Kultni luksuzni brendovi suočavaju se s do sada neviđenim izazovima. Uz usporavanje tržišta luksuza, potrebe za ekspanzijom i velike konglomerate koji gutaju male brendove, javlja se pitanje sukcesije. Zbog sve starijih vodećih ljudi predaja palice sljedećoj generaciji goruća je tema, a Prada, s moćnim parom u 70-im godinama na čelu, pripremila je čvrste temelje za svoju ostavštinu, odlučna u tome da obiteljski posao ostane – u obitelji
Nakon nevjerojatne transformacije male trgovine kožne galanterije u Milanu u luksuzno carstvo vrijedno 19 milijardi dolara, Miuccia Prada i Patrizio Bertelli već su poduzeli korake na dugoročnom putu u osiguravanju budućnosti brenda Prada. Lorenzo Bertelli, najstariji sin milijarderskog para, preuzeo je ključne vlasničke udjele, a istovremeno stječe vrijedno iskustvo u svakodnevnim operacijama vodećih jedinica za marketing i održivost.
No Pradini potezi nisu čest slučaj u Italiji. Mnoge tvrtke osnovane su dok je gospodarstvo 1960-ih i 1970-ih bilo u procvatu pa su neki patrijarsi, poput Giorgia Armanija, sada u 90-im godinama, a Leonardo Del Vecchio, osnivač Ray-Bana i vlasnik EssilorLuxottice, preminuo je 2022. i dvije godine kasnije njegovi nasljednici još su uvijek snažno podijeljeni oko toga tko će preuzeti i voditi posao.
U mnogim obiteljskim biznisima rasprave o predaji posla sljedećoj generaciji svojevrsna su tabu tema. A takav pristup ostavlja nasljednike nedovoljno pripremljenima i otvara vrata brojnim sporovima. John Elkann, glava obitelji Agnelli, koja je osnovala proizvodnju automobila Fiat, još uvijek se bori na sudu s majkom Margheritom. Miuccia Prada i Patrizio Bertelli pak žele osigurati to da ih Prada nadživi.
Pitanje sukcesije – goruće pitanje u svijetu luksuznih brendova
Ipak, koliko god sukcesija bila ključno pitanje za talijanske tvrtke u obiteljskom vlasništvu, nije tipično to da osnivači poduzmu nešto, osobito kada su i dalje snažno uključeni u posao, poput Prade i Bertellija.
Ali 76-godišnja Miuccia i 78-godišnji Patrizio namjeravaju predati uzde na način koji će Pradi omogućiti da zadrži svoju neovisnost i u tome su i više nego odlučni. To je značajan izazov u svijetu luksuza s visokim ulozima, u kojem dominiraju divovi s više robnih marki pod svojim okriljem, poput LVMH-a i Keringa. Posljednjih godina Italija je mogla samo promatrati dok su joj jedan modni brend za drugim preuzimali veći globalni igrači. Tako LVMH posjeduje Fendi i Loro Pianu, a nedavno je kupio i udio u tvrtki koja kontrolira Moncler. Fond L Catterton, koji podupire LVMH, bio je ključan faktor prilikom preuzimanja brenda obuće Tod's, a Kering posjeduje Gucci, Bottega Venetu i ima opciju preuzimanja kontrole nad Valentinom.
Takvim preuzimanjima događa se to da Italija ostaje po strani jer se donošenje odluka seli u Pariz, London i New York, iako se, kako tvrdi Bertelli, oko 80 posto luksuzne robe koja se prodaje u svijetu prolazi kroz talijanske radionice i tvornice. A za obitelji koje stoje iza brendova to znači gubitak kontrole i prestiža.
Kako bi se zaštitila od te sudbine, Miuccia Prada - interno nazvana La Signora - preventivno je prenijela vlasništvo nad gotovo svim svojim dionicama u ključnim subjektima, kako tvrde talijanski izvori, a piše BoF. Iako je zadržala glasačko pravo, njezin sin, 36-godišnji Lorenzo, dobio je 50,5 posto njezina udjela u holdingu Ludo S.P.A., a njegov mlađi brat Giulio - koji trenutno ne planira raditi za obiteljsku tvrtku - dobio je ostatak.
