Jednorozi, odnosno unicorns, startup su tvrtke procijenjene na više od milijardu dolara kao što su, primjerice, Airbnb, Pinterest ili Uber. I baš kao što je legendarno stvorenje bilo predmet želja u srednjem vijeku zbog svojih navodnih mističnih moći, danas se investitori, osnivači i političari pitaju koliko rano se mogu otkriti ili proaktivno oformiti takva poslovna čuda
Akademski direktor obrazovnog programa Professional MBA Entrepreneurship & Innovation na poslovnoj školi WU Executive Academy u Beču, profesor Nikolaus Franke, pozabavio se malo ovim pitanjem kako bi otkrio postoji li čarobni recept za tvrtke jednoroge te koliko još ovih nevjerojatnih startupova može zaživjeti.
Magija jednoroga
Termin “jednorog” je 2013. uvela poduzetnička kapitalistkinja Aileen Lee. On označava tvrtku udruživanja s iznimno visokom tržišnom vrijednošću. Različite institucije imaju popise koji bilježe oko 300 startupova čija je vrijednost u kratkom vremenskom razdoblju dostigla više od milijardu dolara. Na primjer, Uber je procijenjen na oko 70 milijardi eura, Airbnb 30 milijardi dolara. Naravno, takva visoka vrijednost startupova temelji se na očekivanjima o budućem prometu i dobitku za koje nikada nismo sigurni hoće li biti ispunjeni. Ipak, nevjerojatno je kako vrijednost brzo raste u digitalnom gospodarstvu. Ona proizlazi iz razornog karaktera poslovanja. Kao kreativni prekidači, takva poduzeća mogu izgraditi nova tržišta i održivo mijenjati postojeća.
Može li se jednorog prepoznati u samom začetku?
Svaki političar želi poticajnu snagu takvih pokretača rasta domaćeg gospodarstva. Svaki investitor ili poduzetnik nastoji imati što više „jednoroga“ u svojim investicijskim portfeljima. I svakako, svaki „startuper“ sanja o takvom uspjehu. Koja je njihova formula? Ako bolje pogledamo postojeće jednoroge, vidjet ćemo da često tržišta stvaraju pomoću novih, inovativnih kombinacija koje su zanemarili iskusni igrači. Rastu nevjerojatnom brzinom i često poziciju na tržištu osiguravaju umrežavanjem. Čimbenici potrebni za uspjeh jednoroga kriju se u prepoznavanju novih tržišta gdje je još uvijek slaba konkurencija, inteligentne inovacije (tehnologije, proizvodni i/ili poslovni model) koji imaju barem privremeno jedinstvenu prodajnu točku i upravljački tim koji provodi usvojenu strategiju i zna kako upravljati velikom dinamikom rasta. Iz toga proizlazi da u određenoj mjeri možemo procijeniti koji početnici imaju barem potencijal postati jednorog.
Najperspektivniji jednorozi na koncu budu krave ili koze, a neki od njih umru
Aileen Lee je brzorastuće tvrtke s dobrim razlogom nazvala “unicorns” jer je tako željela ilustrirati statistički nedostatak ovog fenomena. Nije ni čudo da je ciljna točnost preliminarne evaluacije niska. Venture kapitalisti su stručnjaci u procjeni startupa. Tijekom više stupanjskih i skupih procesa, oni procjenjuju potencijal mladih poduzeća i financiraju manje od jednog startupa od njih stotinu koji su u potrazi za financijskom podrškom. Međutim, čak i uz svu tu temeljitost i strogu selekciju, čak ni promil startupova u cijelom svijetu koji se financiraju iz poduzetničkog kapitala ne postanu jednorozi. Dakle, očito je da su šanse da se jednorozi u samom startu prepoznaju vrlo niske. Moguće je, ipak, provesti negativan odabir i reći s izvjesnom sigurnošću koji startupovi nemaju šanse izrasti u jednoroge. No, pouzdani pozitivni odabir teško je moguć iz jednostavnog razloga jer su razorne inovacije po definiciji nove i stoga povezane s rizicima. Nužno je prihvatiti da su pogreške neizbježne čak kod startupova koji obećavaju. Mnogi od njih uživat će ograničavajući uspjeh, a neki će jednostavno uspjeti. Figurativno govoreći, čak i najslađe bebe jednorozi nažalost mogu dobiti još jedan rog ili čak umrijeti.
Rješenje: stvoriti što više beba jednoroga i poticati njihov razvoj
Na prvi pogled čini se da je vrijeme da padnemo u depresiju. Ne samo da su jednorozi izuzetno rijetki, već ne postoji formula za zajamčeni uspjeh, ne postoji fiksni "plan izgradnje", nema precizne prognoze o tome tko će ostvariti uspjeh. Dakle, što moramo učiniti ako, kao društvo, želimo imati više startupova koji uživaju u iznimnom uspjehu? Kako možemo osigurati pozitivne učinke na inovacije, zapošljavanje i dobrobit društva?
Evo i odgovora – moramo pokrenuti više startupova koji imaju barem sklonost postići veliki uspjeh. Svako novo poslovanje takve vrste - inovativno, na novim i tržištima koja se neprestano mijenjaju, s jakim i ambicioznim osnivačkim timom - je eksperiment. Neki će se raspasti, neki će jednostavno stagnirati. Ali bit će onih koji ostvaruju uspjeh. A kad se usudimo napraviti dovoljno eksperimenata te vrste kao društvo, onda ćemo dugoročno vidjeti dostojanstvene jednoroge.
Ovi eksperimenti se ne događaju sami i ne bismo ih trebali ostaviti bez nadzora. Mi kao društva prije svega dužni smo osigurati povoljne uvjete koji bi mogli postati poticaj za uspostavljanje mnogih obećavajućih poduzeća. Ključni čimbenici ovdje su poznavanje poduzetništva, sveobuhvatno znanje o metodama i tehnikama kako započeti poslovanje i o multidisciplinarnom pristupu, osobito umrežavanju ključnih tehnologija (primjerice, zdravstvo, Internet stvari i umjetna inteligencija) s ekonomskim i poslovnim razmišljanjima i trgovinom. Drugi je korak osigurati sve neophodne uvjete za startup za otpuštanje njihovih pravih potencijala u potpunosti, tako da niti gladuju, niti emigriraju u potrazi za boljim ekosustavom poduzetništva.