manu atelier

Turske sestre Olsen: Ovaj brend otkrio je zlatnu žilu i opaka je konkurencija razvikanim imenima

01.01.2025 u 14:38

Bionic
Reading

Prije 10 godina u Turskoj su dvije sestre odlučile ostvariti svoj san – dizajnirati torbe i ponuditi ženama kvalitetan proizvod s aspekta dizajna, ali i s pristupačnijom cijenom. Tada nisu ni slutile da će njihov brend potaknuti popriličnu promjenu na tržištu modnih dodataka. Nastao je Manu Atelier, savršeno pogodivši zlatnu sredinu između vrlo luksuznih i high street torbi. Desetljeće kasnije predstavlja oštru konkurenciju čak i sestrama Olsen

Katie Holmes nedavno se prošetala ulicama Velike Jabuke i, baš kao i uvijek, pažnju je privukla stajlingom. Ipak, od svih komada na njoj istaknula se torbica, tote model u nježnoj krem boji s decentnim detaljem u vidu remena koji podsjeća na pojas.

Mnogi su na prvi pogled pomislili da nosi proslavljenu i u modnim krugovima žarko željenu torbicu Margaux brenda The Row, iza kojeg stoje sestre Olsen, no kraljica ulične mode pronašla je znatno pristupačniju verziju. O čijem se dizajnu točno radi, otkrivao je sitan i samo izvježbanom oku uočljiv znak, logo u obliku strelice, istovremeno apstraktan i diskretan. Bila je to torbica Manu Ateliera, brenda koji su 2014. pokrenule sestre Merve i Beste Manastir. Desetljeće kasnije on uživa veliku popularnost – dizajne sestara nose chic fashionistice i slavne dame, od Gigi Hadid do princeze od Walesa. Njegove osnivačice okupile su vjerne sljedbenike koji grabe svaku boju njihovih poželjnih torbi, a one su ujedno jedna od pokretačkih snaga nezaustavljivog trenda cipela s četvrtastim vrhom. Čini se da sestre Olsen imaju opasnu konkurenciju.

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Pogođena niša na tržištu modnih dodataka

Sestre Olsen, Mary-Kate i Ashley, 2006. godine započele su proboj na modnu scenu bijelom majicom. Bez etikete, naziva brenda ili loga – tek sa zlatnim lančićem našivenim s unutarnje strane sofisticirane majice. Njihov brend The Row sasvim neočekivano stvorio je potražnju za stilom za koji kupci nisu ni znali da ga žarko žele. Posprdno su ga nazivali celebrity brendom, no s vremenom je The Row postao modna uniforma za one kojima novac nije predmet rasprave.

Međutim na modnoj sceni itekako je primjetan trend vrtoglavog porasta cijena luksuznih torbica. Tako, naprimjer, Rowova vrlo željena torba Margaux u najmanjoj veličini košta 3650 dolara (3480 eura), za srednju verziju potrebno je izdvojiti 5700 dolara (oko 5430 eura) dok je cijena najvećeg modela 6400 dolara, odnosno oko 6090 eura.

Margaux je nedvojbeno sveti gral u svijetu torbica te za njom uzdišu brojne zaljubljenice u modu i žarko je žele, no njezina cijena mnogima je poprilična prepreka. Čak i za one koje su u određenoj mjeri, barem po pitanju klasičnih i dugo nosivih komada poput kožne torbe, odstupile od brze mode i spremne su potrošiti novac na visokokvalitetan, elegantan i dobro izrađen proizvod od vrhunske kože. A upravo su tu svoju priliku uočile sestre iz Turske te nude prekrasne kreacije za manje od 800 dolara (oko 760 eura).

Merve i Beste Manastir pogodile su zlatnu sredinu između vrlo luksuznih i high street komada te obožavateljicama mode ponudile cjenovno pristupačne proizvode koji nisu lišeni kvalitete i stila, dapače. Brend je, osim po torbama, poznat po kultnim duck boots, odnosno gležnjačama izduljenog četvrtastog vrha koji podsjeća na pačji kljun. 'Stvorile smo ovaj četvrtasti oblik čizama, a on ne samo da je elegantan, već je i vrlo udoban. Nedavno smo ih lansirale u veganskoj koži jer nam rastezljivi materijal omogućuje igru', kažu sestre Manastir.

