švicarska tvrtka

Mnogi mu ne znaju pročitati ni ime, ali ovaj brend tenisica opaka je konkurencija Nikeu i Adidasu

26.10.2024 u 15:59

Bionic
Reading

Jednom kada vidite tenisice On, ne možete ih zaboraviti, a jednom kada ih obujete, ne možete zaboraviti taj osjećaj. Na samom početku Nike ih je odbacio kao ideju, a danas ih nose svi, od sportaša do rekreativaca, pa i vozača taksija. Tvrtka koja svojim tenisicama pruža osjećaj 'trčanja po oblacima' ima reputaciju najbrže rastućeg takvog brenda na svijetu. No on se možda zapravo tek zagrijava i opako puše za vratom gigantima Adidasu i Nikeu

Švicarska tvrtka za proizvodnju tenisica On voli pričati priče o svojim inovativnim proizvodima. Nije ni čudo: priča o tome kako je tvrtka nastala zvuči kao da je istrgnuta sa stranica marketinškog udžbenika. Profesionalni triatlonac Olivier Bernhard, stručnjak za marketing i dizajn David Allemann i Caspar Coppetti, ekonomist s doktoratom iz sportskog marketinga, na planinarenju su odlučili osnovati tvrtku za proizvodnju tenisica za trčanje. U jedanaest godina njihov je startup iz garaže u Zürichu postao međunarodno poznat. Tvrtka sada prodaje svoje tenisice u preko 50 zemalja i ima urede u SAD-u, Japanu, Australiji i Brazilu, ali SAD joj je najveće tržište.

U 2019. On je uključio tenisku zvijezdu Rogera Federera kao novog investitora i ključnog ambasadora brenda. Dok snažno promiče svoju pozadinsku priču i ambasadore, njegovi prihodi, dobit i struktura dionica tretiraju se kao državne tajne. Ali prema istraživačima tržišta, jedan je od najbrže rastućih brendova tenisica za trčanje na svijetu.

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia / Promo

Godine 2021., 11 godina nakon početka, On je debitirao na Njujorškoj burzi s procjenom od devet milijardi dolara. Prošle godine tvrtka je dosegla gotovo dvije milijarde dolara prodaje. Rasla je između 70 i 80 posto godišnje u posljednjih sedam godina, zapečativši svoju reputaciju najbrže rastuće marke tenisica.

No možda se On zapravo tek zagrijava. Naime javno je iznio svoju namjeru udvostručiti prihode do 2026. na četiri milijarde dolara.

Širenje preko granica Švicarske

Tenisice za trčanje ovog brenda, obično s vodoravnim izdubljenim cijevima koje oblažu međupotplate, koje je jedan od recenzenta opisao kao 'kratka tjestenina rigatoni zalijepljena sa strane', sada se prodaju na 10.000 mjesta u više od 60 zemalja. Širenje je bilo tako brzo da je On selio urede šest puta.

Tisuću od tri tisuće globalnih zaposlenika sada dijeli namjenski izgrađenu, najsuvremeniju centralu u Zürichu – On Labs – impozantnu zgradu od 14 katova u bivšoj industrijskoj četvrti grada. Zanimljivo je da nitko u Onovom menadžerskom timu nema prethodnog iskustva u industriji sportske obuće ili odjeće.

'Okupite grupu ljudi koji ne znaju ništa o tome što rade i pustite ih da to hakiraju', kaže za Esquire Alex Griffin, a pridružio im se kao glavni marketinški direktor prije sedam godina. 'Nitko nikada nije tražio tenisicu za trčanje iz Švicarske. Pa smo im to morali pokazati.'

On Labs dijeli mnoga obilježja s tehnološkim startupom – modernistička kamena arhitektura, vrhunska kantina, stol za stolni tenis na krovu – ali ima i mnogo toga jedinstvenog. Za početak, nalazi se u Švicarskoj, zemlji koju se povezuje s čokoladom, luksuznim satovima i privatnim bankarstvom, ali ne nužno i s modno-sportskim inovacijama. Uz to je slavno konzervativna.

'Činjenica koja vrijedi za sve švicarske tvrtke je da vrlo rano znaju da moraju postati međunarodne', kaže Jiahui Yin, Onova glavna operativna direktorica, za Esquire. 'Švicarska je vrlo mala zemlja. Ako ste samo potrošački brend sa sjedištem u Švicarskoj, nikada ne možete imati veliku razinu utjecaja na ponašanje ljudi. Nakon prve godine već smo bili u Njemačkoj i Austriji. A onda smo 2014. otišli u SAD', dodaje.

