I hrvatski liječnici smatraju da je dr. Oz svojim savjetima naštetio javnosti jer ih je uvjeravao u djelotvornost pripravaka bez ikakvih znanstveno utemeljenih dokaza
Bura oko slučaja dr. Oza u Americi ne stišava se. Sve više njegovih kolega, uglednih američkih liječnika komentira kako je neodgovornim ponašanjem sam sebe doveo u iznimno nepovoljnu situaciju. Podsjetimo, dr. Oz saslušan je pred američkim Kongresom zbog promoviranja proizvoda koji nisu znanstveno dokazani kao djelotvorni. Proizvođači tih proizvoda često su koristili upravo njegov lik za reklamu kako bi poboljšali prodaju. 'On je za to morao znati i morao je to spriječiti. Njegova opravdanja sad nemaju smisla', komentirao je za američke medije dr. Eric J. Topol s kalifornijskog La Jolla Institutea.
Slično mišljenje dijele i hrvatski liječnici s kojima smo razgovarali o ovoj temi. Dr. Livia Puljak, znanstvenica i izvanredna profesorica na Medicinskom fakultetu u Splitu, smatra kako su tvrdnje dr. Oza o djelotvornosti određenih preparata, posebice onih za mršavljenje, iznimno preuveličavanje jer ne postoje stvarni dokazi iz istraživanja koji bi to potvrdili.
'Trenutačno ne postoje dokazi visoke kvalitete koji pokazuju da je ekstrakt zelene kave, koji je on preporučivao, učinkovito sredstvo za mršavljenje. Takvo reklamiranje direktno šteti potrošačima, odnosno televizijskoj publici koja takav savjet dobiva od navodnog autoriteta. Ne zaboravimo da je dr. Oz liječnik pa ga TV publika sigurno doživljava kao autoritet kojemu se može vjerovati', ističe dr. Puljak.
I naša druga sugovornica, dr. Ana Marušić, smatra da je dr. Oz, kojega rado gleda i hrvatska publika, pogriješio u nekima od svojih televizijskih nastupa: 'Bojim se da je dr. Oz, vodeći se vlastitom vjerom u neki oblik liječenja (recimo da je to bio njegov motiv), pogriješio što je promovirao oblike liječenja za koje ne postoje razumni dokazi o djelotvornosti. Preporučujem svima da pročitaju knjižicu 'Nemam što izgubiti ako pokušam' koju je izdao hrvatski ogranak Cochrane kolaboracije. Knjiga govori o tome kako procijeniti različite tvrdnje o lijekovima.'
Kako ističe dr. Marušić, danas je jako teško u šumi informacija donijeti odluku ne samo u ulozi pacijenta, nego i u ulozi liječnika: 'Upravo zbog toga, liječnici imaju poseban teret i odgovornost da sa svojim pacijentima rasprave sve koristi i štete, kao i valjanost pojedinog oblika liječenja. Liječnicima je tu na raspolaganu oruđe - medicina utemeljena na dokazima, kojim se mogu bolje snaći u procjeni postojećih informacija i odlukama koje trebaju donijeti zajedno s pacijentom.'
Ako zvuči predobro da bi bilo istinito, vjerojatno i nije istina
Dr. Ozu najviše se zamjera reklamiranje proizvoda namijenjenih mršavljenju. Debljina je danas velik javnozdravstveni problem, a društvo propagira mršavost kao jedan od glavnih elemenata ljepote. U takvim okolnostima ljudi žele vjerovati da im određeni proizvodi mogu pomoći pa su onda i vrlo podložni utjecajima. Upravo to se stavlja na teret dr. Ozu – obmanjivanje javnosti.
'Njegove riječi i preporuke mogu biti vrlo štetne jer mnogi ljudi mogu trošiti novac na proizvode za koje ne postoje dovoljno dobri dokazi o učinkovitosti. I inače je tržište dodataka hrani nepregledan izvor neutemeljenih tvrdnji koje se svakodnevno serviraju na tržištu. Bilo koji postupak za koji netko tvrdi da može postići određeni učinak na ljudsko tijelo, može se provjeriti na objektivan način. Objektivna provjera zahtijeva kliničko istraživanje u koje ce biti uključen dovoljan broj ispitanika', naglašava dr. Puljak.
Upozorava da sve ono što zvuči previše dobro da bi bilo istinito, vjerojatno i nije istinito: 'U ovom konkretnom slučaju, riječ je o debljini. Kad bi se debljina mogla riješiti bočicom kapsula s ekstraktom ove ili one biljke, onda debljine više ne bi bilo. Potrošači trebaju biti vrlo oprezni kad im se serviraju čarobni lijekovi i trebaju tražiti dokaze za tvrdnje o učinkovitosti postupaka, dodataka hrani, lijekova - svega. Kad je zdravlje u pitanju, parola 'nemam što izgubiti ako pokušam' uopće ne drži vodu.
Liječnici kao TV zvijezde
Dr. Oz nije jedini liječnik koji ima svoj televizijski show. U Hrvatskoj doduše nema takvih emisija, ali liječnike nerijetko možemo vidjeti kao goste i komentatore u različitim medijima. Obje naše sugovornice smatraju da liječnici itekako imaju što kvalitetno za reći te da zato u medijima i treba biti prostora za njih.
'Televizijski liječnici jako su potrebni i važni u prijenosu informacija javnosti. Problem je u tome što je jako teško biti objektivan u svim aspektima istraživanja. Kao i svi drugi ljudi, i liječnici se uvijek trebaju pitati gdje su dokazi za neku tvrdnju, koliko je vjerodostojno izvješće o novom lijeku ili liječenju. Opet, to je vještina koja nije samo liječnička, nego svih nas - da razumno i kritički pokušamo vidjeti prednosti i mane liječenja i procijeniti što je za nas najbolje', ističe dr. Marušić.
I dr. Puljak smatra kako liječnici u medijima mogu biti vrlo korisni za javnost: 'Televizija je važan i moćan medij i kad se na televiziji gledateljima obraćaju liječnici koji daju provjerene savjete utemeljene na dokazima, to je iznimno pozitivno i to treba pozdraviti. Liječnici koji znaju promovirati znanost i medicinu utemeljenu na dokazima, trebali bi dobiti takvih prilika što više. Na taj način se može utjecati na gledatelje kako bi napravili pozitivne promjene u ponašanju i okolišu koje mogu spriječiti i liječiti određene bolesti.'
Nažalost, u medijima se katkada daje prostor i šarlatanima. 'Oni nisu uvijek nužno liječnici, a znaju vrlo samouvjereno i vrlo krivo govoriti o učinku kojekakvih postupaka, hrane i lijekova na zdravlje. To je iznimno štetno jer je laicima često teško procijeniti što je učinkovito, a što nije. Osobito je zabrinjavajuće kad se takvo što viđa na javnoj televiziji koja bi trebala promovirati znanost, a ne pseudoznanost', zaključila je dr. Puljak.