'Kada smo lansirale brend, smatrale smo da ne postoji sredina po pitanju luksuznih torbi, postojale su samo vrlo luksuzne i high street torbe', objašnjava Beste. 'Željele smo ponuditi ženama kvalitetan proizvod s aspekta dizajna, ali s pristupačnijom cijenom. Radile smo iza kulisa godinu i pol prije nego što smo doista lansirale brend', kažu sestre za The Week.

Torbe i cipele s njihovim potpisom izrazito su minimalističke, no s dozom drskosti. Takav uredan i kompaktan dizajn u fokus stavlja kul vrstu šarma, onaj koji nije ni previše ozbiljan ni previše sladak. Njihovi redom rasprodani komadi uključuju prepoznatljivu torbu Mini Pristine - oblikovanu poput futrole za fotoaparat te dostupnu u bezbroj boja - i hit čizme Duck Face s četvrtastim vrhom, a koje su stekle vjerne sljedbenike na društvenim mrežama. Svi proizvodi izrađeni su biljnim štavljenjem teleće kože u obiteljskoj radionici u Istanbulu, uz poštovanje zanatskih tehnika.

Manu Atelier Le Cambon 35 Biscuit
  • Manu Atelier Le Cambon 35 Deep Brown Suede
  • Manu Atelier Le Cambon 35 Deep Brown
  • Manu Atelier Le Cambon 35 Merlot Soft
  • Manu Atelier Le Cambon 35 Tan Soft
  • Manu Atelier Le Cambon 35 Silk Grey Nubuck
    +3
Manu Atelier - torba Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo

Priča o uspjehu iz Turske

Kako izgraditi uspješan brend modnih dodataka? U novije vrijeme to nije samo pitanje inovativnog dizajna. Radi se o razumijevanju korisničke baze i stvaranju emocionalnog utjecaja putem društvenih medija. Taj jezik poželjnosti mora biti iskren i estetski snažan, prilagođen mladim potrošačima koji od brenda očekuju transparentnost, kao i s narativom s kojim se mogu poistovjetiti.

A Manu Atelier savršena je studija slučaja. Ovaj je brend priča o uspjehu postignutom stvaranjem torbi i obuće za modernu ženu. Osnovan u Istanbulu 2014. godine, specijalizirao se za suvremene siluete koje postižu savršenu ravnotežu između svakodnevne praktičnosti i stilskog štiha.

Sestre - obje u ranim 30-ima - idealne su mu ambasadorice. Prekrasne, elegantne, kreativno odvažne i digitalno prisutne, svojim proizvodima donose osjećaj autentičnosti. Drugi čimbenik koji stvara vrijednost je proizvodni etos tvrtke, prožet tradicijom: njihov otac je proslavljeni obrtnik i proizvođač kožne galanterije u Istanbulu te je svoju tvrtku s dodacima pokrenuo prije više od 40 godina.

Torbice Manu Ateliera na prvi su pogled prepoznatljive po svom logu u obliku strelice, istovremeno apstraktnom i diskretnom. 'To je zapravo kombinacija slova M i A, inspirirana izvornim logotipom našeg oca', kaže Beste. Posao sestara s torbicama stalno se širi, a sada se prodaju diljem svijeta online i u fizičkim trgovinama u brojnim gradovima, uključujući Melbourne i Dohu.

One svoj brend nazivaju 'tvrtkom bez granica', onom koja prihvaća međukulturalnu estetiku. 'U našem dizajnu nema izravnih istočnjačkih referenci, iako volimo boje - posebno crvenu i zelenu - i moglo bi se reći da dolaze iz našeg nasljeđa', kaže Beste.

