dobro pitanje

Vrtoglavo visoke potpetice vrući su modni hit, ali i zanimljiv pokazatelj: Može li 'indeks visokih potpetica' predvidjeti gospodarski rast?

01.09.2021 u 15:32

Bionic
Reading

Vrlo visoke potpetice ponovno se vraćaju u modu, a nose ih brojne slavne i poznate dame, od Beyoncé do Olivije Rodrigo. Mnogi u tome vide puno više od običnog modnog trenda te postavljaju vrlo zanimljivo pitanje: označava li povratak visokih potpetica ujedno i povratak razdoblja prosperiteta?

Sigurno ste čuli za 'hemline indeks'. Prvi ga je spomenuo ekonomist George Taylor 1926. godine kada je izjavio da se suknje skraćuju tijekom financijskog prosperiteta, a produljuju u recesiji. No, bi li paralelna teorija mogla funkcionirati i za ženske cipele? S približavanjem razdoblja popuštanja epidemioloških mjera i postupnom povećanju potrošnje nameće se pitanje može li visina ženskih potpetica biti dobar ekonomski prediktor slijedećeg razdoblja koje će obilježiti procvat ili propast?

U modu se na velika vrata vraćaju cipele s velikim, nevjerojatno visokim potpeticama, a na TikToku vrlo je popularan hashtag #pleaserheels (koji je dobio ime po cipeli s vrlo visokim lukom) koji broji više od 118 milijuna pregleda na toj popularnoj društvenoj mreži.

Prošlog vikenda slavna Beyonce uparila je crnu Versaceovu haljinu s Barbie ružičastom jaknom i odgovarajućim cipelama vrtoglavo visokih potpetica. Početkom kolovoza Lady Gaga nosila je komplet kratkih tajica i topa u baby plavoj boji sa štiklama ekstremnih platformi.

Lady Gaga Izvor: Profimedia / Autor: MEGA / The Mega Agency / Profimedia

Fotografije sa seta snimanja reboota 'Seks i grada' naziva 'And Just Like That' jasno pokazuju i kako Carrie Bradsahaw ni u novim nastavcima ne odustaje od omiljenih visokih potpetica. Štikle su stigle i do Bijele kuće u trenutku kada je Olivia Rodrigo kombinirala Chanel odijelo s visokim potpeticama.

Ovaj trend nije zaobišao ni jači spol, pa tako muška moda nastavlja koketirati s visokom petom: tijekom vikenda 'Donda', album Kanye Westa, pratio je stajling s potpisom Balenciage koji je uključivao crne štikle s platformom koje su izgledale kao da su izvučene ravno iz ormara članova grupe Kiss.

Trevor Davis, bivši stručnjak za potrošačke proizvode u IBM-u razradio je teoriju koja spaja visinu potpetice s ekonomskim usponima. 'Indeks je kreiran na temelju analiziranja društvenih medija i drugih internetskih izvora gdje su u fokusu potrage bili influenceri i kupci cipela i čizama koji spominju ili određenu visinu pete, na primjer 10 cm, ili izraz koji se lako mogao izjednačiti s visinom. 'Dobivene podatke smo povezali s različitim pokazateljima ekonomskih performansi kako bismo dobili indeks,' kaže Davis za The Guardian. Rezultati su pokazali da kada su ekonomski pokazatelji u padu, visina potpetica u početku raste, no ako gospodarstvo ostane u recesiji više od nekoliko mjeseci, tada se i visina potpetica smanjuje.

Davis i njegov tim također su otkrili i kako ljudi nerijetko modu koriste kao sredstvo koje im olakšava proživljavanje teških vremena. 'To smo interpretirali kao početnu potragu za glamurom kojom mnogi pokušavaju, u početku nepovoljnog gospodarskog razdoblja, neutralizirati i oduprijeti se 'hladnim ekonomskim vjetrovima'. No s duljim periodom loše gospodarske situacije koji nameće štednju i svojevrsni asketski način života, smanjenje razmetljivosti predstavlja se kao norma, a samim time dolazi i do smanjenja potpetice,' navodi Davis.

Iako je indeks osmišljen prije pandemije, Davis kaže da vidi korelaciju između visoke potpetice kakva se sada vraća u modu i ekonomskog procvata nakon Covida. 'Očekujem da će se dio potisnute potrošnje preusmjeriti na povećanu visinu pete što predstavlja svojevrsni odgovor na trenutno vladajuće bolje raspoloženje i osjećaj slobode i spasa,' kaže Davis.