Prema podacima modne platforme Lyst, nova imena kao što su Nensi Dojaka, Christopher John Rogers i The Attico postaju sve veći dio razgovora o modi, a čini se da se jezičac na vagi odmiče od influencera i vraća u korist slavnih
Godina se polako bliži svome kraju, a započela je strogim globalnim zatvaranjima i velikim kampanjama cijepljenja koje su se odvijale diljem svijeta dok završava s ponovnim otvaranjem svijeta i povratkom putovanja, grupnih proslava, ali i ekstravagantne mode.
Mijenjala se i dinamika modne industrije pa manji igrači postaju istaknutiji dio razgovora. Pokazalo se da su sposobni doći u središte pozornosti ili jednostavno rečeno postati viralni, bez velikih budžeta i mogućnosti oglašavanja koje imaju mega brendovi.
Prema platformi za modnu kupovinu Lyst, koja prati online pretraživanja kupaca kako bi identificirala trendove, tijekom 2021. kupci su tražili i kupovali nadolazeće brendove, jednako kao i one etablirane.
'Pandemija je ubrzala neke promjene u ekosustavu brendova. Novi ciklus trendova stvorio je prilike za manje, neovisne brendove, budući da nove platforme društvenih medija favoriziraju autentičnost i zabavu, a ne uglađenost i velike proračune', rekla je Brenda Otero, voditeljica kulturoloških uvida u tvrtki.
Prema Lystovom izvješću za kraj godine, postojao je niz mladih imena koja su privlačila pozornost na internetu tijekom cijele godine, a prednjačila je dobitnica LVMH nagrade Nensi Dojaka.
Njezine crne mini haljine prosječno su se pretraživale 7000 mjesečno, zbog čega je ušla u Lystov 'indeks vrućih proizvoda' s početka 2021. Njegovi kolege iz Londona Harris Reed i Maximilian također su slijedili njezin primjer, s porastom pretraživanja za 189 posto, odnosno 49 posto početkom 2021. godine.
Ostala nova imena čije se prisutnost osjetila u online modnim razgovorima bili su Christopher John Rogers, I.Am.Gia, The Attico i Christopher Esber.
Pretraživanja za brendom Johna Rogersa skočila su za 164 posto od početka godine, nakon podrške koje su mu dali Lady Gaga, Bella Hadid i pojavljivanja u seriji 'Tračerica'. The Attico je zabilježio rast pretraga za bikinijem s uzorkom zebre za 224 posto nakon što ga je Dua Lipa nosila u svom popularnom videu 'Love Again'.
Zapravo, ove su godine slavne osobe popularne u ovom trenutku, tijekom nastupa i u svakodnevnom životu najzaslužnije što su pojedinačni brendovi i trendovi postali viralni, više nego bilo koji influenceri na društvenim mrežama. Prema podacima Lysta, jezičac na vagi bi se mogao vratiti u korist slavnih, kako u fizičkom tako i u digitalnom području dok je modni utjecaj influencera sve manji.
'Živimo drugo desetljeće demokratizacije mode. Tijekom posljednjeg desetljeća blogeri i influenceri srušili su zidove industrije, a brendovi su počeli prodavati svojim kupcima izravno online. Sada se sve vrti oko kulturne relevantnosti i zajednice. Ljubitelji mode više ne moraju gledati neke Instagram influencere, radije se poigravaju s različitim stilovima i miješaju utjecaje digitalno rođenih trendova, Netflixa, glazbenika ili videoigara. To djeluje na sličan način kao TikTokov algoritam: spaja sve vaše interese', kaže Otero.
Upravo zbog toga nam se činilo da Netflixove serije pokreću modne trendove više od bilo koje modne piste ove godine: 'Bridgerton' stil, poznat kao 'Regencycore', prikupio je više od 105.000 spominjanja na društvenim mrežama tijekom godine; 'Halston' je zabilježio porast pretraživanja brenda za 550 posto nakon što je Netflix objavio svoju miniseriju o legendarnom američkom dizajneru dok je treća serija 'Seksualnog odgoja' objavljena ove jeseni, potaknula potražnju za sveučilišnim jaknama i trapezicama, s porastom pretraživanja za 93 posto, odnosno 50 posto, samo tjedan dana nakon lansiranja serije.
Glazbeni spotovi imali su sličan učinak, a Kanye West je povećao potražnju za Yeezyjem za 128 posto nakon što je prošlog kolovoza lansirao svoj novi album 'Donda'. Billie Eilish, Doja Cat, Olivia Rodrigo i Lisa iz Blackpinka također su identificirane kao neke od najvećih trendseterica ove godine, a potaknule su online potražnju za svime, od topova ukrašenih kamenčićima preko hlača od lateksa i čizama s platformom.
Povećana podrška mladih brendova od strane celebrityja povećala je njihovu relevantnost na modnoj sceni. Kada je Lil Nas X odjenuo odijelo Richarda Quinna na BET Awards 2021, pregledi cvjetnih komada tog brenda marke skočili su za 78 posto u 24 sata prema Lystu. Nakon što je Hailey Bieber objavila fotografiju u haljini Alessandre Rich zabilježen je porast pretraživanja za tim brendom za čak 168 posto u roku od 48 sati.
Trend bi se trebao nastaviti i u 2022, a Lyst je identificirao i 'kulturne pionire' poput pjesnikinje Amande Gorman, pobjednice US Opena Emme Raducanu, pjesnika, aktiviste i modela Louisa Vuittona Kai-Isaiah-Jamala i glumice Emme Corrin, a oni će postavljati trendove i utjecati na modni razgovor u idućoj godini.
Tu je i puno mladih brendova čiji će tržišni udio zasigurno rasti sljedeće godine, kao što je londonski Conner Ives, poznat po svom talentu za upcycling, pariški Coperni koji među svoje obožavatelje ubraja obitelj Hadid, njujorški Area kao i gruzijski brend Mach & Mac čije svjetlucave cipele Cinderella sve više uzimaju maha.
To ne znači da mega brendovi ili barem neki od njih, neće zadržati svoj utjecaj i interes kupaca. Prema Lystu, Balenciaga je bio među najvećim dobitnicima u 2021. Nakon objavljivanja suradnje s Fortniteom, pretraživanja za tom igrom porasla su za 72 posto dok je brend također generirao najveći interes za online pretraživanja tijekom pariškog tjedna mode i Met Gale, s porastom pretraživanja za 505 odnosno 355 posto.