Obiteljski posao

Zamislite da je vaš posao cijeli dan gledati u torbice i cipele? Zvuči kao san? Za neke, poput Merve, kreativne direktorice Manu Ateliera, to je stvarnost, ali u ovom slučaju je bajkovit opis posla iza kojeg se kriju naporan rad i besprijekorna stručnost. Ona i sestra odrasle su u Istanbulu gledajući oca kako dizajnira torbice u zanatskoj kožnoj radionici te su se od malih nogu igrale ostacima kože kako bi stvorile svoja remek-djela, a pokrenule su brend ubrzo nakon što su obje završile fakultet.

Manu Atelier svojim je komadima postigao tu lukavu ravnotežu između pomicanja okvira i stvaranja klasičnih oblika koje će njihovi kupci zauvijek željeti zadržati u svojim ormarima. Njihovi predmeti nisu pretjerani, već se uzbuđenje krije u detaljima - crne gležnjače dolaze s modernom petom i četvrtastim vrhom, a torbice u klasičnim nijansama podsjećaju na 90-e.

Sestre Manastir izgradile su i lansirale brend nadahnut i rođen iz povijesti Turske i njihovog obiteljskog nasljeđa. 'Godine 1954. naš otac i njegova obitelj vlakom su emigrirali u Istanbul iz Manastira u Makedoniji', kaže Merve. 'Kada je imao samo 11 godina, otac je donio odluku koja neće promijeniti samo njegov život, nego i naš: školovat će se za obrtnika. Godine 1961. postao je šegrt. Sa svojim prvim majstorom radio je devet godina i brzo je postao cijenjen u ateljeu. Godine 1976. otvorio je svoju radionicu na Aveniji Istiklal, najpoznatijoj aveniji u cijelom Istanbulu, a nalazi se u povijesnoj četvrti Beyoğlu', rekla je Merve za Coveteur o počecima obiteljskog brenda.

Iako je Manu Atelier očito utemeljen u prošlosti i pod snažnim utjecajem tradicije u obitelji Manastir te Istanbula, torbe su pak nevjerojatno moderne i različite od bilo čega drugoga – što je prilično rijedak pothvat za takav brend.

Inspirirane ocem, jednim od najstarijih kožara u Istanbulu, sestre su još u djetinjstvu počele izrađivati minijaturne torbe od ostataka kože. Danas, uz njegovu pomoć, na tržištu konkuriraju neodoljivim modernim komadima, izrađenim od izuzetne kože na tradicionalan zanatski način. 

'Odmalena smo bile izložene čistom, sirovom talentu našeg oca, jednog od najstarijih turskih obrtnika, koji je ručno izrađivao kožne predmete u svom ateljeu u Istanbulu od 11. godine. Naše je djetinjstvo proteklo u kombiniranju stare kože i izrađivanju minijaturnih torbi od njih. Torbica je najopipljiviji element našeg djetinjstva te zaljubljenosti u oca i njegovo umijeće. Miris kože vraća nas u prošlost prožetu sadašnjošću… One su postojale u našim srcima i mislima dok smo sanjale o ovom brendu. Ukratko, povijest Manu Ateliera započela je zapravo prije mnogo godina, kada smo još bile djevojčice, a sam brend lansiran je u veljači 2014.', rekla je Beste za Tatler.

Od lansiranja prije deset godina pa do danas Manu je uspostavio prepoznatljiv izgled torbe u obliku futrole fotoaparata, model koji se naziva Pristine te je itekako prepoznatljiv na Instagramu, ali i u rukama najvećih zvijezda uličnog stila na tjednima mode.

'Željele smo da dizajni budu kompatibilni sa suvremenim svijetom, a također smo htjele da budu prepoznatljivi', objašnjava Merve. 'Pristine je inspiriran starim dizajnom koji je stvorio naš otac, a mi smo mu prepravile oblik.' U međuvremenu se te torbice prodaju posvuda, od Net-A-Portera do ShopBopa. U svega nekoliko godina brend je ostvario međunarodnu prepoznatljivost o kakvoj mnogi oni nastali u Americi mogu samo sanjati.

Cijenjen je zbog svojih geometrijskih kreacija i brojnim bestselerima već je osvojio modele Gigi Hadid, Elsu Hosk, Emily Ratajkowski, pa čak i Francuskinju Camille Charrière. Osnivačice su hvaljene i zbog svojih feminističkih kampanja, a sestre ističu da im je važno surađivati s predanim ženama poput Harley Weir, Alex Carl i Loulou de Saison. Nema sumnje, sestre Manastir trenutno su jedan od najmoćnijih dizajnerskih tandema.

