će boravke obveznim smatrati opciju besplatnog otkazivanja dok će 36 posto putnika tražiti fleksibilnost pri izmjeni datuma. Također, zdravlje i higijena primjetno su na vrhu liste interesa putnika – 79 posto njih izjavilo je da će poduzeti više mjera opreza tijekom putovanja.
'Fleksibilnost prilikom rezervacije postala je puno važnija nego prije. Na stranici Booking.com većina smještajnih jedinica nudi besplatno otkazivanje te imaju implementirane razne zdravstvene i sigurnosne značajke kako bi putnicima bilo što lakše i jednostavnije odlučiti se za putovanje', ističe Vikario.
Po pitanju popularnih destinacija, kaže: 'Gledajući ususret ljetnim mjesecima, destinacije s najvećim brojem prijava dolaska tijekom srpnja i kolovoza 2021. godine su Split, Dubrovnik, Rovinj, Poreč i Zadar. Ovi rezultati ne iznenađuju jer se nalazimo usred ljetne sezone.'
Putnici iz Hrvatske shvaćaju važnost cijepljenja
Rezultati istraživanja 'Back to travel' pokazali su da je gotovo dvije petine (40 posto) putnika iz Hrvatske izjavilo da neće putovati u inozemstvo dok ne budu cijepljeni, što se povećava na tri petine (60 posto) među starijima od 55 godina, a više od trećine (36 posto) njih planira putovati samo u zemlje koje su provele programe cijepljenja.
Kuće i apartmani najtraženiji su tip smještaja, a opuštajući odmori najtraženija vrsta putovanja
Čak i tijekom najgorih vremena pandemije putnici nisu prestajali istraživati i planirati svoja putovanja. Smanjenje ograničenja kretanja i ubrzanje cijepljenja polazna su točka za povratak trenda putovanja. Ključno je biti spreman.
'Prošle godine primijetili smo to da pandemija povećava zanimanje putnika širom svijeta za boravak u kućama i apartmanima te oni sada čine oko 30 posto svih rezervacija. Vjerujemo da je zanimanje za tzv. alternativni smještaj dugoročan trend jer već dugo primjećujemo porast potražnje, zbog čega već godinama i sami širimo njegovu ponudu. Ipak, znamo da postoji i da će i dalje biti vrlo velika potražnja za hotelima, zbog čega težimo imati najširi izbor u svim kategorijama smještaja', naglašava Vikario.
'Što se tiče putnika iz Hrvatske, naše istraživanje 'Back to travel' pokazalo je da je za 68 posto ispitanika putovanje važnije sada nego prije pandemije. Tako 22 posto putnika iz Hrvatske navodi da će opuštajuće šetnje plažom ili uživanje u toplicama biti prva vrsta putovanja na koje će krenuti dok bi u narednom periodu samo pet posto njih rezerviralo aktivno putovanje, a dva posto odlučilo se za boravak u gradu i razgled stare jezgre', dodaje Vikario.
Održiva putovanja postaju vodeći trend
Sve veći broj putnika u obzir uzima utjecaj putovanja na okoliš, a okrećući se održivim putovanjima, traže načine na koje podržati lokalnu zajednicu i zaštititi okoliš u mjestu u kojem borave. Trend putnika koji su sve odlučniji održivo putovati jasno potvrđuje i Bookingovo istraživanje 'Sustainable travel report 2021'. Tako gotovo polovica putnika iz Hrvatske (48 posto) navodi da zbog pandemije u budućnosti žele putovati održivije, a isto toliko njih (49 posto) priznaje da im je pandemija utjecala na promjenu gledišta i uvođenje pozitivnijih promjena u svakodnevni život, pri čemu su recikliranje (49 posto) i smanjenje otpada od hrane (42 posto) prioriteti po pitanju promjena koje žele uvesti kod kuće.
Iz istraživanja proizlazi da su navike putnika iz njihova svakodnevnog života u skladu s njihovim željama vezanima za buduća putovanja: 91 posto putnika iz Hrvatske želi smanjiti komunalni otpad, 90 posto ih želi smanjiti potrošnju energije (primjerice tako što će isključiti klima-uređaj i svjetla kada napuste prostoriju), a 86 posto njih navodi da se žele ekološki prihvatljivije kretati, primjerice hodati, biciklirati ili koristiti usluge javnog prijevoza, a ne taksi ili usluge najma automobila.
'Kao lider u putovanjima, vjerujemo da smo odgovorni za očuvanje i izgradnju svijeta koji vrijedi istražiti te za promicanje održivije turističke industrije - kulturne, ekološke i socijalno-ekonomske. Ako se provode uz poštivanje svjetskih lokalnih zajednica, okoliša i biološke raznolikosti, putovanja mogu proširiti vidike, smanjiti barijere i zbližiti ljude. Zbog toga je održivost temeljna komponenta naše misije da svima olakšamo istraživanje svijeta. Svjesni smo toga da će za izgradnju istinski održive turističke industrije trebati vremena, koordinacije i zajedničkih napora. No inovacijama proizvoda, podrškom partnera i suradnjom unutar industrije možemo omogućiti održiva putovanja milijunima putnika diljem svijeta', navodi Bookingova regionalna menadžerica.
Poslovna putovanja najviše pogođen segment putovanja
Poslovna putovanja danas predstavljaju izuzetno važan dio putničkog prostora usprkos tome što čine samo mali dio u ukupnim putovanjima u odnosu na ona povodom odmora i posjeta prijateljima i rođacima (VFR putovanja). Poslovni putnici imaju veću moć potrošnje i frekventnije putuju, što ih čini vrlo vrijednim dijelom putničkog svijeta. Nakon razdoblja rasta poslovnih putovanja u svim aspektima pandemija Covida-19 uzrokovala je, a potencijalno će i nastaviti, trend njihova potpunog usporavanja.
'Poslovna putovanja bila su jedan od najteže pogođenih segmenata putovanja i vjerojatno će, zbog povećanja broja zaposlenika koji rade od kuće, oporavak u ovom sektoru biti sporiji u usporedbi s ostalim vrstama putovanja. Zbog toga smo na stranici Booking.com uveli program pod nazivom 'Prikladno za rad' te on označava relevantan smještaj posebnom oznakom 'Prikladno za rad', pomažući u povećanju vidljivosti alternativnih smještaja kako poslovnim putnicima, tako i onima koji žele raditi na daljinu, što dovodi do potražnje sukladno promjenama preferencija potrošača', ističe za kraj Vikario nove promjene koje olakšavaju organizaciju i planiranje poslovnih putovanja.