PRIPREMITE SE

Znate li uopće razliku između rasprodaje, akcije i sezonskog sniženja?

20.06.2018 u 11:47

Bionic
Reading

Izloge trgovina uskoro će preplaviti šarenilo brojeva s predznakom minusa i znakom postotka, a sve pod velikim natpisom sezonskog sniženja. Znadete li po čemu se ono razlikuje od akcije ili rasprodaje, te koja su vaša prava i obaveze prodavača?

Akcijske prodaje, rasprodaje i sezonska sniženja smatraju se posebnim oblicima prodaje u kojima se proizvodi i usluge nude po cijenama nižim od onih u redovnoj prodaji, ali kupac pritom zadržava ista prava kao u redovitoj prodaji.

Uključuje to i zamjenu kupljenih proizvoda, ali valja imati na umu da je na sniženjima slabija ponuda nego u redovnoj prodaji.

Akcijska prodaja

Svaka prodaja određenih proizvoda po cijeni koja je niža od cijene tog proizvoda u redovnoj prodaji je u osnovi akcijska prodaja, a ukoliko su ispunjeni još neki uvjeti trgovac je može oglasiti kao rasprodaju ili sezonsko sniženje.

Sezonsko sniženje

Sezonskim sniženjem smatra se prodaja proizvoda po sniženoj cijeni nakon proteka sezone. Na ovaj oblik posebne prodaje trgovac ima pravo najviše dva puta godišnje, za zimsko sniženje od 27. prosinca, a za ljetno od 1. srpnja. Sezonsko sniženje može trajati najdulje 60 dana, a ukoliko u tom razdoblju ne uspije prodati sve proizvode, trgovac ih može nastaviti prodavati po sniženoj cijeni sve do isteka zaliha, samo što u tom slučaju ne smije oglašavati sezonsko sniženje.

Rasprodaja

Prodavati proizvode po nižoj cijeni na rasprodaji trgovac ima pravo u slučaju prestanka poslovanja, ukoliko mu je poslovanje ozbiljno ugroženo ili ako prestaje s poslovanjem u dosadašnjim poslovnim prostorijama. Isto tako, rasprodaju može proglasiti zbog obavljanja složenijih građevinskih radova unutar ili na poslovnim prostorijama, ali rasprodavati može samo određeni proizvod kojega prestaje prodavati.

Sniženja u trgovinama
  • Sniženja u trgovinama
  • Sniženja u trgovinama
  • Sniženja u trgovinama
  • Sniženja u trgovinama
  • Sniženja u trgovinama
    +12
Zimska sezona sniženja u zagrebačkim trgovinama Izvor: Cropix / Autor: Damjan Tadic / CROPIX

U posebne oblike prodaje ubrajamo i prodaju proizvoda s greškom te prodaju proizvoda kojima istječe rok upotrebe.

Proizvod s greškom

Kod kupovine proizvoda s greškom kupac ne može tražiti povrat novca za kupljenu robu ukoliko mu je trgovac jasno ukazao na grešku i nedostatke.

Kod ovoga oblika prodaje trgovac u prodajnom prostoru proizvode s greškom mora fizički odvojiti te vidljivo i čitljivo obilježiti da je riječ o prodaji proizvoda s greškom, a potrošaču je dužan objasniti u čemu se sastoji greška na proizvodu.

Proizvod kojem istječe rok uporabe

Ako se neki proizvod prodaje po nižoj cijeni od one u redovitoj prodaji jer mu ističe rok uporabe, mora imati dodatno jasno, vidljivo i čitljivo istaknut krajnji rok uporabe.

Obveza isticanja cijena proizvoda i obmane trgovaca

Tijekom trajanja posebnih oblika prodaje, trgovac je dužan istaknuti cijenu u redovnoj prodaji i cijenu tijekom trajanja posebnog oblika prodaje, osim u slučaju ugovora sklopljenih izvan poslovnih prostorija i ugovora sklopljenih na daljinu te u slučajevima kada posebni oblik prodaje traje najdulje tri dana.

Ako trgovac, kao poseban uvjet prodaje, odobrava popust za pojedine proizvode ili skupine proizvoda, tada je dužan jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti cijenu, kao što se ističe prilikom posebnih oblika prodaje.

Valja napomenuti da čak ni zakonska obveza trgovca za isticanjem cijena proizvoda u redovnoj prodaji i pod posebnim uvjetima prodaje nije garancija da ćete kupnjom na sezonskom sniženju uštedjeti. Tijekom prošlog, zimskog sezonskog sniženje, u provedenim inpekcijskim nadzorima uhvaćeni su trgovci koji su pod cijene proizvoda u redovitoj prodaji stavljali uvećane cijene kakve nisu mogli dokazati trgovačkom dokumentacijom, čime su obmanjivali potrošače.

Oni malo lukaviji, koji su svojom dokumentacijom mogli dokazati da je 'stara' cijena doista ta koju su istaknuli, povećali su cijenu proizvoda samo dan uoči sezonskog sniženja.

Stoga ako želite biti sigurni da na sniženju nećete platiti neki proizvod jednako, ili možda čak skuplje nego u redovitoj prodaji, prošećite se ovih dana trgovinama i informirajte o cijenama koje će vam od 1. srpnja prodavati pod 'znatno niže'.

Prava kupca, savjeti i prijave

Prava koja kupac ima u redovitoj prodaji vrijede i za kupnju na sniženju, a kada možete reklamirati proizvode i usluge s nedostatkom, možete provjeriti ovdje.

Savjet možete dobiti preko jedinstvenog pristupnog broja 072/414-414. Vaši upiti se zaprimaju svakog radnog dana od 10 do 14 sati.

Pitanja u vezi svojih prava ili zahtjev za inspekcijski nadzor možete uputiti i putem aplikacije Centralni informacijski sustav za zaštitu potrošača.