  • +4
Zendaya, ambasadorica brenda On Izvor: Profimedia / Autor: ON / Planet / Profimedia

Moćni ambasadori brenda

A švicarske kvalitete na tenisicama On mogu se otkriti u brojnim segmentima. Unatoč svoj prašini koja se podigla oko neobičnih potplata, boje i cjelokupni dizajn marke obično su minimalistički i uredni. Brend je svog prvog ambasadora, također ozbiljnog financijskog pokrovitelja, pronašao u Federeru, tenisaču koji je 20. puta osvojio turnire Grand Slam, sportašu poznatom po staloženosti i smirenosti.

Njegova supruga Mirka počela je nositi tenisice On. 'U početku sam mislio da malo čudno izgledaju', prisjetio se Federer. 'Onda sam shvatio da mi se sviđaju.'

Zapravo je prvi prišao Onu, no nisu odmah bili uvjereni u tu ideju - što ako je teniska legenda previše poznata? Može li to zasjeniti brend? Federer nije bio samo fan. Bio je zainteresiran za to da se snažno uključi. Je li on bio kao Michael Jordan za Nike? Federer je nedvojbeno GOAT ('najbolji svih vremena'), a švicarski zemljaci imali su mnogo toga zajedničkog u pogledu vizije i natjecateljskog DNK. Danas je Onova jedna od linija tenisica poznata kao The Roger.

Zendaya kao ključan izbor

Za razliku od drugih brendova koji se drže toga da su njihovi proizvodi dizajnirani isključivo za sport, čak i kada je taj proizvod trendovsko i ograničeno izdanje nastalo u suradnji s nekim reperom, On spremno priznaje da mnogi kupci samo žele ležerne, udobne, svakodnevne tenisice. A oni im to mogu i ponuditi.

Takav pristup istovremeno je pošten, ali i dobar za posao. Ono što je Onu pošlo za rukom je zadovoljiti potrebe životnog stila širokog sloja stanovništva, na načine na koje drugi nisu uspjeli. Tenisice ovog brenda nisu nužno bile supercool lifestyle streetwear po izboru - još. Umjesto toga, oni prodaju sportski izgled s malo više sofisticiranosti. Vidite ljude iz generacije baby boomera koji ih nose, vidite milenijalce, a tu je i generacija X. Tako danas Onove tenisice biraju profesionalni i rekreativni sportaši, ali vidjet ćete ih i na nogama recepcionara u hotelu i taksista.

To očito vodi rastu, osobito u ranijim fazama u kojima se nalaze, u odnosu na konkurente, piše Esquire. Međutim ovaj bend ne želi da ga se promatra kao 'tenisice za tate', pa već smišljaju kako napraviti sljedeći korak prema više mladenačkoj, uličnoj odjeći. A Zendaya je dio toga.

Postoje dokazi da On već pokušava uhvatiti sneakerhead zeitgeist. Modno brendiranje izvršeno je po cijelom Parizu ovog ljeta, tijekom Olimpijskih igara, ali jedan je proizvod dominirao na naslovnicama – Onove tenisice Cloudboom Strike LS, nastale revolucionarnom tehnologijom LightSpray, a koja je kreirala ultralako jednodijelno gornjište koje robotska ruka raspršuje po njima. Lansirane su, naravno, kako bi se poklopile s Olimpijskim igrama.

Dok su drugi platili milijarde za oglašavanje na plakatima, On je privukao mnoštvo u malu galeriju u blizini Rue du Faubourg du Temple.

Robotska ruka u staklenoj kutiji oduševila je promatrače dok se uvijala, okretala i raspršivala materijal na kalup kako bi stvorila gornji dio tenisica nalik čarapi, bez vezica.

Slično tome, kada se Jonathan Anderson iz omiljene modne kuće Loewe obratio Onu i predložio suradnju, uzeli su vremena da promisle o tome – a složili su se da su njegova ljubav prema zanatu i dizajnu prikladni za njih. Njihovo partnerstvo traje sada već pet godina.

