Brzina, strast, vrhunska tehnologija i preciznost - sve to i puno više objedinjuje reli, disciplina koju s pravom nazivaju kraljicom automobilizma. Od 18. do 21. travnja hrvatskim će cestama ponovo zagospodariti najbolje relijaške posade svijeta u borbi za važne bodove u poretku svjetskog prvenstva.
Automobili u kojima se natječu predstavljaju sam vrh tehnološkog napretka koji kombinira dva motora – onaj s unutarnjim izgaranjem pogonjen ekološki održivim gorivom i dodatni s elektro jedinicom. U trenutku korištenja oba motora automobili imaju više od 500 konjskih snaga.
Unatoč sjajnim performansama, suvremeni Rally1 bolidi razvijeni su na način da udovolje visokim standardima očuvanja okoliša. Goriva koja koriste nisu rađena na fosilnoj bazi, a na dijelovima itinerera automobili voze isključivo na struju.
Uz posade i njihove timove, Hrvatsku će ponovo pohoditi velik broj navijača. Prema procjenama policije, WRC Croatia Rally 2023. godine pratilo je više od 400.000 gledatelja, što je rekordna posjećenost jedne sportske manifestacije u Hrvatskoj. Brojke su još veće kad se sagleda šira slika: televizijski je prijenos išao u više od 165 zemalja svijeta, a izravne je prijenose brzinskih ispita ispred malih ekrana pratilo više od 58 milijuna gledatelja!
U provedbu natjecanja koje se proteže kroz pet županija (Zagrebačku, Karlovačku, Primorsko-goransku, Varaždinsku i Krapinsko-zagorsku) te Grad Zagreb, uključeno je više od 2000 ljudi. Oni su se svojim predanim radom pobrinuli da iz Hrvatske u svijet ode sjajna slika privlačne destinacije.
'Iznimno mi je drago da su dosadašnja tri izdanja WRC Croatia Rallyja ostavila dubok trag. Zahvaljujem ekipi koja radi na realizaciji natjecanja, sucima, volonterima, Vladi, svim sponzorima i partnerima te onima koji kupovinom ulaznica pomažu da zadržimo svjetsko prvenstvo u Hrvatskoj. Ovako opsežan projekt zahtjeva studioznu pripremu i predanost. Entuzijazam i požrtvovnost naših ljudi nešto je što me tjera dalje, čak i u trenucima kad pomislim da bi pametnije bilo odustati. Imamo punu podršku novog predsjednika Hrvatskog auto i karting saveza Roberta Markta koji kao bivši automobilist razumije naše potrebe. Vjerujem da imamo sve potrebne sastojke za još jedan spektakl od 18. do 21. travnja kad će zahtjevni hrvatski brzinski ispiti staviti na kušnju majstore volana', rekao je predsjednik Organizacijskog odbora WRC Croatia Rallyja Daniel Šaškin.
Hrvatska postaja svjetskog prvenstva u reliju kroz prve tri godine održavanja donijela je pravi vrtuljak emocija za natjecatelje, timove, gledatelje, ali i organizatore. Formalna zabrana za publiku zbog pandemije bila je na snazi 2021. godine, no njoj unatoč oko 50 tisuća gledatelja stiglo je na završni brzinski ispit koji se održavao između Zagorskih Sela i Kumrovca.
Upravo na njegovim posljednjim metrima odlučen je prvi pobjednik Croatia Rallyja u WRC eri: Sebastien Ogier iskoristio je pogrešku Elfyna Evansa i slavljem u Hrvatskoj trasirao svoj put prema osmom naslovu svjetskog prvaka.
Neposredno pred drugo izdanje utrke izbio je ratni sukob u Ukrajini. Prodaja ulaznica za Croatia Rally stala je neposredno nakon njihovog puštanja u prodaju. Cijene su na svjetskim tržištima porasle, no na natjecanje je unatoč svemu stiglo više od 300.000 gledatelja. Ogier se nije pojavio, pa se činilo da će bez branitelja naslova Kalle Rovanpera izboriti laku pobjedu. Ipak, kiša se na pretposljednjem brzinskom ispitu pobrinula za još jednu epsku završnicu. Rovanpera je nadahnutom vožnjom između Zagorskih Sela i Kumrovca vratio prvu poziciju od Otta Tanaka i osvojio Croatia Rally. Kasnije te sezone postao je i najmlađi svjetski prvak u povijesti sa samo 22 godine...