Gospođa Prada i modna revolucija
Kada je Miuccia naslijedila trgovinu u središtu Milana, bila je tek zaljubljenica u modu. Predana ljevičarka i feministička aktivistica u 1960-ima raskinula je s tradicijama od kojih je imala koristi. To odbacivanje tradicija pomoglo je u razvoju inovacija kao što je najlonski ruksak iz 1980-ih, zahvaljujući kojem je Prada stekla svjetsku slavu. A njezine ugly chic kolekcije učinile su je jednom od najutjecajnijih svjetskih dizajnerica.
No Miuccia Bianchi Prada nije uvijek namjeravala imati karijeru u modi. Kao zagovornica ženskih prava s doktoratom iz političkih znanosti, nekada je maštala o životu u kazalištu i pet godina bavila se pantomimom. Tek je sredinom 1970-ih nevoljko ušla u posao kožne galanterije koji je pokrenuo njezin djed Mario otvorivši 1913. godine trgovinu Fratelli Prada u Galleriji Vittorio Emanuele II.
Kao što se Armani povremeno žalio, njezini dizajni su 'ponekad ružni'. No u njezinim rukama takav 'loš ukus' postaje chic, vrlo slikovito opisao je Guardian. Ipak, nerado je preuzela Pradu. Moda kao posao: to uopće nije bilo ono što je željela. 'Biti, recimo to tako, ljevičarska feministica i raditi u svijetu mode bila je noćna mora', rekla je za CNA Luxury. 'Mrzila sam tu ideju. Osjećala sam se tako nesigurno, tako pogrešno, jer sam radila posao koji je tada, prema mom mišljenju, bio protiv mojih ideja.'
Na jednom od sajmova 1977. upoznala je mladog vlasnika tvornice kože te će on postati njezin suprug. Opisan kao drzak i možda malo pretjerano samouvjeren, mladi Bertelli imao je velike ideje za svoj posao i ugrabio je ekskluzivnu licencu za proizvodnju i distribuciju Pradinih kožnih proizvoda. 'Bez njega vjerojatno ne bih uopće ušla u ovaj posao', otvoreno kaže Prada. 'S njim sam vidjela novi svijet mogućnosti; radili smo zajedno i ostali zajedno.' I dalje žive u istom stanu u Milanu, onom u kojem je ona odrasla, a podigli su dva sina.
Tek u veljači 1988., u dobi od 39 godina, Prada je predstavila svoju prvu kolekciju za žene, bez poštovanja prozvavši svoju diskretno luksuznu odjeću 'uniformom za one pomalo obespravljene', a 1984. predstavila je i svoj revolucionarni dizajn: lagani crni te minimalistički brendiran ruksak od vojnog najlona.
'U početku se nikome nije sviđalo ono što radim, osim, recimo, nekoliko sofisticiranih ljudi koji su me promovirali', kaže. Njezin je uspjeh, kao i mnogo toga kod nje, paradoksalan. 'Nikad nisam bila dovoljno klasična za klasičare, a nikad dovoljno avangardna za avangardu', rekla je jednom prilikom.
Nakon što su se upoznali kasnih 1970-ih, Prada i Bertelli radili su na stjecanju kontrolnog udjela u kući kožne galanterije koju je osnovao njezin djed. Par je pod svaku cijenu želio izbjeći staromodnu, konzervativnu percepciju koja je tada obilježavala tradicionalne talijanske modne kuće te im je želja bila pozicionirati brend kao modno utjelovljenje vrhunskoga milanskog autoriteta u dizajnu, arhitekturi i proizvodnji. Za rukom im je pošlo razviti globalno moćnu tvrtku i poznato modno ime, a istovremeno su nastavljali izazivati kodekse industrije luksuza, nudeći sportske najlonske ruksake, tenisice i chic printove na granici ružnog uz elegantne kožne torbe.
Predaja štafete sljedećoj generaciji u Pradi
Bertelli pak još nije povukao potez na koji se odlučila Prada i zadržava potpunu kontrolu nad svojim udjelima, pokazuju dokumenti. To ipak neće promijeniti poziciju sina Lorenza jer bi se očeva imovina mogla podijeliti na tri dijela s obzirom na to da ima i kćer iz druge veze. Također, Patrizio - mozak Pradina industrijskog širenja - čvrsto podržava potez supruge. U intervjuu za Bloomberg 2021. rekao je da će sin odlučiti kada je spreman preuzeti uzde grupe, a sam Lorenzo rekao je da bi se to moglo dogoditi za otprilike tri godine.