Umijeće ručne izrade i politika zero waste

Svaku njihovu torbu pažljivo izrađuju visokokvalificirani majstori u ateljeu u Istanbulu, a prve prototipove još uvijek stvara Adnan Manastir, otac osnivačica brenda. Sama izrada jako im je važna i upravo je to ono što njihove dizajne čini izuzetnim.

'Ono što našu proizvodnju čini toliko jedinstvenom je to što svaki dizajn uvijek počinjemo stvaranjem papirnatog uzorka. To je rijetka vještina i predstavlja najvažniji i najskuplji dio razvoja proizvoda. Samo naš otac zna kako se to radi i on ih pedantno stvara jer je to ključ za izradu savršene torbe. Osim što uzorak bude savršen, uključuje bilješke koje drugi majstor treba slijediti. Proizvodnja počinje kada obrtnik ručno reže kožu slijedeći papirnate uzorke i upute. Svi završni dodaci - uglovi i priprema rubova kože za šivanje - rade se ručno. Zatim sve komade stavimo u pećnicu da se osuše. Nakon što se osuše, ručno spajamo sve dijelove', za Forbes je otkrila Beste.

Manuovi dizajni uvijek su inspirirani umjetnošću i arhitekturom, važnim elementima u životima sestara. 'Volimo estetiku i arhitekturu 1960-ih i 1970-ih. Kombinacija vrlo čistih skulpturalnih i zaobljenih linija u našim dizajnima nastala je iz ove inspiracije, a od toga i dolazi naša retro-futuristička estetika', kaže Merve za Harper's Bazzar.

'Bit našeg brenda je fuzija odvažnih boja i geometrijskih oblika. Svake sezone volimo predstaviti novu boju koja će biti vrhunac sezone, a nastavljamo nuditi nove stilove i u najpoznatijim glavnim bojama, poput crvene i boje vanilije/bjelokosti', dodaje.

Katie Holmes
  • Katie Holmes
  • Katie Holmes
  • Katie Holmes
  • Katie Holmes
  • Katie Holmes
Katie Holmes Izvor: Profimedia / Autor: TheImageDirect.com / The Image Direct / T.Jackson / BACKGRID / Backgrid USA / Profimedia/promo/canva

Izuzetno su ponosne na zanatsku proizvodnju koju njeguje brend i jedinstven je know-how naslijeđen od oca. 'Naša proizvodnja usmjerena je na smanjenje otpada ručnim rezanjem kožnih uzoraka. To omogućuje veću kontrolu i minimizira značajne gubitke koji se obično javljaju pri korištenju strojeva. Budući da provodimo politiku zero waste, također recikliramo sve ostatke materijala i ponovno ih koristimo za izradu podstava torbi ili proizvoda koji se mogu reciklirati', ističe Merve.

'Ne koristimo teške strojeve jer su naši proizvodi ručno šivani i ručno ih oslikavaju vješti majstori, a sve ih je obučavao naš otac Adnan, jedan od najpoznatijih turskih kožarskih majstora. Naš otac predano prenosi svoje znanje i stručnost na sljedeću generaciju jer kaže da je tajna stvaranja lijepog proizvoda strpljenje i strast. Ovo je način na koji možemo održivo stvoriti sve ove torbe - obukom i okupljanjem vještih i strastvenih majstora. Ključno je osigurati prijenos ovog znanja i iskustva na sljedeću generaciju, čuvajući i prenoseći stečeno znanje i stručnost', napominje Beste.

Održivost je oduvijek bila ugrađena u DNK ovog brenda. Samo njegovo ime zapravo simbolizira taj osjećaj odgovornosti i promišljanja o održivosti. Naime naziv Manu dolazi od latinske riječi za ruku jer se svi njihovi proizvodi ručno izrađuju u ateljeu.