A nedavno su potpisali ugovor s dva nova ambasadora. Jedna je glumica Zendaya, a ta ideja, suprotno očekivanju, proizašla je manje iz glumičine ogromne globalne slave i mladenačke privlačnosti, već više iz njezine uloge u teniskoj drami Luce Guadagnina 'Challengers'. Druga je pjevačica FKA Twigs – ona se u početku čini kao najveći hype, sve dok se ne sjetite da je započela kao plesačica i da stavlja ples u središte svojih videa.

  • +4
Cloudboom Strike LS tenisice brenda On Izvor: Profimedia / Autor: On / Ferrari / Profimedia

Ljubav prema trčanju pretvorena u unosan posao

Kad je Olivier Bernhard bio dijete, zbog trčanja se osjećao potpunim. U školi je imao problema s fokusiranjem i kaže da bi u današnje vrijeme vjerojatno dobio lijekove koji bi mu pomogli da se fokusira. Srećom, njegovi su roditelji uvidjeli koliko energije treba izbaciti pa su ga učlanili u atletski klub. Iskustvo pomicanja tijela i trčanja dalo mu je osjećaj pripadnosti i mjesta. Na kraju je izrastao u profesionalnog švicarskog sportaša.

'Bio sam trkač cijeli život', kaže za Inc. 'Rekao bih da imam taj DNK u sebi. Počeo sam se baviti utrkama kada sam imao pet ili šest godina i uživao sam u tome. Možda ne toliko da se popnem na postolje i osvojim medalju. Bio je to više osjećaj trčanja, disanja i otkucaja srca.'

Ironman – s više prvenstava iza sebe – nikada nije namjeravao biti na čelu brenda koji je ometač ili izazivač, niti je namjeravao osnovati tvrtku za tenisice za trčanje. Ideja mu je sinula ne dok je tražio načine za stvaranje novih proizvoda, već za stvaranje drugačijeg iskustva i osjećaja trčanja.

'Uvijek sam smatrao ne to da nema mjesta za još jednu tenisicu za trčanje, već je u pitanju bio drugačiji osjećaj trčanja', kaže. 'Nisam znao kako je izraditi ili proizvesti, ali sam imao viziju ili san za koji sam zapeo i stvarno sam želio oživiti taj drugačiji osjećaj trčanja.'

U to vrijeme Bernharda je sponzorirao Nike te se on prvo obratio toj tvrtki sa svojom idejom. Nažalost, ili možda nasreću, Nike ga je odbio, što je rezultiralo pokretanjem vlastitog projekta, a kasnije i tvrtke. Bernhard priznaje da bi se, da je tada bio na Nikeovom mjestu, mogao i sam nasmijati, jer prototip koji je predstavio bio je, prema njegovim riječima, grozan.

Prvi prototip za tenisice On bio je svojevrsni frankenstein. Bernhard kaže da je komade vrtnog crijeva zalijepio na tradicionalnu tenisicu za trčanje kako bi stvorio mekši doskok i mehanizam nalik odskočnoj dasci za odskakivanje dok je u pokretu, nešto poput amortizera na automobilu. Možda je to izgledalo pomalo šašavo kad je sastavio uzorak, ali osjećaj pri korištenju tih tenisica bio je upravo ono što je tražio.

Svoju trenutnu karijeru Bernhard opisuje kao 'surfanje iz snova' i kaže da je uvijek bio sretan jer je radio ono što voli. Čak i nakon što mu je Nike rekao 'ne', bio je odlučan pokrenuti svoju ideju. Godine profesionalnog bavljenja atletikom naučile su ga da 'ne' često znači 'ne sada', pa je ostao pri svome.

Svoj koncept predstavio je prijateljima Davidu Allemannu i Casparu Coppettiju, a njih su dvojica mislila da je taj prototip tenisica užasan, no promijenili su mišljenje nakon što su trčali u njima. Trojica prijatelja osnovala su tvrtku On Holding AG u Zürichu 2010. godine i vrlo brzo se oko brenda kreirao svojevrsni kult, a poklonici trčanja postali su njegovi vjerni sljedbenici. A većina se, nakon što je isprobala tenisice, totalno 'zapalila' i bez problema su bili spremni platiti koliko god treba da se dočepaju svog para.

Bernhard kaže da su ga mnogi upozoravali da se ne natječe protiv etabliranih i jakih marki poput Nikea, Adidasa ili New Balancea, ali on je proveo godine trenirajući u švicarskim Alpama i nije jedan od onih koji bježe od teške bitke ili nelagode. Kaže da je volio ići u planine kako bi se testirao i poboljšao, pa nije ni čudo da je završio u sličnoj poziciji sa svojim proizvodom – gurajući ga do krajnjih granica da vidi kako bi mogao biti još bolji.