Prijenos vlasništva znači da će bivši vozač relija postati vlasnik najvećeg udjela u obiteljskom holdingu, a on drži 80 posto Prade. To bi u svakom slučaju poduprlo njegovu rastuću ulogu u tvrtki. Inače, Lorenzov popis titula uključuje one glavnog direktora marketinga, voditelja korporativne društvene odgovornosti i izvršnog direktora. Premda je sam prije mnogo godina rekao roditeljima da je spreman raditi u obiteljskom poslu, uspješno vođenje grupe bit će izazovan zadatak. U svijetu luksuza, u kojem vlada pravilo hit or miss, odnosno svaki potez je odlučujući te može biti potpuni pogodak ili promašaj, sljedeća faza Pradine priče mogla bi sadržavati veća previranja.
Uvjeti koji su omogućili La Signori da učini Pradu globalnom senzacijom više ne postoje. Potražnja u Kini, koja je dovela do dugotrajnog buma luksuzne robe, znatno je oslabjela. A veličina je sve bitnija. Manje kuće poput Prade bore se s ulaganjima potrebnima za natjecanje s globalnim divovima, a vrhunske lokacije u luksuznim trgovačkim ulicama u Milanu, New Yorku i Šangaju važne su gotovo jednako kao i lansiranje prave kolekcije.
Prada i obiteljska holding kompanija nedavno su potrošile preko 800 milijuna dolara za proširenje svoje prisutnosti u New Yorku dvjema zgradama na Petoj aveniji. I bez troškova renoviranja, to predstavlja značajan pothvat za tvrtku koja je 2023. imala prihod od 4,7 milijardi eura — u usporedbi s više od 86 milijardi eura, koliko je ostvario LVMH.
Prihod Prade porastao je u trećem tromjesečju zahvaljujući brendu Miu Miu, čija se prodaja više nego udvostručila. Tijekom tog razdoblja obje su modne marke zadržale pozicije među prva tri 'najvruća' imena na ljestvici koju je sastavio Lyst Index prateći pretraživanja i spominjanja na društvenim mrežama. Bernsteinov analitičar Luca Solca rekao je da Miu Miu ima potencijal udvostručiti godišnju prodaju na oko dvije milijarde eura.
Potpuno novi tim
Lorenzo je imao ključnu ulogu u Pradinoj izvedbi posljednjih godina, barem tako tvrde oni upućeni u interno poslovanje tvrtke. Ipak, strategija nasljeđivanja šira je od samog prijenosa vlasništva, bez obzira na to što je potomak čvrsto na strani neupitnih veterana luksuza.
Grupa je napravila značajne korake 2020. godine angažiranjem slavnog dizajnera Rafa Simonsa kao kreativnog sudirektora Prade. On je pak u studenom prošle godine rekao da zatvara svoj istoimeni brend. Obitelj je u tvrtku dovela tim vrhunskih poslovnih ljudi s namjerom da djeluju kao regenti, olakšavajući prijelaz na planiranu vladavinu Lorenza. Andrea Guerra, koji je vodio Luxotticu, diva naočala, tijekom procvata 2000-ih pridružio im se kao izvršni direktor cijele grupe, a Gianfranco D'Attis - izvršni direktor koji je radio u Richemontu prije nego što je nadgledao razdoblje eksplozivnog rasta u LVMH-ovom brendu Christian Dior kao predsjednik njegova američkog odjela - zaposlen je kao izvršni direktor Prade.
Stariji Bertelli prešao je na mjesto izvršnog predsjednika dok vlasnica i dizajnerica Prada i dalje radi kao sukreativna direktorica sa Simonsom te dizajnira za Miu Miu. U prošloj godini tvrtka je također imenovala nove rukovoditelje na mjestima financijskog direktora, revizora, savjetnika i voditelja ljudskih potencijala.
Bertellijev uspon dolazi točno u trenutku u kojem grupa nastoji graditi poslovanje na ostvarenim velikim visinama: pokušava uloviti rast ostvaren u svojoj najboljoj godini u poslovanju, 2022., i to nakon što su je dobro prihvaćene kolekcije i postpandemijski val potražnje za luksuzom konačno pogurnuli iznad prethodne visoke razine iz 2010-ih (godine procvata vodeće torbe Galleria u Kini). Prada je tako izvijestila o prodaji u iznosu od 4,2 milijarde eura u 2022. godini, od čega je 3,7 milijardi eura ostvareno u vlastitim maloprodajnim trgovinama.