'Vjerujemo u autentičnost i transparentnost i zato se ponosimo našom lokalnom proizvodnjom i našim vertikalnim proizvodnim sustavom. Proizvodnja torbi u vlastitoj radionici daje nam veliku prednost u pogledu održivosti jer imamo veću kontrolu u svim fazama proizvodnje, a time i veću kontrolu nad samom kvalitetom proizvoda', rekle su sestre za magazin Glass.

Većina njihovih cipela proizvodi se u Italiji i Turskoj, ali cjelokupna proizvodnja torbi i dalje je u Turskoj. Kožu nabavljaju također u toj državi jer čvrsto vjeruju da ona već dug niz godina ima važno mjesto u njenoj proizvodnji za mnoge svjetske brendove. Tako koriste ovu prednost te u najvećoj mogućoj mjeri potiču lokalnu proizvodnju.

'Nastojimo koliko god je moguće ostvariti proizvodnju koja poštuje okoliš, a svakodnevno se usavršavamo. Budući da se ona temelji na ručnoj izradi, održavamo proizvodne aktivnosti na najvišoj mogućoj razini, a zahvaljujući našim tehnikama, kao što su minimiziranje otpada, niska potrošnja električne energije i korištenje biljnih boja, nastojimo biti odgovorni prema okolišu', kaže Beste.

'Na dobrom smo putu da postanemo svjetski brend, a cilj nam je učiniti to uz održiv poslovni model koji poštuje okoliš i svijet u kojem živimo', ističu sestre.

Društveni mediji kao ključan element

Društveni mediji odigrali su veliku ulogu u uspostavljanju identiteta robne marke Manu Atelier, a djevojke vjeruju u digitalni marketing jer je prilagodljiv, otvoren i svestran. 'Društveni mediji za nas nisu samo kanal, oni su dio naše dizajnerske priče. Od samog početka uvršteni su u naše vizije i estetike jer nam donose stvarne kupce', kaže Beste. 'Zapravo, jako sam stroga po pitanju objava. I dalje sve to sama radim. Većinu slika na Instagramu snimim ja!'

To samo pokazuje da je iskrenost moćna sila kada je riječ o izgradnji robne marke te da je ključan taj izravan pristup. Temeljna filozofija Manu Ateliera je agilnost izgrađena oko snažne odlučnosti i praktičnog pristupa njegovih osnivačica, čiji je fokus usmjeren na izgradnju odnosa s potrošačima tako da ih se sluša, ali s iznenađujuće kreativnim žarom.

Ponovno lansiranje kultne torbice

U modnoj industriji, koja se neprestano mijenja, nije lako doživjeti i proslaviti 10. obljetnicu, posebno za male tvrtke koje vode žene. Stoga je u najmanju ruku impresivno to da Beste i Merve Manastir - sestre  koje stoje iza turske marke torbica Manu Atelier, a omiljene su među slavnima, članovima kraljevske obitelji i utjecajnim osobama u modnom svijetu - ove godine obilježavaju 10. obljetnicu brenda.

Kako bi je proslavile, ponovno lansiraju svoju prvu torbu, kultnu Pristine. Ova torbica definira se kao njegov stilski potpis, a sestre Manastir nazivaju je bezvremenskim dizajnom. 'Može se nositi s istim osjećajem nakon mnogo godina. Utjelovljuje muškost i ženstvenost u isto vrijeme, dizajn koji je lako uočljiv, ali nije u prvom planu. Zato je to glavni model svake naše kolekcije', kaže Beste za Marie Claire.

'Naš patentirani proizvod Pristine, koji ima posebnu tehniku savijanja, zapravo je osmislio naš otac prije mnogo godina, a mi smo ga više puta nadogradile svojim idejama. Stoga možemo reći da je Pristine zjenica našeg oka jer je s nama od prvog dana, a dizajnom je jaka i funkcionalna', dodaje Merve.

'Proslava naše nadolazeće 10. godišnjice bit će u pravom stilu. Razmišljamo i o širenju u različite kategorije. A kako bismo proslavili našu prekretnicu ove godine, također nam se sviđa ideja o otvaranju pop-up dućana u Parizu i konačnom susretu s našim francuskim kupcima licem u lice', najavljuju dizajnerice.