Osnivači brenda On manje su se brinuli o natjecanju na odabranom tržištu, a više o stvaranju izvrsnog proizvoda koji bi i sami željeli kupiti. Fokusirajući se na proizvod više nego na tržište, uspjeli su ne samo pronaći svoju jedinstvenu nišu u atletskom prostoru, već i stvoriti vrhunski proizvod i postići golem uspjeh mjeren velikim prihodima.

Promjene u navikama ljudi idu u prilog markama kao što je On. Sada dosta njih želi provoditi više vremena vani nego na kauču i pronalaze više načina da vježbaju i ostanu zdravi. 'Ako stvari postanu teške, onda dokažete jeste li napravljeni od čelika ili malog plastičnog komada', kaže. 'Volio sam se natjecati u teškim uvjetima. Čak i 2010. znali smo da će biti super teško. Ali gledali smo na to kao sportaši. Rekli smo - želimo osnovati tvrtku i ako možemo preživjeti ovo, možemo izdržati svaku oluju koja pogodi naš brod', kaže Bernhard.

On je dokazao da je riječ o brendu koji može izdržati test vremena. Počeo je u recesiji, a napredovao je tijekom pandemije. Osnivači su pokazali da su njihovi proizvodi oni u koje će ljudi ulagati čak i u teškim vremenima.

Tajna uspjeha

Jedna od tajni uspjeha Ona pripisuje se entuzijazmu za inoviranje proizvoda: osim obuće za trčanje i aktivnosti vezanih uz to, imaju sve veći asortiman odjeće i dodataka koji korisnike oprema 'od glave do pete'.

Iako je oko četiri stotine ljudi zaposleno u istraživanju i razvoju On Labsa, tvrtka želi naglasiti da je svaki novi komad opreme rezultat timskog rada.

Ideja ne nedostaje, a ponekad je problem napraviti njihov prototip. Bernhard je klasični inovator, kao što i priliči nekome tko je zalijepio komadiće crijeva na tenisice, pa se često bavi i prilagođavanjem bicikala u svojoj radionici u švicarskom selu Heidenu. Postao je nestrpljiv čekajući da njegova tvornica sa sjedištem u Aziji pripremi uzorke, stoga je izgradio Maker Space u prizemlju On Labsa. Sada, kada netko dođe s idejom, tim može upotrijebiti PVA, laserski rezač i 3D printer za izradu prototipa u roku od nekoliko sati.

Onova glavna švicarska trgovina povezana je s trgovinom na 350 kvadratnih metara, izgrađenom s istom svijetlom, industrijskom estetikom kao i uredi. Kupci se potiču ne samo da isprobaju tenisice, već i izađu – i odu na brzo trčanje u kvartu.

Autentičnost je još jedan pokretač Onovog uspjeha. Baš kao što je 1950-ih Bill Bowerman, glavni trener na Sveučilištu Oregon, želio izumiti lakše i brže tenisice za trčanje za sportaše te se udružio s bivšim učenikom Philom Knightom kako bi osnovao Nike, Bernhard je sanjao o tenisicama koje će poboljšati iskustvo trčanja.

Prvo Onovo izdanje, Cloudracer, u početku je zapelo za oko okorjelim ljubiteljima. On je zadržao te korijene, sponzorirajući On Athletics Club (OAC), skupinu profesionalnih trkača koji prvenstveno treniraju u Boulderu, Colorado, organizirajući tjedne run clubove svake srijede ispred svojih 45 trgovina diljem svijeta i dodajući nekoliko nedavnih olimpijaca na svoj popis, uključujući američke profesionalce na 10 tisuća metara, Aliciu Monson i Joea Kleckera.

Što to brend On čini jedinstvenim

Onova tehnologija prva je koja kombinira vrhunsku amortizaciju (za mekan doskok tijekom trčanja) sa snažnim odguravanjem (tako da nema kompromisa po pitanju brzine). 'Vjerujemo da je ideja revolucionarna za industriju tenisica za trčanje kao što su, naprimjer, Carvingove skije bile u industriji skijanja prije nekoliko godina, odnosno kada su oblici skija promijenjeni da bi skijanje zahtijevalo daleko manje napora od skijaša', objašnjava za Drapers Olivier Bernhard, bivši triatlonac koji je 15 puta bio švicarski te trostruki svjetski prvak.