'Unazad dvije godine to je posve novi tim', rekao je Lorenzo prošle godine o tim velikim promjenama. 'Modna industrija se jako promijenila. To je poput sporta - više ne možete pobjeđivati samo svojim talentom, potrebna vam je struktura, organizacija', dodaje.
Dovođenje vanjskih talenata u grupu Prada moglo bi olakšati razdoblje prelaska na novu generaciju, ali i umiriti ulagače svjesne središnje uloge koju igraju njezini osnivači. A jedno je sigurno - održavanje svježine hypea bit će ključno za Pradinu budućnost, no mnogi se pitaju je li mladi Bertelli dorastao tome.
Princ od Prade: Nositelj sudbine kultnog brenda ili marioneta slavne mame?
Prada je u niskom startu za novu utrku. Lorenzo, 35-godišnji bivši vozač trkaćih automobila – sin dizajnerice Miuccie Prade i predsjednika tvrtke Patrizija Bertellija – preuzima vodstvo nad milanskom tvrtkom, restrukturira je od temelja i priprema za novo poglavlje. Ipak, mnogi se pitaju cilja li mladi Bertelli na osvajanje tržišta ili je tek produžena ruka roditelja postavljena u cilju unosne prodaje. Naime prošle godine pojavile su se špekulacije da Prada i Bertelli žele podići rejting svoje obiteljske tvrtke te je unosno prodati, a da će im jedno od ključnih sredstava u tome biti sin Lorenzo. Međutim prolaskom vremena postalo je sve jasnije to da je moćni par odlučan u namjeri da zadrži posao u obitelji.
Predaja štafete sljedećoj generaciji u Pradi - koja je više od bilo koje druge luksuzne marke ispunjena osobnim opsesijama svojih osnivača - neće biti lak pothvat. Lorenzo ulazi u igru kao nasljednik Pradinog prijestolja s brzim usponom te je u samo nekoliko godina postao utjelovljenje nastojanja tvrtke da uravnoteži kontinuitet s potrebom za evolucijom.
Energični 35-godišnjak bio je nepoznat u svijetu mode i biznisa sve dok se nije pridružio poslu krajem 2017., i to nakon što je većinu svog odraslog života posvetio sportu. Naime Bertelli je bio reli vozač od 2010. A bio je i lud za nogometom u tinejdžerskim godinama.
Nekonvencionalan put
Bertellijev put do pozicije glavnog izvršnog direktora, mjesta na kojem se danas nalazi, bio je istovremeno vrlo tradicionalan i vrlo nekonvencionalan. Kao najstariji sin u četvrtoj generaciji obitelji koja je osnovala Pradu, Lorenzo je bio 'princ na čekanju'. Istodobno je odbacio poslovni studij, odlučivši se za studiranje filozofije na Sveučilištu Vita-Salute San Raffaele, programu koji privlači bistre mlade Talijane koji žele izbjeći (ili barem odgoditi) specijalizirane ekonomske programe koje većina vidi kao put do poslovnog uspjeha.
Strastveni sportaš, Bertelli je svoje tinejdžerske godine posvetio nogometu prije nego što je postao vozač trkaćih automobila, provodeći gotovo desetljeće na cestovnim relijima diljem svijeta. Čak i kad je odrastao i počeo razmišljati o preuzimanju svoje odgovornosti u grupi, ostao je distanciran od tvrtke zbog duge sezone relija, putujući čak 200 dana svake godine od Monte Carla u siječnju do Japana u studenom. Ipak, stekao je vještine koje su mu dobro poslužile tijekom njegova brzog uspona u grupi.
Studiranje filozofije na Sveučilištu Vita-Salute San Raffaele, u međuvremenu, izoštrilo je njegovu sposobnost za dijalog i niveliranje kontradiktornih stajališta. A to je itekako vrijedno u globalnoj modnoj industriji, u kojoj vrhunski rukovoditelji svakodnevno nadziru proizvodnju, maloprodaju, dizajn i marketing u raznim regijama. 'Ono što nam stvarno nedostaje u današnjem svijetu su ljudi koji mogu komunicirati', ističe Bertelli.
