Nijemcima je dosta prostakluka u školama i nedostatka manira u mladih. Uz parolu 'pristojnost je temelj demokracije', sve više osnovnih i srednjih škola uvode obvezne satove i tečajeve lijepog ponašanja. To poglavito traži Industrijska i trgovačka komora, jer se poslodavci tuže na sve jadnije obrazovanje mladih koji traže posao. Problem nije toliko u računanju i pismenisti, nego u nedostatku discipline, točnosti i uljudnosti u međusobnom ophođenju, temelju timskog rada
'Ruke iz džepa! Kapu dolje! Vilicu u lijevu, nož u desnu ruku! Ne žvačite kaugumu kad se nekome obraćate! Prvi pozdravljajte starije!' sve se češće može čuti u učionicama škola diljem Njemačke. Stil i etiketa su 'in', nepristojnost se više ne oprašta. Nijemcima je dosta prostakluka u školama i nedostatka manira u mladih. Uz parolu 'pristojnost je temelj demokratskog ponašanja', najavljuju reanimaciju vrijednosti kao što su uljudnost, tolerancija, poštivanje točnosti, red, marljivost i osjećaj dužnosti.
Od osnovaca do srednjoškolaca, mladi Nijemci na školskoj nastavi opet uče o lijepim manirima, međusobnom ophođenju, kako se snaći u nenadanim situacijama, kako se pravilno predstaviti ili kako se ponašati u razgovoru sa šefom. Nastavnici odvode učenike u restoran, da ih na licu mjesta nauče kako sjesti za stol, tko prvi počinje jesti i koji pribor za jelo ide uz koji slijed. 'Lijepo ponašanje' je školski predmet koji polako osvaja tjedne rasporede nastave.
Lijepo ponašanje je školski predmet
Nijemci su zatečeni činjenicom da njihovim novim generacijama nedostaje 'Kinderstube', kućni odgoj koji pretpostavlja da znaju pristojno pozdraviti, voditi suvislu konverzaciju i dignuti se starijoj osobi u tramvaju. Budući da sve više učenika u dnevnom boravku provodi cijeli dan u školi, škola je i jedino mjesto koje ga može naučiti takvom ponašanju. U današnjem globalnom društvu u kojem obitelj tek rijetko sjeda zajedno za stol, a obroci se svode na razvlačenje pizze u hodu i žvakanje hamburgera iz plastičnih omota, nije čudo što učenici doguraju do mature, a ne znaju pravilno koristiti pribor za jelo. Telefonira se više nego ikada u povijesti, ali mladi se ne znaju predstaviti na telefon niti znaju u kojim je prilikama pristojno, a u kojima nije koristiti mobitel u društvu i na javnom mjestu. Koriste više no ikada sredstva komuniciranja, ali ne znaju pismeno suobraćati, a usmeni se dijalog svodi na sleng i grgljanje u nedostatku pravih riječi.
'Moramo se osloboditi ideje da škola prenosi samo suho znanje, ona mora na sebe preuzeti i neke druge odgojne zadaće', kaže Jürgen Knorz, ravnatelj osnovne škole u Oberasbachu nedaleko Nuernberga, u čijoj školi učenici od prošle godine redovito uče o bontonu. Slični su obrazovni projekti također zaživjeli u pokrajinama Baden-Württemberg, Nordrhein-Westfalen i Hessen, pripremaju se u Bavarskoj, a u Bremenu se uvodi predmet UBV, kratica od 'Umgang, Benehmen, Verhalten' (Ophođenje, ponašanje, dobro vladanje), dok sve više škola uvodi debatne klubove, da unaprijede vještinu govora i kulturu dijaloga. U Saarlandu je još 2004. pokrenut projekt 'Temelji lijepog ponašanja', čime je tadašnji ministar obrazovanja ove pokrajine, konzervativac Jürgen Schreier, najavio 'kraj neuduljnosti' i pozvao na 'rehabilitaciju vrijednosti', objašnjavajući gubitak pristojnosti i discipline nasljeđem anarhičnih šezdesetih.
'Tamo gdje zakaže kućni odgoj, treba uskočiti škola, kako bi učenike što bolje pripremila za život', ponavljao je Schreier, dok je njegovu inicijativu Der Spiegel nazvao anti-mangupskom ofenzivom. Nije riječ o povratku arhaičnim manirima poput ljubljenja ruku, objašnjavao je Schreier – nego o izgradnji svijesti o odgovornom i discipliniranom odnosu prema okolini. Učenici moraju naučiti zašto su uljudnost, obzirnost i uvažavanje drugih važni za zajednički život, moraju naučiti pravila civiliziranog ophođenja.
Počinje borba protiv neciviliziranog ponašanja
A te nove obrazovne sadržaje poglavito predlaže Industrijska i trgovačka komora, jer se poslodavci tuže na sve jadnije obrazovanje mladih koji traže posao. Problem nije u računanju i pismenosti, koliko u nedostatku discipline, komuniciranja, točnosti i uljudnosti u međusobnom ophođenju, temelju timskog rada. A u redovima uglednih tvrtki umijeće ophođenja i poslovni bonton se itekako računa.
Računa se i u dalekoj Kini, pa je u borbi protiv 'neciviliziranog ponašanja' Ministarstvo obrazovanja prošle godine najavilo uvođenje novog predmeta 'pristojno ponašanje', obvezno u svim školama i za sve školske uzraste. Još uoči Olimpijade 2008. pokrenuli su kampanju protiv loših navika kao što su pljuvanje na javnim mjestima i guranje u redovima, a sada će mladi Kinezi u školskim klupama učiti o manirama za stolom i kako starijima iskazati poštovanje, umijeće dijaloga, primjereno odijevanje u različitim prigodama, pisanje pisama, e-mailova, telefoniranje, umijeće strpljivog čekanja u redovima i vještinu predstavljanja.
U nas je, pak, novi resorni ministar Željko Jovanović najavio promjene u načinu učenja i sadržaju nastave, gdje bi trebalo biti prostora i za zdravstveni odgoj, te odgoj i obrazovanje za demokratsko građanstvo. Krije li se možda u tome i pokoji savjet učenicima kako svladati pravila lijepog ponašanja