Uvertira u prošlogodišnji, treći WRC Croatia Rally zavila je u crno automobilistički svijet. Tijekom testiranja, samo sedam dana prije natjecanja, tragično je stradao Irac Craig Breen. Sve su posade nastupile njemu u čast, smatrajući da bi sam Breen želio da se natjecanje održi, jer njemu je reli doslovno bio život. Pobjedu je stradalom kolegi posvetio Velšanin Elfyn Evans.
'Neprestano komuniciramo sa Svjetskom automobilističkom federacijom, WRC Promoterom, osluškujemo želje timova. Nastojimo natjecanje učiniti što uzbudljivijim, a s druge strane ocjene koje smo za njega dobili proteklih godina nose ogromnu satisfakciju ljudima iz naše organizacije koji reli konzumiraju za doručak, ručak i večeru. Iz godine u godinu podižemo vlastite standarde i uvjeren sam da možemo biti odličan primjer drugim organizatorima. S logističke strane ovo je vrlo zahtjevan projekt, jer iziskuje da naše ekipe rade na pripremi brzinskih ispita danonoćno. Zatim su tu volonteri od kojih svake godine one najbolje nastojimo uključiti u naš sustav. Ne zaboravimo suce, redare, veliku pomoć policije, hitnih službi.... Doista mislim da se cijela Hrvatska može ponositi Croatia Rallyjem', kazao je dopredsjednik Organizacijskog odbora Marin Frčko.
Pripreme za provedbu ovogodišnjeg natjecanja krenule su još prošloga ljeta, a značajno su se intenzivirale u veljači i ožujku 2024. Servisno parkiralište bit će smješteno na novoj lokaciji, trgovačkom centru Westgate pokraj Zaprešića; umjesto na makadamu servis će, eto, biti na asfaltu. Na taj način zadovoljen je i ključni kriterij Svjetske automobilističke federacije kad je izgled servisnog prostora u pitanju.
Krajolici kroz koje prolazi trasa Croatia Rallyja prekrasni su: od brda, planina, livada i šuma, pa do obala Jadranskog mora uz mnoštvo kulturno-povijesnih znamenitosti poput dvoraca, kurija i crkava.
'Svjetski timovi dolaze kod nas i prije natjecanja na testiranja. Zadovoljni su uvjetima koje imaju u Hrvatskoj. Štoviše, dio timova odlučio se na našem asfaltu testirati i prije Srednjoeuropskog rallyja koji se vozi kroz Austriju, Češku i Njemačku... Stalno naglašavamo da je WRC Croatia Rally zamašnjak cijelog autosporta u Hrvatskoj. No, koristi ima i ekonomija, jer je generirana potrošnja vezana uz naše natjecanje iz godine u godinu sve veća. Žao nam je da u našoj prekrasnoj zemlji nema više vrhunskih sportskih manifestacija, upravo one bi nas primakle blizu cjelogodišnjeg turizma, cilja koji je zacrtan u Strategiji razvoja održivog turizma do 2030. godine. Nakon našeg relija proteklih su se godina u Hrvatsku vraćali i natjecatelji i gledatelji, pokazala je socioekonomska studija koju smo radili u suradnji sa stručnjacima Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu', naglasio je Šaškin.
Nakon tri uspješna izdanja Croatia Rallyja, WRC Promoter iznimno je zadovoljan svime što pruža Hrvatska. Upravo stoga organizatorima je ponuđen novi, trogodišnji ciklus od 2025. do 2027. godine. Pozitivni učinci na turizam i gospodarstvo veliki su plus. U 2023. godini Croatia Rally generirao je najmanje 151,5 milijuna eura ukupnih ekonomskih učinaka. To je porast u iznosu od čak 44% u odnosu na 2022. godinu kad su ekonomski učinci procijenjeni na 105 milijuna eura, prema studijama koje je radio dr. sc. Oliver Kesar, profesor s katedre turizma zagrebačkog Ekonomskog fakulteta.
WRC Croatia Rally 2024. održat će se od 18. do 21. travnja. Njegov itinerer dugačak je 1883 km, od čega 283 km otpada na 20 brzinskih ispita. Ceremonijalni start održat će se kraj Zagrebačkih fontana, a cilj je ispred poslovne zgrade INE u Novom Zagrebu.