Unatoč tome što je ostao relativno netestiran izvršni direktor, tržište je povoljno reagiralo na povećanu uključenost mlađeg Bertellija u grupu, djelomično zato što je postigao brze rezultate kad se pridružio Pradi u digitalnom marketingu, u čemu je tvrtka dugo bila u zaostatku nakon godina premalog ulaganja u Instagram i ignoriranja influencera.
Dugogodišnji napori da se oživi Pradina vrhunska linija već su počeli hvatati zamah kada se Bertelli pridružio tvrtki. Rast je od tada ubrzan jer je prvo radio na obnovi digitalne komunikacije brenda - što im je dugo bila slaba točka - a to je pomoglo da se podigne zanimanje, posebno među mladim kupcima. Zasigurno je tome pripomoglo i vraćanje kultnih Pradinih najlonskih dodataka, doduše po višoj cijeni.
'Morao sam odlučiti hoću li započeti tamo gdje već postoje znanje i iskustvo, poput opskrbnog lanca ili maloprodaje, ili na najslabijoj točki i baciti se na ono u čemu moji roditelji nisu bili jaki', objasnio je Bertelli. Novi izvršni direktor od tada je proširio svoje područje djelovanja: osim što se pridružio upravnom odboru grupe 2021., nadzire sve marketinške aktivnosti tvrtke, kao i inicijative u tehnologiji, održivosti i pokretanju novog odjela za fini nakit.
Nema sumnje, pred Pradom su velike promjene, no ako je Lorenzo imalo na svoju majku, najutjecajniju ženu u modi - jer ono što gospođa Prada stvori dokazano vlada modnom scenom - onda ćemo svjedočiti trijumfu princa od Prade.
Efekt Miu Miu
Iako tržište luksuza u posljednje vrijeme karakterizira usporavanje, to ne vrijedi za Miu Miu. Rast u toj Pradinoj marki je nevjerojatan: maloprodaja je porasla za 58 posto u 2023. i ubrzala se za 82 posto u četvrtom tromjesečju. Za uspjeh brenda zaslužene su preinake proizvoda i stilova koji se obraćaju široj skupini potrošača, upečatljivi komadi koji potiču hype i ojačane operacije unutar tvrtke. Izvršna direktorica Benedetta Petruzzo, koja se pridružila brendu 2020., uvjerena je da Miu Miu tek započinje s rastom.
Izvorno zamišljen kao mlađa sestra odrasle i ozbiljne Prade, Miu Miu je posljednjih godina promijenio strategiju pozicioniranja, odlučivši se obratiti širem rasponu kupaca. Početno pozicioniranje Miu Miua kao sestrinskog brenda Prade znači da njegovi glavni kupci postaju mlađi ljudi te su otprilike dvije trećine njih milenijalci i generacija Z. Ali milenijalci stare, pa je Miu Miu nastojao komunicirati s onima s 'mladenačkim stavom', a to označava puno više ljudi.
Uz neprekidno izbacivanje gorućih trendova i stvaranje hypea - što je započelo mikrominicama 2022., a nastavljeno je balerinkama i do koljena dugačkim plisiranim suknjama - manje upadljiv od mikrominica, ali također presudan za uspjeh brenda Miu Miu bio je pokušaj jačanja operativne strane grupe. Suosnivač Prade Patrizio Bertelli, tijekom posljednjeg razgovora o prihodima kompanije, opisao je nedavni uspjeh brenda Miu Miu kao rezultat 'strateških izbora napravljenih u posljednjih nekoliko godina u prezentaciji proizvoda, distribuciji i ljudskim resursima'.
Dolazak Petruzzo na mjesto izvršne direktorice Miu Miua simbol je te promjene. Bivša savjetnica za menadžment u Bainu, koja je radila i u Keringu kao njegova izvršna potpredsjednica odjela za naočale u SAD-u, pridružila se Pradi 2020. Imenovanje je bilo dio šire promjene menadžmenta u grupi Prada, koja se odvija od 2017., kada se Lorenzo Bertelli, sin Prade i Patrizija Bertellija, pridružio obiteljskoj tvrtki kako bi vodio marketing i komunikacije.