Kada je riječ o najprodavanijim stilovima, to je svakako Cloud. Napravljena je da bude najlakša potpuno amortizirana tenisica za trčanje na svijetu i već je nekoliko godina zaredom najprodavanija u Švicarskoj. 

Godine 2019. predstavljena je druga generacija tenisica za trening i trčanje Cloudflow. Linija je poboljšana prema savjetima i superpjenom Helion – a dizajnirana je da omogući glatkoću kretanja, meko slijetanje i eksplozivno uzlijetanje. 'Ukratko: više udobnosti, više odskoka, više brzine. Zovemo to prečacem do trkačkog vrha', kaže Bernhard.

'On je postao ozbiljniji konkurent u obući za performanse', kaže Dylan Dittrich, voditelj istraživanja u Altan Insightsu i autor knjige 'Sneakeronomic Sneakonomic Growth: Scarcity, Storytelling, and the Arrival of Sneakers as an Asset Class'.

I dok tradicionalni ugovor o sponzorstvu sportaša može uključivati dostavu kutije s opremom svakih nekoliko mjeseci i eventualni susret na utrci, Onov pristup '360 stupnjeva' ambasadorima pruža sve, od treninga preko prehrambenih smjernica do financijskih savjeta. Drugim riječima, to je ulaganje u izgradnju dugoročnih odnosa.

'Nismo samo još jedan Nike koji im daje puno novca i isporučuje proizvode koje je već napravio', kaže Yin. 'Činimo ih dijelom Ona. Čak izrađujemo proizvod samo za neke sportaše ako imaju posebne potrebe. Zaista vjerujemo da se sav input koji dobijemo od njih na kraju može komercijalizirati i to će dodati vrijednost našem poslovanju s potrošačima.'

Ekološka osviještenost

Ali ono što muči Bernharda, nakon što je u poslu više od desetljeća, saznanje je da njegova tvrtka pridonosi gomilanju otpada.

On ostavlja snažan dojam svojom povezanošću s prirodom i brigom za zemlju koja mu je dala toliko toga. Tako, naprimjer, provodi rođendan s djecom planinareći po Alpama. Nije ni čudo to što želi učiniti sve što je u njegovoj moći kako bi pomogao u očuvanju onoga što je najvažnije.

'Uvijek mi je bilo teško biti sportaš i znati da sve što imam na nogama i sve što nosim zapravo završava na deponiju', kaže. 'I nisam mislio da će se to promijeniti. Kad smo osnovali tvrtku, bio sam jako uzbuđen, ali sam se također osjećao loše jer sam znao da i ja pridonosim tome. Proizvodimo više otpada.'

Bernhard kaže da je to iznio svojim partnerima uglavnom misleći da će stvari ostati iste, ali ovih dana tvrtka ozbiljno shvaća svoje obećanje da će manje doprinositi stvaranju otpada i počinje eksperimentirati recikliranim materijalima, piše Inc.

Tako je uvedena Onova linija Cyclon, sportska odjeća koja je dizajnirana tako da se u potpunosti reciklira. Dok svaki brend pod suncem sada mora učiniti nešto da bi ispunio okvir održivosti, Cyclon nudi nešto drugačije. Linija, koja se trenutno sastoji od dva modela tenisica i majica, dostupna je samo uz pretplatu. Plaćate mjesečnu naknadu za najam, a kada je vrijeme da se bace u smeće, vraćate ih radi zamjene. On reciklira ono što ste mu poslali.

Adidas i Nike i ostatak tržišta tenisica za trčanje

Godine 2020. Nike je nadmašio sve u segmentu trčanja, svojoj najvećoj kategoriji. A posao je sada, čini se, zapeo. Tvrtka je u prosincu objavila da će smanjiti troškove za dvije milijarde dolara u sljedeće tri godine otpuštajući osoblje. Nesumnjivo, brend prolazi kroz najgore razdoblje od kasnih 1990-ih, ne računajući pandemiju i veliku recesiju.

'Znamo da ne ispunjavamo ciljeve u skladu s našim potencijalom', rekao je u ožujku izvršni direktor brenda John Donahoe. U rujnu je objavljeno da će ga na mjestu predsjednika i izvršnog direktora naslijediti Elliott Hill, bivši viši izvršni direktor i dugogodišnji službenik Nikea.