Promjenjivi izazovi i velika prednost

Kada ih se pita koji su do sada bili njihovi najveći izazovi u izgradnji brenda modnih dodataka, obje sestre će u glas reći da ih je bilo mnogo, ali glavni je bio stvaranje pravog tima; od savršenog proizvoda do uredskog i proizvodnog tima od nule. Uz to, raditi i kreativni i poslovni dio posla u isto vrijeme također je bio pravi izazov.

'Moja sestra i ja bile smo uključene u svaki korak izgradnje brenda, od proizvodnje preko financija do dizajna - morale smo sve nadgledati i ponekad upravljanje vremenom postaje problem. Svaki trenutak bio je izazov, i još uvijek jest, ali to je i razlog zbog kojeg ga volimo jer smo obje vrlo strastvene što se tiče ovog posla', kaže Beste za Tatler.

A kako je toliko blisko surađivati sa sestrom cijeli dan? Sigurno ne teče baš sve glatko. 'Zapravo se nismo slagale', uz osmijeh kaže Beste za The Week. 'U našoj kulturi obiteljska veza je vrlo jaka. Definitivno je bilo intenzivno na početku jer smo obje jaki karakteri, ali sada smo svjesne naših individualnih prednosti. Merve je orijentirana na detalje, ništa joj ne može promaknuti, dok sam ja više usmjerena na rezultate. Osim toga, Merve je pohađala školu francuskog jezika, a ja sam išla u školu njemačkog jezika. Volim rock, a Merve više voli lounge glazbu, pa nam se ukusi mogu jako razlikovati. Sve te male razlike vidljive su kada je u pitanju dizajn, što je dobra stvar.'

Međutim vrijeme donosi i neke nove izazove. Danas je sve brže, pa i brzina mijenjanja trendova, a njihovo praćenje nije održivo. 'Vjerujemo u kvalitetu ispred kvantitete i volimo dizajnirati bezvremenske komade koji će biti dugovječni', kažu sestre.

'Ljudi su naviknuti na to da je sve sada i odmah, a mi želimo održati našu razinu izrade s većom potražnjom - ali teško je držati korak s očekivanim kraćim rokovima isporuke. Mislimo da kupci razumiju da je za kvalitetan i bezvremenski proizvod razumljivo duže čekati. Također je teško održati tu razinu pedantne prakse, a i pronalaženje kvalificiranih i strastvenih ljudi postaje sve teže. Za obuku ljudi potrebno je puno vremena i strpljenja. Važno je prenijeti taj savoir-faire na sljedeću generaciju', kaže Merve, mlada žena koja je uvrštena i na europsku Forbesovu listu poduzetnika '30 ispod 30'.

Otkako su pokrenule brend, sestre Manastir doživjele su neke zaista vrlo uzbudljive trenutke, od pojavljivanja na naslovnici časopisa The Times do dana u kojem je princeza od Walesa nosila njihovu torbu. Ali apsolutno ih je oduševilo kada je njihova kultna Mini Pristine uključena u izložbu 'Bags Inside Out' u Victoria and Albert Museumu u Londonu. Ona je istaknula legendarne torbe stoljeća te se bavila istraživanjem stila, dizajna i izrade vrhunskih dodataka najvećih modnih kuća, uključujući Fendi, Hermès i Dior. Za njih je to bio vrlo poseban trenutak jer je Manu Atelier predstavljen uz ove legendarne brendove.

U kreiranju novih modela svakodnevno se inspiriraju životom koji ih okružuje, prirodom i arhitekturom. Ali, što je najvažnije, inspirirane su svakodnevnim životom žena te ih imaju puno u timu, ali i u obitelji. 'Neprestano promatramo i njih i sebe te se trudimo kreirati dizajn koji će odgovarati životu moderne žene', kažu sestre.

'Želimo da se osjećaju osnaženo. Želimo da se osjećaju opušteno i samouvjereno dok nose naše komade. Činjenica da smo kao dizajneri također žene puno pomaže jer zaista možemo stati u kožu naših kupaca - doslovno!' zaključuju.