Ove godine Nike slavi 60. rođendan, no njegov odlazak u mirovinu nije na vidiku. Još uvijek je najveći svjetski sportski brend. Čak i kada je njegova kvartalna prodaja nepromijenjena, ta prodaja iznosi 12,4 milijarde dolara (globalni prihod Nikea iznosio je 51 milijardu dolara u 2023.). S Adidasom, koji je zaradio 5,83 milijarde dolara u prvom kvartalu 2024., čak i dok se oporavljao od propasti svog unosnog partnerstva s Kanyeom Westom na brendu Yeezy, i dalje je daleko ispred drugih igrača na tržištu.

Problem je u tome što sada postoji velika konkurencija. Godine 2024. moguće je podijeliti tržište sportske obuće i odjeće na pola. S jedne strane su vladajući – tvrtke poput Nikea, Adidasa, Pume, Conversea i Vansa, svjetski poznata imena s desetljećima iskustva i brendom visoke tržišne vrijednosti.

S druge strane su izazivači kao što su On, Hoka i Salomon. U ovoj fazi vrlo su male šanse da bilo koji od njih svrgne ijedan od vladajućih brendova, ali kolektivno pušu za vratom staroj gardi. Potrošnja na sportsku obuću i odjeću, koja uključuje marke kao što su Lululemon, Sweaty Betty i Gymshark, skočila je s 301 milijarde dolara u 2020. na 422 milijarde dolara u 2024. Predviđa se da će dosegnuti 512 milijardi dolara na globalnoj razini do 2027., prema izvješću koje je objavila banka RBC u lipnju.

To je izvješće također pratilo određene marke. Prema analizi internetske platforme The Business of Fashion, pokazalo se da su prihodi 13 brendova izazivača između 2021. i 2023. porasli prosječnom godišnjom stopom od 29 posto, u usporedbi s osam posto etabliranih imena - u istom razdoblju u kojem je Nike zastao.

Također je istaknuto sljedećih nekoliko godina. Između 2023. i 2026. RBC predviđa godišnji rast od pet posto za Nike, devet posto za Adidas i 13 posto za Amer Sports, vlasnika Salomona i Arc’teryxa. Daleko ispred je On s 26 posto.

'Očito je da se naš proizvod koristi u svim prilikama', kaže Yin. 'Ali kao tvrtka praktički držimo trčanje kao KPI. Provodimo brojenje trkača oko glavnih staza za trčanje diljem svijeta, svake godine, dva puta godišnje. Zapravo brojimo koliko njih nosi naše tenisice. Interno držimo to kao ključnu mjeru uspjeha.'

Dakle imaju li ljude s olovkom i papirom koji zbrajaju koliko pari tenisica On prolazi stazama? 'Više je u pitanju AI', kaže Yin. 'Koristimo agenciju koja može snimiti slike i identificirati svaki logotip. Jer važno je ne biti pretjerano zaokupljen svojim uspjehom. Brojke prodaje očito rastu. Ljudi vole naše tenisice i marka je vrlo moderna. Ali važno nam je da budemo vjerni srži proizvoda. Želimo vidjeti da ih ljudi koriste u pravim prilikama. Da im se ne sviđaju samo dizajni, već i da se koriste na stazama. Mogli biste prodati mnogo proizvoda. Ali ako ih nijedan trkač ne nosi, na kraju ćete izgubiti u ovoj igri.'

Onu u prilog ide i to da je, nakon nogometa, trčanje postalo najpopularniji sport na svijetu. Prema izvješću koje je u siječnju objavila podatkovna tvrtka Statista, 50 milijuna ljudi samo u SAD-u sudjelovalo je u trčanju ili džogiranju u 2021. godini. Nakon pandemije možemo smatrati da se nalazimo u drugom trkačkom valu – ovaj najpristupačniji oblik tjelovježbe nije bio ovako moderan od 1970-ih.

Drugačiji od drugih

Tvrtka je u većinskom vlasništvu trojice osnivača i privatnih investitora – koji, osim Federera, navodno uključuju njujorškog privatnog investitora Kennetha Foxa i Alexandrea Pereza, porijeklom Brazilca.

On je tako u nekoliko godina izrastao iz startupa s tri osnivača u međunarodnu tvrtku. No taj rast nije promijenio kulturu tvrtke. 'Čak i danas u Onu drugačije radimo nego u drugim tvrtkama. Inače bismo jednostavno bili Adidasova ili Nikeova kopija. Tražimo ljude koji su voljni isprobati nove stvari i riskirati. Primjerice, važno nam je da se nitko ne boji otkaza ako nešto pođe po zlu. Uostalom, radi se o pronalaženju rješenja, a ne o tome tko je pogriješio. Rano smo shvatili da to moramo tako modelirati za zaposlenike', kaže Coppetti za NZZ.

Osnivač Bernhard poznat je po ocjenjivanju zaposlenika i angažiranju novih članova tima prilikom trčanja s njima oko obale Ciriškog jezera. S jedne strane, to mora biti sjajno za timsko zbližavanje. S druge strane, možda nije način na koji svi žele komunicirati sa šefom.

'Imamo neke zaposlenike koji dolaze iz trkačkih sredina i vrlo su natjecateljski nastrojeni. Neki, s druge strane, možda nisu tako atletski građeni na početku, ali postupno se 'zaraze'. Sport je dio našeg radnog dana. Ljeti ponekad vidite ljude kako hodaju bosi i znojni uredom. A ponekad ćete nas naći još uvijek u opremi za vježbanje na sastanku u 16 sati jer nema vremena za presvlačenje prije nego što se vratimo poslu', kaže Coppetti za NZZ.

Onov tim nije odustao od vježbanja ni tijekom pandemije pa su održavali virtualne treninge i satove joge. 'Izgledalo je malo čudno vidjeti između 40 i 500 ljudi koji zajedno vježbaju online. U početku sam se osjećao čudno izvodeći skokove i sklekove u dvorištu', dodaje Coppetti za NZZ. Ali kada im se Federer pridružio iz svoje kolibe u Valbelli, nitko se više ničemu nije čudio.

'Pokušavamo prenijeti što više ovlasti za donošenje odluka na tim. Međutim radimo s puno mladih ljudi koji se ponekad teško isključe. Poručujemo im da, usprkos svim obavezama, moraju naučiti i distancirati se. Moramo biti primjer. Osobno ne čitam e-poštu od petka od 18 sati do ponedjeljka ujutro. U Japanu gotovo moramo prisiljavati svoje zaposlenike da uzmu zakonski propisane dane godišnjeg odmora', objašnjava Coppetti.

Allemann dodaje da i oni sami moraju biti primjer, inače On ne bi mogao privući prave ljude – one koji žele raditi po svome. 'Niti bismo imali kapaciteta za inovacije i preuzimanje projekata za budućnost, poput novih proizvoda. Danas kao osnivači više nismo primarno odgovorni za uspjeh Ona. Imamo vrlo iskusan voditeljski tim od oko 20 ljudi. Teret odgovornosti prebacuje se na mnoga pleća. Također smo odlučili ne imenovati glavnog izvršnog direktora. Organizirali smo tu poziciju kao partnerstvo s Martinom Hoffmannom i Marcom Maurerom kao suizvršnim direktorima. Caspar i ja smo u međuvremenu supredsjednici upravnog odbora i vrlo smo aktivni u tvrtki. A kao voditelj inovacija, suosnivač Ona Olivier Bernhard također je aktivan član upravnog odbora', objašnjava Allemann.

Na zidu Onove glavne švicarske trgovine nalazi se Bernhardov prototip. Stara Nikeova tenisica oblijepljena samoljepljivom trakom, s komadićima vrtnog crijeva zalijepljenim, prilično loše, za potplat. 'Nismo to izmislili!' kaže Bianca Pestalozzi, generalna direktorica za regiju EMEA. 'Tako je sve počelo.'

Onov logo nalik je hijeroglifu. Trebao bi nalikovati prekidaču za svjetlo, kao tipka za paljenje. No, kako navodi Esquire, devet od 10 ljudi ne može ga dešifrirati, a ni ne znaju kako se brend uistinu zove. 'Zapravo mislim da je to istina', kaže Pestalozzi. 'Mnogi ljudi misle da se zovemo QC.'

'Također smo svjesni ograničenja naziva 'On' po pitanju pretraživanja pojmova', kaže Pestalozzi. 'Poduzimamo korake da to riješimo. Ipak, s obzirom na sve to', kaže ona, 'prilično nam dobro ide.'